H HEM2121 skrev:
Är det rimligt att alla och allt ska anpassas utifrån en deltagare? Då väl denne deltagare få det skriftligt på engelska eller annat språk.
Javisst. När jag har möten är det inte med ”deltagare” utan med precis de som behövs för att få jobbet gjort. Då är det ju helt avgörande att alla förstår vad man säger.

Jag tycker att språkfrågan ör ett gigantiskt icke-problem. Man pratar engelska om det behövs för att alla ska förstå. Man behöver ha engelska i verktygslådan idag.

Är man verksam i ett företag där leverantörer och kunder inte pratar svenska så får man ju antingen göra en ny affärsplan eller lära sig ett språk så att man kan kommunicera. För de allra flesta i Sverige är det ju bara en vanesak, man kan engelska men är ovan att använda det i jobbet. På de större bolagen är ju detta en realitet sedan 30-40 år.

MathiasS MathiasS skrev:
Javisst. När jag har möten är det inte med ”deltagare” utan med precis de som behövs för att få jobbet gjort. Då är det ju helt avgörande att alla förstår vad man säger.
Min erfarenhet av möten är att det i 90% av fallen är totalt onödigt och sker bara för att någon högre upp bestämt att det ska vara möte. Enda fördelen med mötena är väl att det bjuds på fika och man kan ta det lugnt en stund ;)

USA vann kriget och därför är engelskan världsspråk. När du är håller möten med svenskar, indier, kineser och den tyske underleverantören blir det engelska. Punkt och slut.

A Anders_Nilsson skrev:
USA vann kriget och därför är engelskan världsspråk. När du är håller möten med svenskar, indier, kineser och den tyske underleverantören blir det engelska. Punkt och slut.
Nja. Det var flera som vann kriget. Däremot expanderade de engelskspråkiga regionerna på grund av USAs tekniska framsteg och välstånd. Vilket ledde till att det var fiffigare att kunna engelska än ryska och tyska, till exempel. På det kom de engelska termerna på tekniska landvinningar. De tidigare "världsspråken" Portugisiska, Spanska, Franska och tyska blev helt enkelt akterseglade.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Min erfarenhet av möten är att det i 90% av fallen är totalt onödigt och sker bara för att någon högre upp bestämt att det ska vara möte. Enda fördelen med mötena är väl att det bjuds på fika och man kan ta det lugnt en stund ;)
Synd att det är så du har det. Varför går du ens dit? Låter lite omodernt.

• Gilla
AXS
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Synd att det är så du har det. Varför går du ens dit? Låter lite omodernt.
Att vara anställd innebär tyvärr att du får betalt för att lyda order. Så säger chefen att man ska gå på mötet har man tyvärr inget val. Du hade kanske vägrat?

• Gilla
Intet
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Att vara anställd innebär tyvärr att du får betalt för att lyda order. Så säger chefen att man ska gå på mötet har man tyvärr inget val. Du hade kanske vägrat?
Vill man inte gå finns det otaliga sätt att kreativt hitta godkännda och lämpliga ursäkter.

På ett av mina jobb implementerades tidskoden "fakturerbart möte" för möten som man var tvungen vara med på men inte bidrog till... tre månader senare och alla "skit"möten var ett minne blott 🤣

M MrDizzy skrev:
Vill man inte gå finns det otaliga sätt att kreativt hitta godkännda och lämpliga ursäkter.
Visst är man sån att man vill ljuga för att slippa undan så kan man säkert göra det.

L lbgu skrev:
Ja den typen av möten har jag normalt inte tid med. Jag uppskattar att det är något enstaka möte i veckan som chefen kallar till resten är ju kundrelaterat. Så om 90% av mina möten var onödiga och bokade av chefen så skulle jag inte gå dit, nej. Låter lite disfunktionellt att ha det så, trist att du sitter fast i det.

Att man talar engelska på mötena och i arbetet är ganska naturligt i internationella företag. Men jag kan faktiskt reta mig på ingenjörer som har bott i Sverige 5-10 år och vägrar försöka tala svenska vid kafferasten.
En italiensk kollega sa rakt ut "I dont want to learn swedish" när jag envisas med att säga "god morgon" och "hejdå". En chef jag hade hade bott 17 år i Sverige, och vägrade att använda de enklaste orden. Att inte ens försöka lära sig "kaffesvenska" efter 5-10 år i Sverige tycker jag är respektlöst.

• Gilla
Magnus E K och 3 till
  • Laddar…
R Rolle314 skrev:
Men jag kan faktiskt reta mig på ingenjörer som har bott i Sverige 5-10 år och vägrar försöka tala svenska vid kafferasten.
En italiensk kollega sa rakt ut "I dont want to learn swedish" när jag envisas med att säga "god morgon" och "hejdå". En chef jag hade hade bott 17 år i Sverige, och vägrade att använda de enklaste orden. Att inte ens försöka lära sig "kaffesvenska" efter 5-10 år i Sverige tycker jag är respektlöst.
Ja, mycket.

L lbgu skrev:
Visst är man sån att man vill ljuga för att slippa undan så kan man säkert göra det.
Nä nä att ljuga är att fuska.
Det gäller att ha kreativa omskrivningar av vad som är bättre än att gå på ett skitmöte. 😎

M MrDizzy skrev:
Nä nä att ljuga är att fuska.
Det gäller att ha kreativa omskrivningar av vad som är bättre än att gå på ett skitmöte. 😎
Kalla det vad du vill ifall det får dig att må bättre.

Som anställd kan jag ju lika gärna sitta på ett meningslöst möte en timme som att göra något som företaget tjänar pengar på en timme.
Så jag bryr mig egentligen inte, jag lyder ju bara order. Vilket jag även gör när jag gör produktivt arbete,
Men om jag ägt företaget så hade jag ju aldrig haft dessa meningslösa möten. Chefen har antagligen gått någon managementkurs och blivit itutat att dessa möten är väldigt viktiga. Sen att alla anställda tycker de är helt meningslösa har han ingen aning om. Min enda protest har väl varit att jag vägrat skriva mötestiden på kundtid som chefen velat. Sen har han väl ändrat min tidrapport så det ändå blivit kundtid antar jag.

N
L lbgu skrev:
Ja med jämna mellanrum så vägrar jag göra som chefen eller förmannen säger. Ibland följer jag det bokstavligt i alla situationer. Ibland har jag skällt ut chefen. Jag har bara en gång bett en chef att dra åt helvete.

Jobbar på ett statligt ägt företag.
Stenhårda krav på svenska vid anställning.
Jobbar uteslutande på engelska.
Har svårt att rekrytera då expertisen så klart är felfritt engelsktalande och skulle passa in direkt i gruppen, men de går inte att anställa…

• Ledsen
pmd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.