56 792 läst ·
407 svar
57k läst
407 svar
Erfarenhet VW Nya Passat e-hybrid 2024
Min "laddbox" erbjuder 11kW men som minst 6A. Kan det vara att bilen vill ha mindre än vad som tillåts..J junkan skrev:Min bil tar både från laddboxen och batteriet vid förvärmningen, värmen tar ju 5-6kW så om man har effektbegränsning på laddboxen räcker det kanske inte med enbart el från den.
GPS-bugg fanns på min 2024 etsi-Passat men inte på nuvarande byggd april 2025.
Har egentligen inga mjukvaruproblem eller andra problem.
Det enda som hänt första 1000 milen är en återkallelse på airbag som byttes på en dryg timma av verkstaden.
Här på bilden kan ni se vad som togs från laddboxen vid förvärmning i fredags, det var ca -4 på morgonen. Att den dippar beror på att varmvattenberedaren gick på samtidigt och då effektbegränsar laddboxen.
Visar även en bild på hur snabb elvärmda framrutan är, 4 minuter tog det vid -5 grader. Hela bilen var värmd till 21 grader med alla rutor rena och värme i speglar, ratt och stol på 20 minuter.
Hur som. Anser att det är felsystemerat, ta det som erbjuds och dra hur mkt du vill från batteriet. Förra generationen funkade bra även vid 2,3 kW enfas. Den tog vad den fick och värmde bilen utan knussel.
Tillbaka till problemet med "manöverbromsen" som gått att permanent avaktivera sedan ett par månader.. Nu har VW skickat uppdatering OTA med resultatet att biljäveln tvärnitar igen då jag ska parkera i min carport. Måste lägga i backen, klicka på kugghjul och avaktivera funktionen, åter till backkamera och parkera.. störigt!
Har testat DAB och försöka låsa till FM. Spelar ingen roll. Extremt dålig mottagning på E4 söder om sthm. Kört här med VW familjens bilar i 10 år och aldrig upplevt liknande.Felix042 skrev:
Våran verkar ta el från laddboxen har aldrig varit med om batteri % har sjunkit någon markant även när parkeringsvärmen har stodd på ett tag.
Har du provat köra med DAB radion tycker det fungerar bättre dom få gångerna jag lyssnar på radion?
Det där med att bilen blir "bensindriven" hade vi också problem med innan vi fick ny växellåda och nu går den mycket mer på el en innan. Förut så gick den typ över till bensin såfort man hade under 50% batteri.
Jag har precis fått en begagnad Passat eHybrid och har stött på ett litet problem.
Firman som jag köpte bilen av satte på vinterhjul men nollställde nog inte däcktrycksvarnaren. Det fixar jag ju själv, men jag hittar inget rekommenderat däcktryck någonstans. Ingen klisterlapp vid förardörr eller tanklock. Den virtuella instruktionsboken har heller ingen info, utan hänvisar bara till dörrstolpe/tanklock.
Vad är rekommenderat däcktryck egentligen? Har dubbade 215/55 R17 om det spelar någon roll.
Firman som jag köpte bilen av satte på vinterhjul men nollställde nog inte däcktrycksvarnaren. Det fixar jag ju själv, men jag hittar inget rekommenderat däcktryck någonstans. Ingen klisterlapp vid förardörr eller tanklock. Den virtuella instruktionsboken har heller ingen info, utan hänvisar bara till dörrstolpe/tanklock.
Vad är rekommenderat däcktryck egentligen? Har dubbade 215/55 R17 om det spelar någon roll.
Medlem
· Stockholm
· 1 666 inlägg
2,6 kg
Okej! Nu jäklar hände det grejer hos VW. De släppte en uppdatering till min bil samma dag som den kom in på verkstan. 7h jobb (i praktiken utan bil i två dagar) och en räkning på 14.000 sek till VW eftersom garantin var kvar.H hulten skrev:Min "laddbox" erbjuder 11kW men som minst 6A. Kan det vara att bilen vill ha mindre än vad som tillåts..
Hur som. Anser att det är felsystemerat, ta det som erbjuds och dra hur mkt du vill från batteriet. Förra generationen funkade bra även vid 2,3 kW enfas. Den tog vad den fick och värmde bilen utan knussel.
Tillbaka till problemet med "manöverbromsen" som gått att permanent avaktivera sedan ett par månader.. Nu har VW skickat uppdatering OTA med resultatet att biljäveln tvärnitar igen då jag ska parkera i min carport. Måste lägga i backen, klicka på kugghjul och avaktivera funktionen, åter till backkamera och parkera.. störigt!
