56 803 läst ·
407 svar
57k läst
407 svar
Erfarenhet VW Nya Passat e-hybrid 2024
Medlem
· Stockholm
· 1 666 inlägg
Intressant, när beställde du bilen och när levererades den?Felix042 skrev:
Jag beställde min direkt efter påsk 2024 (så snart det gick att beställa) och fick vänta på den till slutet av oktober 2024...
Medlem
· Stockholm
· 1 666 inlägg
Går inte den funktionen att stänga av? På MY -21 var det valbart om den skulle användas eller inte och det var definitivt INTE.B Bo Berglund skrev:Deras farthållare äe "adaptiv" dvs den ändrar fart beroende på rådande hastighetsgräns, som den sen får om bakfoten...
Jag kör på en ganska smal 70-väg med farthållaren påslagen och så helt plötsligt (fast på samma ställe varje gång) så ökar bilen farten till 90 strax före en skymd vänsterkurva dessutom..
Trafikfarligt tycker jag.
Medlem
· Stockholm
· 1 666 inlägg
Vet inte, men om man ska ta reda på det får man sitta en halvtimme i garaget och bläddra som en dåre i deras "Infotainment"...
Jag tycker funktionen i sig är OK men det förutsätter ju att bilen KORREKT läser av hastighetsgränsen för den väg man befinner sig på.
Jag tycker funktionen i sig är OK men det förutsätter ju att bilen KORREKT läser av hastighetsgränsen för den väg man befinner sig på.
Det är bara att klicka på en enda rattknapp för att byta funktion på farthållaren.B Bo Berglund skrev:
Medlem
· Stockholm
· 1 666 inlägg
B Bo Berglund skrev:
Kan nog gå nu när dom har fått fart på produktionen. Våran stog och väntade på vinterdäck i ca 2 månader mer därför det tog sån tid bilen blev registrerad i början an november men leverades inte förrens i mitten av januari.P PerJohan skrev:
Ha inte för höga förB Bo Berglund skrev:
Ha inte förhöga förhoppningar våran bil stod klar och registrerad i Sverige i 2 månader innan det var dax för leverans.P PerJohan skrev:
Att en bil får vänta 2 månader på vinterdäck är ju riktigt katastrof, det måste varit nåt de skyllde på bara. Precis alla kan ju fixa en uppsättning nya vinterdäck på kanske i absolut värsta fall 2 veckor om det ska krångla.
Nu ska jag iofs inte ha vinterdäck från Atteviks på den, så jag hämtar den med sommardäck. Vad kan gå fel den 13:e januari liksom. Det är ju iallafall ingen fredag.
Skämt åsido, vinterdäcken på min Cupra passar på Passaten, så är det vinterväglag när bilen ska hämta så finns en GDS-mack i närheten som jag kan byta däcken på. Lite omständigt då jag kommer få byta både på Cupran innan bilbytet och sen dit igen för att byta på Passaten. Har jag tur (eller otur då jag egentligen gillar snö) så är det inte vinterväglag så kör jag både upp och ner på sommardäcken. Men jag är inställd på den krångliga varianten.
Förresten, är det nån som vet vart Passaten produceras? Är det i Emden i Tyskland eller i Bratislava i Slovakien? Jag tycker mina googlingar ger lite mixade fakta..
Nu ska jag iofs inte ha vinterdäck från Atteviks på den, så jag hämtar den med sommardäck. Vad kan gå fel den 13:e januari liksom. Det är ju iallafall ingen fredag.
Förresten, är det nån som vet vart Passaten produceras? Är det i Emden i Tyskland eller i Bratislava i Slovakien? Jag tycker mina googlingar ger lite mixade fakta..
Medlem
· Stockholm
· 1 666 inlägg
När jag skulle åka och få på vinterhjulen en vecka efter bilen levererats i fjol så visade det sig att det var hål genom fälgen så att luften läckte ut på ett av dem (helt fabriksnya hjul med hål genom metallen)!
Så de fick sätta tillbaka sommarhjulen igen och jag fick komma tillbaka en vecka senare när de fått in en ny sats vinterhjul.
Det här var hos VW DinBil i Akalla, stor firma...
Så de fick sätta tillbaka sommarhjulen igen och jag fick komma tillbaka en vecka senare när de fått in en ny sats vinterhjul.
Det här var hos VW DinBil i Akalla, stor firma...
Det är Skodafabriken eftersom den till 80% är en Skoda Superb, samma lina.P PerJohan skrev:Att en bil får vänta 2 månader på vinterdäck är ju riktigt katastrof, det måste varit nåt de skyllde på bara. Precis alla kan ju fixa en uppsättning nya vinterdäck på kanske i absolut värsta fall 2 veckor om det ska krångla.
Nu ska jag iofs inte ha vinterdäck från Atteviks på den, så jag hämtar den med sommardäck. Vad kan gå fel den 13:e januari liksom. Det är ju iallafall ingen fredag.Skämt åsido, vinterdäcken på min Cupra passar på Passaten, så är det vinterväglag när bilen ska hämta så finns en GDS-mack i närheten som jag kan byta däcken på. Lite omständigt då jag kommer få byta både på Cupran innan bilbytet och sen dit igen för att byta på Passaten. Har jag tur (eller otur då jag egentligen gillar snö) så är det inte vinterväglag så kör jag både upp och ner på sommardäcken. Men jag är inställd på den krångliga varianten.