2 269 läst ·
84 svar
2k läst
84 svar
Epoq vitvaror 7 års garanti?
Sida 1 av 6
Vi behöver ny diskmaskin och tänkte ha en svart. Elgiganten säljer en Epoq för 7995kr där det är 7 års garanti. Finns det något lurt med detta? Eller kan man vara lugn att man har en diskmaskin de kommande 7 åren som fungerar, alternativt får pengarna tillbaka om de nu inte har folk som reparerar detta märke?
Läser man om diskmaskiner (eller andra vitvaror) så finns erfarenheter från alla mer kända märken här på forumet om hur allt är skräp när det kommer till nytillverkning. Har läst tips om att skaffa en med lång garanti istället. Tänkte då att denna har ju 7 års garanti så varför välja bort den bara för att det inte är Miele, Bosch, Elextrolux och så vidare?
https://www.elgiganten.se/product/vitvaror/diskmaskin/epoq-diskmaskin-edw60a42t23-svart/728804
Läser man om diskmaskiner (eller andra vitvaror) så finns erfarenheter från alla mer kända märken här på forumet om hur allt är skräp när det kommer till nytillverkning. Har läst tips om att skaffa en med lång garanti istället. Tänkte då att denna har ju 7 års garanti så varför välja bort den bara för att det inte är Miele, Bosch, Elextrolux och så vidare?
https://www.elgiganten.se/product/vitvaror/diskmaskin/epoq-diskmaskin-edw60a42t23-svart/728804
Självbyggare
· Stockholm
· 8 589 inlägg
Värt att tänka på är att Garanti innebär att tillverkaren/säljaren frivilligt tar på sig att åtgärda fel som fanns när du köpte maskinen, i detta fallet inom 7 år.É ÉlPon skrev:Vi behöver ny diskmaskin och tänkte ha en svart. Elgiganten säljer en Epoq för 7995kr där det är 7 års garanti. Finns det något lurt med detta? Eller kan man vara lugn att man har en diskmaskin de kommande 7 åren som fungerar, alternativt får pengarna tillbaka om de nu inte har folk som reparerar detta märke?
[länk]
Men det täcker inte slitage eller fel som uppstår pga användningen.
Värt att tänka på är att om företaget hävdar att garantin inte gäller i ditt ärende, så även om företaget skall visa att ev fel har uppstått pga något som inte täcks av garantin så kan en sådan tvist bli komplicerad om du vill driva den hårt.Du kan till exempel inte kräva att garantin ska gälla när:
Det är företaget som måste bevisa att något av detta har inträffat.
- det skett en olycka efter att du fått varan
- du vanvårdat varan eller använt den på ett onormalt sätt
- du struntat i skötsel- och serviceanvisningar
- felet beror på normalt slitage.
Så nej: 7 års garanti betyder inte att du lugnt kan använda din maskin i 7 år och företaget står "för alla fel" tyvärr...
https://www.konsumentverket.se/konsumentratt/garanti/
Okej där ser man. Men vad kan tänkas vara slitage som inte ingår? Fattar ju att om jag slår sönder nåt så ingår ju inte det. Men om pump, värmare etc inte fungerar borde väl det alltid ingå. Sen kanske det blir lite mer diffust om det är att disken aldrig blir ren eller liknande.
Men jag skummande igenom manualen och det verkar inte finnas så mycket att underhålla i en diskmaskin, så vad kan man egentligen hävda är brist på underhåll? Man skulle torka av listan från smuts och rengöra silen i botten samt sprinklerarmarna. Eller vanliga slitage där det är bra med de stora märkena som kommer in och fixar saker utan problem? För börja jaga reservdelar de första 7 åren tycker jag ju man ska slippa, om man själv inte lyckas paja nåt av vårdslöshet då.
Men jag skummande igenom manualen och det verkar inte finnas så mycket att underhålla i en diskmaskin, så vad kan man egentligen hävda är brist på underhåll? Man skulle torka av listan från smuts och rengöra silen i botten samt sprinklerarmarna. Eller vanliga slitage där det är bra med de stora märkena som kommer in och fixar saker utan problem? För börja jaga reservdelar de första 7 åren tycker jag ju man ska slippa, om man själv inte lyckas paja nåt av vårdslöshet då.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 589 inlägg
Det är ju där det blir klurigt.É ÉlPon skrev:Okej där ser man. Men vad kan tänkas vara slitage som inte ingår? Fattar ju att om jag slår sönder nåt så ingår ju inte det. Men om pump, värmare etc inte fungerar borde väl det alltid ingå. Sen kanske det blir lite mer diffust om det är att disken aldrig blir ren eller liknande.
"normal" användning skall ju täckas.
Men jag hade tex en Siemens diskmaskin som slutade funka efter 2 år (larmade med felkod). Jag började kolla lite själv och såg att ris hade tagit sig in i värmeväxlaren
Är det normalt slitage ?
Nu gick jag aldrig på garantin utan löste det själv och lyckades spola ur värmeväxlaren, men tillverkaren hade nog kunna hävda att jag skulle sköljt disken bättre och att detta inte var normalt.
