2 283 läst ·
84 svar
2k läst
84 svar
Epoq vitvaror 7 års garanti?
ja och det är ju ett fantastiskt upplägg får jag säga. Jag tror dock inte man tjänar en krona på detta om jag ska vara ärlig, det är mer ett sätt för Electrolux att kunna ha som säljargument när man säljer produkten som ny. Men den faktiska konstnaden för att erbjuda denna service åker slutkonsument ändå på då detta ligger insmetat i priset för en ny tvättmaskin (dvs någon måste stå för notan och det är ändå slutkund).BirgitS skrev:
BirgitS skrev:
- Bedömer serviceteknikern (enligt konsumenttjänstlagen 6 § ovan) att produkten är bortom ekonomisk försvarbar reparationskostnad kommer vi att välja att inte reparera och du betalar endast kostnaden för undersökningsbesök: 1 295 kr med RUT-avdrag, samt 1 940 kr utan RUT-avdrag.
Jobbigt att de tar betalt för undersökningskostnaden och sen säger till kunden att de inte är lönt att reparera….och sen säger till kunden att köpa en annan tvättmaskin från Electrolux istället 😀S sjoelund skrev:Ekonomiskt försvarbart = det kostar dem mindre än 3090 kr
- Bedömer serviceteknikern (enligt konsumenttjänstlagen 6 § ovan) att produkten är bortom ekonomisk försvarbar reparationskostnad kommer vi att välja att inte reparera och du betalar endast kostnaden för undersökningsbesök: 1 295 kr med RUT-avdrag, samt 1 940 kr utan RUT-avdrag.
exakt, är de större saker som kostar totalt mer än 3000kr att reparera så kommer de säga "ledsen, men detta är inget vi löser...."S sjoelund skrev:Ekonomiskt försvarbart = det kostar dem mindre än 3090 kr
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 119 inlägg
Naturligtvis vill inte Electrolux gå back, men när man väl står där och har valet att reparera eller byta ut så är det just den kostnaden som är aktuell när det gäller reparation. Jag upplever det inte heller som att Electrolux vitvaror generellt är dyrare än andra som är tillverkade i Östeuropa.R Rolle85 skrev:ja och det är ju ett fantastiskt upplägg får jag säga. Jag tror dock inte man tjänar en krona på detta om jag ska vara ärlig, det är mer ett sätt för Electrolux att kunna ha som säljargument när man säljer produkten som ny. Men den faktiska konstnaden för att erbjuda denna service åker slutkonsument ändå på då detta ligger insmetat i priset för en ny tvättmaskin (dvs någon måste stå för notan och det är ändå slutkund).
Vi använde det till tvättmaskinen för 1-2 år sen, han bytte ut 3 saker och var hos oss i alla fall i en halvtimme. Bara normalt hantverkarpris för 2 timmar restid, 1 timme arbete och servicebil är uppe över 2000 kr. 3 reservdelar lär ha kostat över 1000 kr. För honom verkade det mest vara fråga om det skulle finnas rätt reservdelar kvar till en 10 år gammal tvättmaskin.S sjoelund skrev:Ekonomiskt försvarbart = det kostar dem mindre än 3090 kr
Personligen skulle jag inte reparera en 10 år gammal tvättmaskin. Bara en tidsfråga innan nästa grej pajjar eller lagrena ger upp i trumman. SÅ i de fallet hade jag köpt en ny Cylinda för 6000kr med 5 års garanti som de kostar idag.BirgitS skrev:
Naturligtvis vill inte Electrolux gå back, men när man väl står där och har valet att reparera eller byta ut så är det just den kostnaden som är aktuell när det gäller reparation. Jag upplever det inte heller som att Electrolux vitvaror generellt är dyrare än andra som är tillverkade i Östeuropa.
Vi använde det till tvättmaskinen för 1-2 år sen, han bytte ut 3 saker och var hos oss i alla fall i en halvtimme. Bara normalt hantverkarpris för 2 timmar restid, 1 timme arbete och servicebil är uppe över 2000 kr. 3 reservdelar lär ha kostat över 1000 kr. För honom verkade det mest vara fråga om det skulle finnas rätt reservdelar kvar till en 10 år gammal tvättmaskin.
inget är gratis, men här bedömer ju elx om de vill reparera om det finns reservdelar mm.R Rolle85 skrev:ja och det är ju ett fantastiskt upplägg får jag säga. Jag tror dock inte man tjänar en krona på detta om jag ska vara ärlig, det är mer ett sätt för Electrolux att kunna ha som säljargument när man säljer produkten som ny. Men den faktiska konstnaden för att erbjuda denna service åker slutkonsument ändå på då detta ligger insmetat i priset för en ny tvättmaskin (dvs någon måste stå för notan och det är ändå slutkund).
håller med förutom att köpa en ny turkisk vestel med cylinda namnet påR Rolle85 skrev:
Köpte en Cylinda för 5000kr med 5 års garanti, är nu inne på 6 året. Kommer inte på tal att reparera den dagen den strular, då köper jag ny Cylinda med 5 års garanti från massproduktionen i Turkiet.returen skrev:
Ny maskin är för billig för att reparera min nuvarande för säg 2500kr. Jag får ju inte 5 års ny garanti efter reparation liksom..
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 119 inlägg
Jag tror det är i maj det blir 2 år sen reparationen. Så 2000 kr (det var lite billigare då än nu) för 2 år är ju ungefär samma pris/år som en ny för 6000 som har 5 års garanti och som man sen räknar behöver bytas rätt snart efter det.R Rolle85 skrev:
Sen är det ingen vanlig tvättmaskin utan en som är kombinerad med torktumlare så en ny kostar mer än 6000 kr. Dessutom har vi en smal dörr in till badrummet, 57 cm öppning utan att hänga av dörren så alla maskiner fungerar inte så bra.
Men den reparerade kan ju mycket väl hålla mer än 3 år till.R Rolle85 skrev: