Helt apropå så har jag en gammal - kanske 15 år - Whirlpool 8 kg tvättmaskin. Ett märke som förmodligen inte längre är riktigt toppenbra.

På den har jag bytt gummibälgen, samt rengjort silen med jämna mellanrum. Det är allt.

”Nya köket” vi köpte 2014, tror jag det var förseddes med E-lux vitvaror förutom kyl o frys där vi hade Mieleskåp sedan ett par år.

Samtliga Electroluxgrejor var ”bajs”, diskmaskinen fick åtnjuta besök av sin pojkvän teknikern 3-4 ggr under den femåriga garantiperioden. Tre månader efter garantin var över dog den på riktigt och byttes ut…

Ena inbyggnadsugnen - kombi Micro / varmluft var rakt obehaglig, vid microkörning åkte dansande el gnistor runt i taket på ugnen. NEJ vi hade inget i metall i ugnen…

Den byttes efter länge och väl ut på garantin efter jag meddelade E-lux Home här i stan att en Microjävel för 15 k ska väl för helvete gå använda - samt visat film på eländet i drift.

Förutom ovanstående har vi de två ugnarna monterade ovan varandra, efter bytet fick micron blå display och inte röd som ångugnen 3 dm under. För övrigt klarar de inte heller av att konstruera ugnsklockor som går rätt - efter ett par månader visar de två eländena olika tid…💩👍

Så vad ska man ha - det vete fasen. Köp vad du tror på av ett vettigt fabrikat, gärna inte billigaste modellen. Helst tillverkad i Nordeuropa om så är möjligt.
 
Redigerat:
S Stefan.o skrev:
Helt apropå så har jag en gammal - kanske 15 år - Whirlpool 8 kg tvättmaskin. Ett märke som förmodligen inte längre är riktigt toppenbra.

På den har jag bytt gummibälgen, samt rengjort silen med jämna mellanrum. Det är allt.

”Nya köket” vi köpte 2014, tror jag det var förseddes med E-lux vitvaror förutom kyl o frys där vi hade Mieleskåp sedan ett par år.

Samtliga Electroluxgrejor var ”bajs”, diskmaskinen fick åtnjuta besök av sin pojkvän teknikern 3-4 ggr under den femåriga garantiperioden. Tre månader efter garantin var över dog den på riktigt och byttes ut…

Ena inbyggnadsugnen - kombi Micro / varmluft var rakt obehaglig, vid microkörning åkte dansande el gnistor runt i taket på ugnen. NEJ vi hade inget i metall i ugnen…

Den byttes efter länge och väl ut på garantin efter jag meddelade E-lux Home här i stan att en Microjävel för 15 k ska väl för helvete gå använda - samt visst film på eländet i drift.

Förutom ovanstående har vi de två ugnarna monterade ovan varandra, efter bytet fick micron blå display och inte röd som ångugnen 3 dm under. För övrigt klarar de inte heller av att konstruera ugnsklockor som går rätt - efter ett par månader visar de två eländena olika tid…💩👍

Så vad ska man ha - det vete fasen. Köp vad du tror på av ett vettigt fabrikat, gärna inte billigaste modellen. Helst tillverkad i Nordeuropa om så är möjligt.
inget konstigt med detta
så är det hela tiden
 
returen returen skrev:
inget konstigt med detta
så är det hela tiden
Näpp, men visst är det trist?!
 
Det är därför jag inte går på märke längre, jag köper den med längst garanti.
 
R Rolle85 skrev:
Det är därför jag inte går på märke längre, jag köper den med längst garanti.
Jo så blir det ju i vårt slit och slängsamhälle.
 
returen returen skrev:
Jo så blir det ju i vårt slit och slängsamhälle.
Ja, men jag hade velat köpa varor som var producerade lokalt med en fungerande eftermarknad. Men då reparationer tenderar bli väldigt dyra jämfört med nytt är de svårt att ta den vägen för vitvaror.
 
R Rolle85 skrev:
Ja, men jag hade velat köpa varor som var producerade lokalt med en fungerande eftermarknad. Men då reparationer tenderar bli väldigt dyra jämfört med nytt är de svårt att ta den vägen för vitvaror.
helt omöjligt när det gäller vitvaror skulle jag vilja påstå
om man inte flyttar till ett öststatsland eller diktatur i asien...
 
Var den produceras gör detsamma, och att ha en eftermarknad med reservdelar är ju fint. Men när reservdelar och kostnaden för att få någon att komma ut ligger på mer än vad maskinen är värd för stunden går det inte att reparera.
 
returen returen skrev:
helt omöjligt när det gäller vitvaror skulle jag vilja påstå
om man inte flyttar till ett öststatsland eller diktatur i asien...
Tyskland? Lite vitvaror tillverkar de väl fortfarande själva?
 
S sjoelund skrev:
Tyskland? Lite vitvaror tillverkar de väl fortfarande själva?
jo men var ? i gamla öst?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.