Sen hade jag i min tur kunna hävda att ris på disken bör en modern diskmaskin kunna klara, dom kanske då säger att uppenbarligen är det en onormal mängd osv - men då är vi i en tvist som jag måste driva, rätt eller fel - så i mitt fall tyckte jag det var enklare att googla på hur man rengjorde den (det verkade vara ett relativt vanligt fel på den modellen)
Står i manualen att manuell försköljning inte rekomennderas då de leder till ökad energiförbrukningklaskarlsson skrev:
Det är ju där det blir klurigt.
"normal" användning skall ju täckas.
Men jag hade tex en Siemens diskmaskin som slutade funka efter 2 år (larmade med felkod). Jag började kolla lite själv och såg att ris hade tagit sig in i värmeväxlaren
Är det normalt slitage ?
Nu gick jag aldrig på garantin utan löste det själv och lyckades spola ur värmeväxlaren, men tillverkaren hade nog kunna hävda att jag skulle sköljt disken bättre och att detta inte var normalt.
Sen hade jag i min tur kunna hävda att ris på disken bör en modern diskmaskin kunna klara, dom kanske då säger att uppenbarligen är det en onormal mängd osv - men då är vi i en tvist som jag måste driva, rätt eller fel - så i mitt fall tyckte jag det var enklare att googla på hur man rengjorde den (det verkade vara ett relativt vanligt fel på den modellen)
Men känns som problemet alltså skulle vara fel som uppstår utanför garantin med att det är lite oklart vad dessa är? Och ingen tillverkare bjuder då på det gratis. Så skillnaden skulle vara att på kända märken är det högre chans att man kan betala för reparation eller reservdel, medans på Epoq finns kanske inte möjligheten...?
Självbyggare
· Stockholm
· 8 589 inlägg
Jag tror inte Epoq är sämre än en del andra märken i sig eller att reservdelar reparationer inte skulle gå att göra, det är bara att jag tror att "7 års garanti" är mer en marknadsföringsgrej än något som man faktiskt får något för.É ÉlPon skrev:Står i manualen att manuell försköljning inte rekomennderas då de leder till ökad energiförbrukningMen jag förstår vad du menar med ditt exempel.
Men känns som problemet alltså skulle vara fel som uppstår utanför garantin med att det är lite oklart vad dessa är? Och ingen tillverkare bjuder då på det gratis. Så skillnaden skulle vara att på kända märken är det högre chans att man kan betala för reparation eller reservdel, medans på Epoq finns kanske inte möjligheten...?
Iaf tror jag att man måst vara beredd att lägga rätt mycket energi på att "få rätt" särskilt om ngt inträffar flera år efter köpet...
Var noga med att få med på kvittot att det är 7-års garanti. Jag köpte en torktumlare av dem för en månad sedan då de stog på hemsidan att de var 5-års garanti. På kvittot framgår inte detta så jag fick koppla in konsumentverket för att få dem att skriva om mitt kvitto. Riktigt fula fiskar elgiganten.
Jo om du tar den förlängda garantin till 7år som är ett måste på dessa kinesiska maskiner
så har du garanti så länge säljaren lever
det framgår på felfjantens hemsida att de inte reparerar dina kinaprylar under garantin utan de blir utbytta mot likvärdiga...
det betyder att om du har tur så får du ny disk varje år i 7 års tid
tyvärr är det inte säkert att får en lika dan utan det kan bli vilken maskin som helst (billigast). du får byta ut den själv ingen hjälper dig gratis.
efter sju år finns det ingen support för maskinen
inga tekniker jobbar ju med dessa och reservdelar finns oftast inte inom EU
men en tur till kina kan ju trigga...
så har du garanti så länge säljaren lever
det framgår på felfjantens hemsida att de inte reparerar dina kinaprylar under garantin utan de blir utbytta mot likvärdiga...
det betyder att om du har tur så får du ny disk varje år i 7 års tid
tyvärr är det inte säkert att får en lika dan utan det kan bli vilken maskin som helst (billigast). du får byta ut den själv ingen hjälper dig gratis.
efter sju år finns det ingen support för maskinen
inga tekniker jobbar ju med dessa och reservdelar finns oftast inte inom EU
men en tur till kina kan ju trigga...
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 083 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 083 inlägg
Även om det vore det så skulle det ju inte gälla i Sverige. Det är nog snarare så att det är ett försäljningsknep för att få fler att köpa dessa produkter. Precis som det har beskrivits i tråden, ger det ökat förtroende för produkterna. Tillverkningspriset är tydligen så lågt att försäljningspriset för en produkt räcker till tillverkning av t.ex. 2 produkter.R Rolle85 skrev:
Vi får väl se när det strular hur det går med detta. Va inte jättestort utbud på svarta maskiner i detta prisspann och denna storlek så jag åkte och köpte den igår ändå. Blir snabbt kaos utan diskmaskin.
Angående kvitto där 7 år saknas så köpte jag via nätet och kvittot där står det i alla fall 7 år.
Angående kvitto där 7 år saknas så köpte jag via nätet och kvittot där står det i alla fall 7 år.
Bra det för Elgiganten som marknadsför och säljer produkten säger att det är 5-års garanti men hänvisar till tillverkarens garantier om de blir problem. Jag totalvägrade och krävde att de får hämta torktumlaren igen ELLER skriva ut på kvittot att de är 5-års garanti - vilket de då gjorde.