Bilen fyller 1 år idag och nu går den så som den borde gått när jag hämtade den.
Visst irriterade skit med lane assist, pling plong, hastighetsanpassning som inte funkar, plötsligt från 110 - 70 mitt på e4.
MEN
Bilen går att parkeringsvärma via laddhandsken
Ingen motorlampa
Farthållare funkar
De gjorde ingenting med hårdvara... så 210 felkoder från CAN system hit och dit samt luftmassemätare var bara bullshit.
Stabilt!
Surt med ett års krångel innan det blev (förhoppningsvis) stor förbättring.H hulten skrev:Okej! Nu jäklar hände det grejer hos VW. De släppte en uppdatering till min bil samma dag som den kom in på verkstan. 7h jobb (i praktiken utan bil i två dagar) och en räkning på 14.000 sek till VW eftersom garantin var kvar.
Bilen fyller 1 år idag och nu går den så som den borde gått när jag hämtade den.
Visst irriterade skit med lane assist, pling plong, hastighetsanpassning som inte funkar, plötsligt från 110 - 70 mitt på e4.
MEN
Bilen går att parkeringsvärma via laddhandsken
Ingen motorlampa
Farthållare funkar
De gjorde ingenting med hårdvara... så 210 felkoder från CAN system hit och dit samt luftmassemätare var bara bullshit.
Stabilt!
Själv fick jag igår en bokad tid för hämtning av min bil, 2/1 smäller det. Ska bli ruskigt kul. Synd att det inte hanns med innan julledigheten, så man kunna glida runt i den över jul och nyår.
Men, preliminärt datum från start var den 13/1, så jag är nöjd ändå.
Medlem
· Stockholm
· 1 666 inlägg
Så du har en Passat e-hybrid 2024 då?H hulten skrev:Okej! Nu jäklar hände det grejer hos VW. De släppte en uppdatering till min bil samma dag som den kom in på verkstan. 7h jobb (i praktiken utan bil i två dagar) och en räkning på 14.000 sek till VW eftersom garantin var kvar.
Visst irriterade skit med lane assist, pling plong, hastighetsanpassning som inte funkar,
Jag har en sån som levererades i slutet av oktober 2024 så den är drygt 13 månader gammal nu.
Och jag har inte sett röken av några mjukvaruuppdateringar hittills. Jag kollade med verkstan för nån månad sedan och då sa de att det inte fanns för min bil.
Hur gick det till när du fick din uppdatering, hade du lämnat in den för något annat som skulle åtgärdas och då hittade de mjukvaran också?
Och när levererades din bil?
Fick min -24:a begagnad nyligen. Efter att ha registrerat mig i appen och hos VW fick jag meddelande om en OTA uppdatering. Tog några timmar att ladda ner och installera för bilen. Har inte haft sånt strul som nämns i tråden alls.B Bo Berglund skrev:Så du har en Passat e-hybrid 2024 då?
Jag har en sån som levererades i slutet av oktober 2024 så den är drygt 13 månader gammal nu.
Och jag har inte sett röken av några mjukvaruuppdateringar hittills. Jag kollade med verkstan för nån månad sedan och då sa de att det inte fanns för min bil.
Hur gick det till när du fick din uppdatering, hade du lämnat in den för något annat som skulle åtgärdas och då hittade de mjukvaran också?
Och när levererades din bil?
Så, en liten sammanfattning/uppdatering kring mitt köp då.
Först en liten tidslinje;
2025-10-22 Beställde bilen
2025-11-17 Produktionen startad
2025-11-24 Färdigproducerad
2025-12-05 Bilen i Sverige
2025-12-13 Bilen hos återförsäljaren
2025-01-02 Bilen levererades
Ca 2 månaders leveranstid tycker jag är utmärkt, till och med 11 dagar tidigare leverans än vad det första preliminära datumet sa.
Nu när man haft bilen i 1,5 vecka så får jag säga att jag är supernöjd. Det har varit konstant snöoväder (eller iaf härligt vinterväglag). Säljaren i butiken passade när han gick genom bilen att lägga upp genväg på skärmen för att stänga av hastighetsvarningen (dvs ett tryck på pekskärmen och varningen är avstängd, tills man stänger av bilen då såklart), han stängde av att bilen själv justerar farthållarens inställning efter vägens skyltade hastighet (bilen ändrar inte inställd hastighet för farthållaren automatiskt oavsett farthållarläge), och lite andra smågrejer som han själv upptäckt är att föredra gällande inställningar. Jag har märkt att filhållningsassistenten (tror jag iaf) är lite bråkig på snöiga vägar, den verkar tro att snön ibland är linjer och styr lite fram och tillbaka i filen.
