returen returen skrev:
koreanska bilar är fortfarande det största skämtet
Hej, håller inte riktigt med, koreanska bilar håller hög kvalitet, Usa bilar är av ganska låg kvalitet, trots det så har jag ägt många genom åren, bl.a.Mustang -66, Pontiac Bonneville cab-64, Amc Ambassador m.fl. den senaste caben såldes förra våren, nu är jag på jakt efter en Lincoln. Mitt första jobb var som motor renoverare, så jag vet att motorerna är grovt tillyxade bonn smiden, jag har inte USA bilar som bruksbil, de är av för dålig kvalitet, men härliga sommar bilar som i princip behöver omsorg hela tiden
 
Koreanska bilar är bra. Hade kanske problem med rost när de gjorde comeback runt 2008 men har nog lärt sig nu att vi saltar vägarna i Norden...
 
R Rolle85 skrev:
Däremot en torktumlare som du idag kan få en riktigt bra för 5000kr från Hisense så tror jag folk bryr sig mindre. Den köper man med 5 års garanti och går den då sönder efter 5 år så har den bara kostat dig 1000kr/år så de kan man ta och köper sen en ny i värsta fall. Detsamma funkar inte med bil.
Ja. Torktumlare är ett exempel på någonting som är ok att köpa med sämre garanti. Det värsta som kan hända är att maskinen står still och man behöver hänga upp tvätten.

Om bilen går sönder under färd står du där i skiten.
 
S sjoelund skrev:
Ja. Torktumlare är ett exempel på någonting som är ok att köpa med sämre garanti. Det värsta som kan hända är att maskinen står still och man behöver hänga upp tvätten.

Om bilen går sönder under färd står du där i skiten.
jo, men jag hade nog bedömt det lika illa. Jag har fru och tre småbarn. Fungerar inte tvättmaskinen så blir det snabbt kaos efter en dag eller två. Jag tror snarare de hamnar mer om kostnaden som är kopplad till produkten. Dvs i fallet med en tvättmaskin så hade jag behövt åka och köpa en ny efter jobbet, den måste funka igen asap och jag får lägga 5000kr för en ny. Hade det varit en bil hade jag fått lämna den till verkstad, kan inte lägga 400tkr på en ny, den måste bara repareras.
 
R Rolle85 skrev:
jo, men jag hade nog bedömt det lika illa. Jag har fru och tre småbarn. Fungerar inte tvättmaskinen så blir det snabbt kaos efter en dag eller två.
Ja, men det här var en torktumlare. De behövs så lite att jag valde att inte köpa en ny när den gick sönder. Bara att hänga kläderna på tork... Tror inte något magiskt skulle hända med det valet om jag skaffade ett tredje barn.
 
Vitvaror brukar dock vara sådant som är kritiska i hushållet. Att kunna steka, värma, kyla mat osv osv
Vi har därför en tvättmaskin till i garaget som tvättar overaller och garagebyxor….ifall någon av dem pajjar :)
 
É
É ÉlPon skrev:
När jag söker på maskinen på t.ex. fixpart.se så kommer det upp reservdelar som påstås passa till denna Epoq. Är doddeet bara hittepå-info då? Eftersom det inte skulle finnas reservdelar som jag förstått det. Känner inte till sidan men de svarade i alla fall på mail när jag frågade dem om min gamla ugn förut.

[länk]
Godkväll, Epoq verkar vara tillverkad Midea, min son bodde 7,5 år i Kina, han hade Midea vitvaror som funkade under hans tid, 2 småbarn vilket betyder att vitvarorna användes frekvent, efter flytt hem till Sverige har han haft mer problem med vitvarorna, t.ex. Bosch serie 8 torktumlare som gav upp efter ca 5 år, (själv rengöringen av kondensorn) Om det finns reservdelar vet jag inte, han behövde inga. jag personligen reparerar inte vitvaror efter typ 5 år, kostnaden är för dyr mot att köpa nytt
 
T teuvo tainio skrev:
Hej, håller inte riktigt med, koreanska bilar håller hög kvalitet, Usa bilar är av ganska låg kvalitet, trots det så har jag ägt många genom åren, bl.a.Mustang -66, Pontiac Bonneville cab-64, Amc Ambassador m.fl. den senaste caben såldes förra våren, nu är jag på jakt efter en Lincoln. Mitt första jobb var som motor renoverare, så jag vet att motorerna är grovt tillyxade bonn smiden, jag har inte USA bilar som bruksbil, de är av för dålig kvalitet, men härliga sommar bilar som i princip behöver omsorg hela tiden
de är i alla fall bra kunder hos bärgarna...
 
R Rolle85 skrev:
Koreanska bilar är bra. Hade kanske problem med rost när de gjorde comeback runt 2008 men har nog lärt sig nu att vi saltar vägarna i Norden...
bärgarnas bästa kunder
 
Nja de tror jag inte. Motorerna kommer ju från Hyundai motors
 
R Rolle85 skrev:
Nja de tror jag inte. Motorerna kommer ju från Hyundai motors
ta du och fråga första bästa bärgare vilken bil som är vanligast att åka på.
Kia är lågprisvarianten av hyundai

likt
elektrohelios vs husqvarna
seat- folkvagn
 
returen returen skrev:
ta du och fråga första bästa bärgare vilken bil som är vanligast att åka på.
Kia är lågprisvarianten av hyundai

likt
elektrohelios vs husqvarna
seat- folkvagn
Godkväll, vi har nog tappat focus på ursprungs frågan som var vitvaror (diskmaskin) bilar är kul men det tar vi i ett annat forum
 
  • Gilla
  • Haha
returen och 1 till
  • Laddar…
Bilar tror jag löser sig med självsanering, dvs dåligt med reservdelar/verkstäder kommer göra att folk köper annat med mer eftermarknadsutbud.

För vitvaror tror jag motsatsen, där kommer folk köpa för att sen kassera ett par år senare och strunta i att reparera då reparation kostar lika mycket som en ny maskin.
 
  • Gilla
returen
  • Laddar…
BirgitS
R Rolle85 skrev:
För vitvaror tror jag motsatsen, där kommer folk köpa för att sen kassera ett par år senare och strunta i att reparera då reparation kostar lika mycket som en ny maskin.
Fast det behöver det inte göra. Electrolux har fast pris för tekniker och reservdelar på 2295 kr efter rutavdrag, se här: https://www.electrolux.se/support/repairs/reparation-till-fast-pris/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.