23 405 läst ·
360 svar
23k läst
360 svar
Engelska på jobbet
Jo klart det är meriterande för högre utbildning och när man söker jobb.MathiasS skrev:
Det är inte obligatoriskt, men det ger meritpoäng för högre studier. För skolorna är det dock inte frivilligt att erbjuda undervisning i ett "modernt språk" som skolverket kallar det. Inom ramen för det ryms inga andra ämnen. Det är 70-80% av eleverna som läser ett modernt språk.
Vilka språk måste erbjudas som språkval?
I grundskolan och specialskolan ska huvudmannen erbjuda minst två av de moderna språken franska, spanska och tyska som språkval. Huvudmannen ska även sträva efter att därutöver erbjuda andra språk som språkval.
En elev får i stället för ett modernt språk välja något av följande som språkval:
- det språk som eleven ska erbjudas modersmålsundervisning i,
- svenska eller svenska som andraspråk, om eleven i övrigt får undervisning i svenska eller svenska som andraspråk,
- engelska, eller
- teckenspråk.
Missförstår jag din text? Du skriver att det inte är obligatoriskt men längre ner står det att eleven måste välja ett till språk.
med meritpoäng menar jag att det bidrar till de intagningspoäng du behöver för att söka vissa utbildningar.N Niq skrev:
näe det står inte längre ner att eleven måste välja ett till språk? Däremot står det vad man kan välja OM man har ett "modernt språk".N Niq skrev:
Jag kan inte alla detaljer i detta till 100% men man måste också beakta om det är grundskola eller gymnasium vi pratar om. I grundskolan är det inte obligatoriskt för eleven men på ett gymnasium kan det ju vara en del av den linje man går, och inget man kan välja bort (oftast går det dock då att läsa något annat istället för ett tredje språk).
I sammanfattning, de flesta i sverige läser ett tredje språk och det är ofta då spanska, franska eller tyska (och sedan en mix av modersmålsundervisning osv).
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 626 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 626 inlägg
I Sverige i ett svenskt företag tycker jag bör vara på svenska, möten, då får enstaka personer lära sig språket, mail och anställningsavtal kan vara på både svenska och engelska i samma mail.H HenrikHuslöse skrev:God afton mitt herrskap,
jag blev inspirerad att lyfta frågan om engelska på jobbet. Nu menar jag inte i kontakter med utländska kunder och leverantörer, utan internt på jobbet. De senaste fyra företagen har haft väldigt mycket på engelska. Avdelningsmöten, stormöten, tja allt och det mesta. Det blir i princip bara möten på tu man hand som är på svenska. Det är alltid någon på varje avdelning som inte kan svenska, även om de sedan länge är bosatta i Sverige.
Ingen orkar längre sätta upp skyltar på svenska, skriva instruktioner på svenska eller ens ha några system på svenska. Allt från internwebben till ritningar och från HR till affärssystem är på engelska. Mailen skrivs på engelska för den händelse någon engelsktalande skulle behöva kopieras in ett senare skede.
Vad är era åsikter och erfarenheter?
Om en svenkspråkig arbetar utomlands i ett t.ex. engelskt företag, hålls mötena och annat på svenska då?
nej många av dom kan inte franska eller tyska därför man pratar engelskaBönhas skrev:
vanligt inom många företag inom it. forskning. mode. finance bolag. och fordon
Oavsett land och företag tror jag de flesta har vett att se till att alla i mötet förstår vad som sägs och därmed anpassar man språket till deltagarna i mötet.H HEM2121 skrev:
Säg att du har en person i mötet som regelmässigt jobbar mot flera olika länder - är det rimliga då att han lär sig 10 språk för att kunna göra jobbet han är anställd för att göra?
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 626 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 626 inlägg
Är det rimligt att alla och allt ska anpassas utifrån en deltagare? Då väl denne deltagare få det skriftligt på engelska eller annat språk.MathiasS skrev:
Oavsett land och företag tror jag de flesta har vett att se till att alla i mötet förstår vad som sägs och därmed anpassar man språket till deltagarna i mötet.
Säg att du har en person i mötet som regelmässigt jobbar mot flera olika länder - är det rimliga då att han lär sig 10 språk för att kunna göra jobbet han är anställd för att göra?
Om man jobbar i ett internationellt företag och är i något främmande land så talas det nog ofta engelska eller annat språk som alla förstår på möten.H HEM2121 skrev:
Om du bor utomlands och är anställd där så kommer dom troligen inte anpassa sig så mycket och det är upp till den enskilda att lära sig förstå.
Det fungerar inte så. Det är företagets ledning som bestämmer förutsättningarna för val av språk och mycket annat. Jag har genomlidit många möten på knacklig engelska men jobbar man i ett exportföretag där koncernspråket av nödvändighet är engelska så vet man på förhand vad som gäller. Ingen mening med att gnälla på sådant. Man kan såklart tycka att det är lite trist och onödigt när den enda deltagaren som inte kan svenska är riktig usel på engelska och inte förstår speciellt mycket av vad som avhandlas. Sitt tyckande gör man såklart bäst i att hålla för sig själv i sådana fall. Passsar det inte så finns ju andra mindre välbetalda jobb att välja. Valet är fritt.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 626 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 626 inlägg
Så du tror att alla välbetalda arbeten fodrar att man kan behärskar olika språk? Leden att göra dig besviken men där har du fel.T TommyC skrev:Det fungerar inte så. Det är företagets ledning som bestämmer förutsättningarna för val av språk och mycket annat. Jag har genomlidit många möten på knacklig engelska men jobbar man i ett exportföretag där koncernspråket av nödvändighet är engelska så vet man på förhand vad som gäller. Ingen mening med att gnälla på sådant. Man kan såklart tycka att det är lite trist och onödigt när den enda deltagaren som inte kan svenska är riktig usel på engelska och inte förstår speciellt mycket av vad som avhandlas. Sitt tyckande gör man såklart bäst i att hålla för sig själv i sådana fall. Passsar det inte så finns ju andra mindre välbetalda jobb att välja. Valet är fritt.
Medlem
· Uppland
· 2 530 inlägg
Bra med mothugg! Det är inte intrycket jag har fått av de tyska och franska företag jag har arbetat med, även om de är bra på engelska. Bra med annan information.M maria01 skrev: