Nja företaget Hisense har ju inte hävdat något kopplat till klimatnyttan av deras produkter så de finns ju inget att fälla dem på i reklam/marknadsföring.

Det är inte gärningarna man straffas av, det är om man marknadsför dem för något de inte uppfyller.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
Greenwashing är ju nått annat, att hävda att man gör gott för klimatet men sen krasst gör motsatsen.

Men visst, massproduktion gör det billigare att köpa nytt än att reparera - men syftet är väl att tvinga oss att tänka om, att reparera istället för att slänga oavsett om det inte går ihop sig ekonomiskt..
nu har ju fjantarna i eu redan lagt prislistan, det skall vara billigt.
vilket innebär att något lowlife skall reparera gratis.
eller att alla (i det här fallet) vitvaror skall skeppas till ett låglöneland för reparationerna--du får vänta på din diskmaskin i upp till ett år för att båten driven av slumpkraft tar för lång tid på sig att transitera din diskmaskin

Tanken är god, men visst, hur de ska gå till kommer som vanligt bli superkomplext..

R Rolle85 skrev:
Nja företaget Hisense har ju inte hävdat något kopplat till klimatnyttan av deras produkter så de finns ju inget att fälla dem på i reklam/marknadsföring.

Det är inte gärningarna man straffas av, det är om man marknadsför dem för något de inte uppfyller.
vet inte vad du svarar på så jag gissar
Hinsene och midea skiter fullständigt i västeuropeiska politiker som inte är maoister.
de är untouchable

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Yepp

R Rolle85 skrev:
Tanken är god, men visst, hur de ska gå till kommer som vanligt bli superkomplext..
Tanken på att lämna slit och slängsamhället är helt avgörande för människans överlevnad
men EU är inte rätt instans för att lyckas med detta.
det går väl tre lobbyister per kommissionär som inte vill att det skall repareras...

politiskt styrda kolosser är inte fäiga

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
É ÉlPon skrev:
Vi behöver ny diskmaskin och tänkte ha en svart. Elgiganten säljer en Epoq för 7995kr där det är 7 års garanti. Finns det något lurt med detta? Eller kan man vara lugn att man har en diskmaskin de kommande 7 åren som fungerar, alternativt får pengarna tillbaka om de nu inte har folk som reparerar detta märke?

Läser man om diskmaskiner (eller andra vitvaror) så finns erfarenheter från alla mer kända märken här på forumet om hur allt är skräp när det kommer till nytillverkning. Har läst tips om att skaffa en med lång garanti istället. Tänkte då att denna har ju 7 års garanti så varför välja bort den bara för att det inte är Miele, Bosch, Elextrolux och så vidare?

[länk]
Det är inga problem att köpa en sån här maskin. Har du tur så fungerar den 7-10år. Problemet som jag ser det är att om jag hade brukat den så hade jag hoppas att den skulle pajjat varje gång jag skulle använda den. Av någon anledning så trivs jag endast med Bosch/Siemens, Asko och Mieles maskiner
och deras korgar. Lägg till någon tusing och få en diskmaskin från en känd tillverkare och känn lugnet lägga sig över hushållet. Har du inte degen nu så handdiska några månader istället och spara en buffert.

• Haha
returen
  • Laddar…
BirgitS
R Rolle85 skrev:
Ok lät ju trevligt men när ska detta börja ske?
Svensk Handel skriver augusti, men artikeln är från 2024 så jag vet ju inte om det gäller fortfarande.

K Knorren skrev:
Det är inga problem att köpa en sån här maskin. Har du tur så fungerar den 7-10år. Problemet som jag ser det är att om jag hade brukat den så hade jag hoppas att den skulle pajjat varje gång jag skulle använda den. Av någon anledning så trivs jag endast med Bosch/Siemens, Asko och Mieles maskiner
och deras korgar. Lägg till någon tusing och få en diskmaskin från en känd tillverkare och känn lugnet lägga sig över hushållet. Har du inte degen nu så handdiska några månader istället och spara en buffert.
jag har dömt ut containervis av dessa innan de uppnått 2år

• Gilla
Silkesnusa
  • Laddar…
returen returen skrev:
jag har dömt ut containervis av dessa innan de uppnått 2år
Absolut. Därför skrev jag: Om du har tur ;)

K Knorren skrev:
Absolut. Därför skrev jag: Om du har tur ;)
Godmorgon, upplysningsvis så är ett fabrikat (Asko)som ni trivs med Slovenskt (Gorenje) som nu mer ägs av kinesiska Hisense. Ps, jag personligen misstror inte kvaliteten på alla kines produkter, de har en enorm industriell utveckling nu, jag minns på 60 talet när japanska bilar och på 70 talet koreanska bilar lanserades här, vi såg det som ett skämt, de kan väl inte göra bilar sa man då, inget att oroa sig för 🤔

jag är inte helle orolig för Kinesiska produkter, men här handlade väl frågan snarare om att Kina vill överösa oss med vitvaror som det inte går att få tag i reservdelar. Utan den dagen knapparna börjar strula tex så får du kassera maskinen som default.

T teuvo tainio skrev:
Godmorgon, upplysningsvis så är ett fabrikat (Asko)som ni trivs med Slovenskt (Gorenje) som nu mer ägs av kinesiska Hisense. Ps, jag personligen misstror inte kvaliteten på alla kines produkter, de har en enorm industriell utveckling nu, jag minns på 60 talet när japanska bilar och på 70 talet koreanska bilar lanserades här, vi såg det som ett skämt, de kan väl inte göra bilar sa man då, inget att oroa sig för 🤔
koreanska bilar är fortfarande det största skämtet

• Gilla
A Pyka
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
jag är inte helle orolig för Kinesiska produkter, men här handlade väl frågan snarare om att Kina vill överösa oss med vitvaror som det inte går att få tag i reservdelar. Utan den dagen knapparna börjar strula tex så får du kassera maskinen som default.
Precis så har det varit under decennier
det har funnits imprt på vitvaror från kina (kommer inte ihåg alla de svenska namnen)
gemensamt för dessa är att det inte finns eller fanns delar
strömbrytare till diskm
moduler hällar
korghjul diskm
osv
som tur är så saneras detta av sig självt
precis som det kommer att göras med alla de olika kinesiska bilmärkena fram över (ett har redan försvunnit synd om de som köpt av detta)
lika synd om alla som köper kinesiska vitvaror fast det anses inte vara kapitalvaror utan slit och släng som kassen på ICA

Jag tror att problemet mellan bilar och vitvaror är att om en bil går sönder förväntar man sig att reservdelar finns. Lägger man 400tkr som förväntar sig kunden att den kommer kunna repareras och går inte det kommer märket dö ut för ingen vågar köpa (självsanerande).

Däremot en torktumlare som du idag kan få en riktigt bra för 5000kr från Hisense så tror jag folk bryr sig mindre. Den köper man med 5 års garanti och går den då sönder efter 5 år så har den bara kostat dig 1000kr/år så de kan man ta och köper sen en ny i värsta fall. Detsamma funkar inte med bil.

Därför ser jag inte att det blir självsanerande när priset för produkten understiger ca 12000kr, då är man villig att chansa.
Mvh

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.