Men i övrigt är jag supernöjd. Bilen går otroligt stabilt även på måddiga vägar, helljuset är oceaner bättre än på Cupran, jag kommer för tillfället ca 7-8 mil på en laddning och räckvidden angiven när bilen är laddad är hyfsat korrekt iaf. Ska bli intressant att se räckvidden när snön försvinner och det blir lite varmare. Men totalomdömet efter knappa 2 veckor är iaf riktigt bra.
Ca 2 månaders leveranstid tycker jag är utmärkt, till och med 11 dagar tidigare leverans än vad det första preliminära datumet sa.
Nu när man haft bilen i 1,5 vecka så får jag säga att jag är supernöjd. Det har varit konstant snöoväder (eller iaf härligt vinterväglag). Säljaren i butiken passade när han gick genom bilen att lägga upp genväg på skärmen för att stänga av hastighetsvarningen (dvs ett tryck på pekskärmen och varningen är avstängd, tills man stänger av bilen då såklart), han stängde av att bilen själv justerar farthållarens inställning efter vägens skyltade hastighet (bilen ändrar inte inställd hastighet för farthållaren automatiskt oavsett farthållarläge), och lite andra smågrejer som han själv upptäckt är att föredra gällande inställningar. Jag har märkt att filhållningsassistenten (tror jag iaf) är lite bråkig på snöiga vägar, den verkar tro att snön ibland är linjer och styr lite fram och tillbaka i filen.
Men i övrigt är jag supernöjd. Bilen går otroligt stabilt även på måddiga vägar, helljuset är oceaner bättre än på Cupran, jag kommer för tillfället ca 7-8 mil på en laddning och räckvidden angiven när bilen är laddad är hyfsat korrekt iaf. Ska bli intressant att se räckvidden när snön försvinner och det blir lite varmare. Men totalomdömet efter knappa 2 veckor är iaf riktigt bra.
Hur är det med adaptiva farthållaren sedan snön kom så har våran varit stendöd "ingen sensoriskt" kan väl inte vara så sensorn inte är uppvärmd det verkar ju vara hur korkat som helst?P PerJohan skrev:Så, en liten sammanfattning/uppdatering kring mitt köp då.
Men nu är den ine sin första service och därmed ska dom uppdatera bilen mjukvara i 2 dagar så det kanske löser alla såna här små problem man har haft under första året med bilen?
Kör man i snörök så försvinner sensor efter sensor, men har hoppat igång igen när den fått stå i garaget. Ingen aning om den är uppvärmd eller ej, men jag tror inte det. Vill minnas att jag läste nåt om att de plockat bort det på B9. Dock bara fått det felmeddelandet när man är ute och kör och det yr snö så både front och bakrutan är igensatta med snö. Vilket förövrigt Passaten verkar duktig på. Att dra upp snö på bakluckan.
Jahop då blir ingen adaptiv farthållare för vår del när de snö ute eftersom bilen inte står i garage. Ganska värdelöst speciellt på bil som kostar strax under 600k ny då borde dom väl kunna kosta på värme i radarn. Till och med vår förra Passat som nästan kostade hälften så mycket ny hade ju det.P PerJohan skrev:Kör man i snörök så försvinner sensor efter sensor, men har hoppat igång igen när den fått stå i garaget. Ingen aning om den är uppvärmd eller ej, men jag tror inte det. Vill minnas att jag läste nåt om att de plockat bort det på B9. Dock bara fått det felmeddelandet när man är ute och kör och det yr snö så både front och bakrutan är igensatta med snö. Vilket förövrigt Passaten verkar duktig på. Att dra upp snö på bakluckan.
Medlem
· Stockholm
· 1 666 inlägg
När fick du ut din Passat?Felix042 skrev:
Jag trodde jag var ganska tidig med min (lev Okt-24) och det är ju 2 års service-intervall på den här modellen, så då undrar jag ifall du har kört över distansgränsen för service?
Jag skulle bra gärna också få ny mjukvara i min med det är ju nästan 1 år kvar innan det är servicedags...
Redigerat:
Jag ska inte svära på det, men sensorsikts-larm har jag fått när det är snöigt iaf. Det var precis samma med Cupran med. Snäppet värre skulle jag säga. Har å andra sidan åkt i Teslor som ballar ur vid dimma med, så det känns som ett generellt bekymmer.Felix042 skrev: