23 405 läst ·
360 svar
23k läst
360 svar
Engelska på jobbet
Haha, ja så kan man ju också göra. Men till sist handlar det ju ändå om att du får betalt för en enda sak. Och det är att göra det som chefen säger till dig att göra. Inte helt olikt prostitutionN Niq skrev:
Delvis sant. Jag är anställd för att utföra en uppgift som drar in pengar till företaget.L lbgu skrev:
Skulle jag alltid göra som chefen säger skulle det inte alltid vara lika snabbt och effektivt. Men jag har för det mesta haft bra chefer som insett att dom inte är dom bästa på att göra mitt jobb.
Medlem
· Halland
· 4 507 inlägg
Det är hans problem. Bor man utomlands märker man rätt snart en kraftig korrelation mellan de som vägrar lära sig någonting om landets språk och kulter, och sådana som bara sitter på västerländska restuarnger och gnäller över allt som är kasst. Alla länder har sådant som är kasst, bara att lära sig vad som är kasst i det nya landet och försöka smälta in. Och så blir du mycket bättre bemött om du åtminstone försöker prata lite på det lokala språket.R Rolle314 skrev:Att man talar engelska på mötena och i arbetet är ganska naturligt i internationella företag. Men jag kan faktiskt reta mig på ingenjörer som har bott i Sverige 5-10 år och vägrar försöka tala svenska vid kafferasten.
En italiensk kollega sa rakt ut "I dont want to learn swedish" när jag envisas med att säga "god morgon" och "hejdå". En chef jag hade hade bott 17 år i Sverige, och vägrade att använda de enklaste orden. Att inte ens försöka lära sig "kaffesvenska" efter 5-10 år i Sverige tycker jag är respektlöst.
Jag kunde ju inte veta att "i Afrika" inte betydde "i Afrika" när du skrev det. 😉G gaidin skrev:
Intressant. Ett dubbelt så stort språk som svenska, och som jag aldrig hade hört talas om.G gaidin skrev:
Hur kommer det sig att det har blivit det gemensamma språket i området?
Det har jag ingen aning om. När jag fick i skolan läste man engelska och två av franska, tyska och spanska i gymnasiet.N Niq skrev:
Samt svenska förstås.
Det fanns lite variation i vissa skolor där man kunde välja ryska, och kanske andra språk.
Sverige är världens mest extrema land. Inte ett dugg lagom.Intet skrev:
Svenska individualis! Vilken individualism? Med nya herrar kommer vi svenskar ta skeden i vacker hand och tävla om vem som anpassar sig först. Vi skulle sträva efter att vara världsbäst och ta på oss ledartröjan och all annan rappakalja våra storhetsvansinniga politiker älskar att slänga sig med.
Svensk individualism. Pyttsan!🤢
https://www.iffs.se/nyheter/sverige-varldens-mest-extrema-land/
Se var på grafen Sverige respektive Kina befinner sig.
Det hjälpte också lite att det engelska språket hade spridits hyfsat bra genom det brittiska imperiet, redan innan andra världskriget.Intet skrev:
Nja. Det var flera som vann kriget. Däremot expanderade de engelskspråkiga regionerna på grund av USAs tekniska framsteg och välstånd. Vilket ledde till att det var fiffigare att kunna engelska än ryska och tyska, till exempel. På det kom de engelska termerna på tekniska landvinningar. De tidigare "världsspråken" Portugisiska, Spanska, Franska och tyska blev helt enkelt akterseglade.
The sun never sets on the British Empire.
Om alla anställda, det är ju ändå de flesta av oss, resonerade som du skulle företagen gå mycket sämre.L lbgu skrev:Kalla det vad du vill ifall det får dig att må bättre.
Som anställd kan jag ju lika gärna sitta på ett meningslöst möte en timme som att göra något som företaget tjänar pengar på en timme.
Så jag bryr mig egentligen inte, jag lyder ju bara order. Vilket jag även gör när jag gör produktivt arbete,
Men om jag ägt företaget så hade jag ju aldrig haft dessa meningslösa möten. Chefen har antagligen gått någon managementkurs och blivit itutat att dessa möten är väldigt viktiga. Sen att alla anställda tycker de är helt meningslösa har han ingen aning om. Min enda protest har väl varit att jag vägrat skriva mötestiden på kundtid som chefen velat. Sen har han väl ändrat min tidrapport så det ändå blivit kundtid antar jag.
Det är beklagligt att ni har en sådan företagskultur där det inte uppmuntras till att förändra arbetsmetoderna - dåligt ledarskap på bolaget. Varför inte hitta något annat jobb där dina insikter tas tillvara?
Det kan ju iofs vara du som är problemet här också, men det alternativet kan vi kanske bortse från eftersom det är en tråkigare diskussion.
De företag som har anställda som inte bara uppmuntras att följa order är de som blir framgångsrika.
De tre (?) språk som är obligatoriska i skolan idag är svenska, matematik (?) och engelska.
Sedan finns språkval i sexan eller sjuan beroende på kommun. Ofta erbjuds tyska, franska och spanska men det är beroende på mängden elever som väljer, är det tre elever som väljer spanska och alla andra väljer franska och tyska så finns det ingen ekonomi att ta in en spanskalärare, så då brukar man stryka det språkvalet.
På gymnasiet finns det utökat språkval där man utökar med de språk som råkar finnas tillgängliga. Orsaken är att dessa elever är vana att flytta omkring bland salarna och ha blandklasser vilket gör att det kan räcka med en elev per klass för att fylla ett språkval. Men samtidigt så är det okej att fortsätta med sitt tidigare språkval även i gymnasiet.
Om man sedan vill kan man för all del räkna in hemspråksundervisning och därmed få in ett språk till som vissa elever läser. Så då blir listan över språk så här kul;
Svenska matematik, hemspråk, engelska, språkval 1abc, språkval 2abcdefghijklmn. Vilket gör att man kan läsa 5 språk plus modersmål i svenska grundskolor och gymnasieskolor. Men det förutsätter dock att man anser att matematik är ett språk.
Likaså kan man läsa enbart två språk i skolan, svenska och engelska, för de räknas som kärnämnen och kan inte plockas bort vid särskild undervisning.
Sedan finns språkval i sexan eller sjuan beroende på kommun. Ofta erbjuds tyska, franska och spanska men det är beroende på mängden elever som väljer, är det tre elever som väljer spanska och alla andra väljer franska och tyska så finns det ingen ekonomi att ta in en spanskalärare, så då brukar man stryka det språkvalet.
På gymnasiet finns det utökat språkval där man utökar med de språk som råkar finnas tillgängliga. Orsaken är att dessa elever är vana att flytta omkring bland salarna och ha blandklasser vilket gör att det kan räcka med en elev per klass för att fylla ett språkval. Men samtidigt så är det okej att fortsätta med sitt tidigare språkval även i gymnasiet.
Om man sedan vill kan man för all del räkna in hemspråksundervisning och därmed få in ett språk till som vissa elever läser. Så då blir listan över språk så här kul;
Svenska matematik, hemspråk, engelska, språkval 1abc, språkval 2abcdefghijklmn. Vilket gör att man kan läsa 5 språk plus modersmål i svenska grundskolor och gymnasieskolor. Men det förutsätter dock att man anser att matematik är ett språk.
Likaså kan man läsa enbart två språk i skolan, svenska och engelska, för de räknas som kärnämnen och kan inte plockas bort vid särskild undervisning.
Det beror ju lite på vad man menar med obligatorisk också, i strikt mening är det ju bara grundskolan som är obligatorisk. Men beroende på gymnasieprogram kan fler språk bli obligatoriska (inom det frivilliga valet).
T.ex natur tror jag fortfarande har obligatoriskt språk utöver engelska, mest extremt tror jag är samhälls med språkinriktning, snabb googling verkar ge att det är två valfria språk plus obligatorisk undervisning i latin vilket då bör ge totalt 5 språk, utöver eventuella extra språk som lästes redan i grundskolan
T.ex natur tror jag fortfarande har obligatoriskt språk utöver engelska, mest extremt tror jag är samhälls med språkinriktning, snabb googling verkar ge att det är två valfria språk plus obligatorisk undervisning i latin vilket då bör ge totalt 5 språk, utöver eventuella extra språk som lästes redan i grundskolan
Det är nog så enkelt att folk där pratade det språket när fransmän, engelsmän och portugiser tog över landet.P pmd skrev:
Att en kolonialmakt bestämmer gränser och språk brukar ju bara bli på ytan, klaner, folkslag och kulturer lever oftast kvar som tidigare.
Givetvis räknar man inte matematik som ett språk.VidarH skrev:
De tre (?) språk som är obligatoriska i skolan idag är svenska, matematik (?) och engelska.
Finns det ingen humanistisk linje längre? Eleverna på den linjen läste flest språk, om jag minns rätt.A ajn82 skrev:T.ex natur tror jag fortfarande har obligatoriskt språk utöver engelska, mest extremt tror jag är samhälls med språkinriktning, snabb googling verkar ge att det är två valfria språk plus obligatorisk undervisning i latin vilket då bör ge totalt 5 språk, utöver eventuella extra språk som lästes redan i grundskolan