N
H HenrikHuslöse skrev:
Man lär sig ett passivt ordförråd på det sättet, men när man sedan själv ska säga något blir det svårare. Sitter man i projektmöte på ett amerikanskt bygge och ska försöka förklara något greppar i alla fall jag förtvivlat efter ord.

Vad heter egentligen takstolar, golvlister, installationsutrymme eller brandsektionering? Och vad menar killen från elfirman när han pratar om rough-in och gutter?

Man känner sig som byfånen ibland.
Det heter troligen olika saker beroende på var i Usa man är eller om man är i England, Australien eller Canada

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
J
Vi har mycket folk från andra länder, men även möten med avdelningar i Tyskland, usa, Latinamerika. Även om jag inte hittar rätt ord på engelska är det lättare prata med jänkarna över teams än med indierna lokalt. När i alla fall ena parten är bra och kan terminologin är det lättare att hänga på än att båda kämpar med språket.

Redigerat:
useless useless skrev:
Jag jobbar åt svenska myndigheter och där är det fortfarande svenska som gäller.
Det finns många myndigheter 😇

Bart Bart skrev:
3. Företag som vill framstå som väldigt internationella och lite häftiga och har gjort engelska till ”koncernspråket” trots att koncernen består av ett företag med 25 anställda. Där ska alla prata engelska med varandra. Även om alla har svenska som modersmål.
Och även om de ras engelska är usel.
MathiasS MathiasS skrev:
Vilka företag gör så? Det låter osannolikt.
Det är nog fler än man anar.
MathiasS MathiasS skrev:
Jag tror inte på att något företag hittar på att det är engelska som gäller om det inte behövs för kommunikationen med kunder eller leverantörer. Och att något svenskt företag skulle tvinga svenska anställda att prata engelska med varandra, det måste ju vara en skröna eller något som skett bara en gång.
Det är onekligen rimligt att tro om man inte stött på fenomenet.
MathiasS MathiasS skrev:
Jag ifrågasätter inte vad du tror eller tycker, jag undrar bara vilka företag som gör så?
Jag säger inte emot dig eller någon här.

Men vill bara komplettera med det mest uppenbara exemplet på ett sådant företag jag kommer på. Ett företag som uteslutande lever på kommunala bidrag och är verksamt i flera kommuner.

De har som affärsidé att undervisa svenska elever på engelska. Lärare som har svenska som modersmål undervisar elever med svenska som modersmål på engelska. Resultatet har visat sig bli att eleverna får tydligt sämre kunskaper i svenska än elever som undervisas på svenska.

Orsaken uppges vara just det tråden handlar om. Att tvinga svensktalande kommunicera med varandra på ett främmande språk de inte behärskar tillräckligt bra.

Företaget/koncernen heter "Engelska skolan"

• Gilla
HenrikHuslöse
  • Laddar…
Det lät som ett specialfall som inte riktigt var det vi pratade om här, det finns dessutom inget som hindrar svensktalande lärare där att prata svenska med varandra, att välja att ha undervisning på engelska är något helt annat (och även om det är problematiskt kan jag säga att det är det minsta av problemen man har på de skolorna).

Hitta gärna på ett enda exempel till.

Bönhas Bönhas skrev:

Men vill bara komplettera med det mest uppenbara exemplet på ett sådant företag jag kommer på. Ett företag som uteslutande lever på kommunala bidrag och är verksamt i flera kommuner.

De har som affärsidé att undervisa svenska elever på engelska. Lärare som har svenska som modersmål undervisar elever med svenska som modersmål på engelska. Resultatet har visat sig bli att eleverna får tydligt sämre kunskaper i svenska än elever som undervisas på svenska.

Orsaken uppges vara just det tråden handlar om. Att tvinga svensktalande kommunicera med varandra på ett främmande språk de inte behärskar tillräckligt bra.

Ändå ringlar köerna långa utanför med de som vill in, men inte blir antagna. Så något måste de göra rätt. Studiero, kanske? Men som idé är det ett tveäggat svärd.

Intet Intet skrev:
Ändå ringlar köerna långa utanför med de som vill in, men inte blir antagna. Så något måste de göra rätt. Studiero, kanske? Men som idé är det ett tveäggat svärd.
Att något säljer har inget att göra med om det är bra. I fallet med skolor handlar det om branding och att utnyttja medelklassens osäkerhet.

makhno_ makhno_ skrev:
Att något säljer har inget att göra med om det är bra. I fallet med skolor handlar det om branding och att utnyttja medelklassens osäkerhet.
Hur vet du det?

Intet Intet skrev:
Det största problemet med det där eländet är att 1. man har inte behöriga lärare i rätt omfattning och 2. man brukar toppa statistiken över felsatta betyg. Dvs, man håller sig populär som skola genom att ge eleverna högre betyg än man har kunskap till. Det syns direkt i avvikelserna mot nationella prov.

• Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
N
Bönhas Bönhas skrev:

Metoden i sig fungerar bra. Det är ganska vanligt i Finland att finskspråkiga får gå i dagis och skola på svenska för att lära sig svenska också. Det finns även för andra språk.
Sök på språkbad så hittar du information.

MathiasS MathiasS skrev:
Det största problemet med det där eländet är att 1. man har inte behöriga lärare i rätt omfattning och 2. man brukar toppa statistiken över felsatta betyg. Dvs, man håller sig populär som skola genom att ge eleverna högre betyg än man har kunskap till. Det syns direkt i avvikelserna mot nationella prov.
Nu har jag ingen egen erfarenhet men det vore ändå märkligt att orsaken endast skulle vara att eleverna får saltade betyg. Vill verkligen så många föräldrar att deras barn skall få dålig undervisning på ett språk de inte behärskar av lärare utan utbildning så länge betygen är höga.
Tvivlar stark på den hypotesen.
Min idé är att de flesta föräldrar med något intresse för sina barns utbildning sätter lugn och arbetsro före behöriga lärare och allmänt kaos.

H HenrikHuslöse skrev:
Man lär sig ett passivt ordförråd på det sättet, men när man sedan själv ska säga något blir det svårare. Sitter man i projektmöte på ett amerikanskt bygge och ska försöka förklara något greppar i alla fall jag förtvivlat efter ord.

Vad heter egentligen takstolar, golvlister, installationsutrymme eller brandsektionering? Och vad menar killen från elfirman när han pratar om rough-in och gutter?

Man känner sig som byfånen ibland.
Jag erkänner villigt att min kunskap om fackuttryck i en branch jag aldrig behövt ha särskild kunskap om (byggbranchen) är aningen begränsad men i min branch, software and hardware development, networking har jag aldrig famlat efter vad något heter.

Trots det vet jag vad (roof)trusses, skirting boards, installation space and fire compartment(ation) är för något.
..gutter har jag själv installerat i/på mitt eget hus här i Afrika.

rough-in var ett nytt uttryck för mig.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Nu har jag ingen egen erfarenhet men det vore ändå märkligt att orsaken endast skulle vara att eleverna får saltade betyg. Vill verkligen så många föräldrar att deras barn skall få dålig undervisning på ett språk de inte behärskar av lärare utan utbildning så länge betygen är höga.
Min idé är att de flesta föräldrar med något intresse för sina barns utbildning sätter lugn och arbetsro före behöriga lärare och allmänt kaos.
Jag har inte listat skälen till varför man väljer dessa skolor, jag har listat skälen till att man INTE bör göra det, så jag kan inte gå i svaromål här.

Jag förstår inte riktigt din avslutning, varför väljer man mellan lugn och arbetsro ELLER behöriga lärare och kaos? Jag skulle välja arbetsro och behöriga lärare.

Grunden för en fungerande skola är behöriga lärare. Det finns säkert enstaka exempel på icke behöriga som klarar jobbet hjälpligt och även behöriga som inte gör det - men det är ungefär som med körkort, det ökar chansen rejält att den som kör vet hur man gör. Och fråga gärna vilken kommunal skola som helst som tar emot elever från friskolor med lägre andel behöriga lärare, kompetensgapet vs läroplan är ofta skrämmande.

Jag har inget generellt emot friskolor, men som vi gör det nu i Sverige är det en katastrof. Skolverket låter uppenbara brister kvarstå år efter år utan åtgärder.

• Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Jag tror dessvärre att många går i tankefällan ”eleverna i skolan x får höga betyg, alltså är elevernas kunskaper på en hög nivå och alltså är skolan x en bra skola”. De är alltså inte medvetna om att det är saltade betyg.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Det de gör rätt är att tjäna pengar.
Eftersom det drivs som aktiebolag är det det som är det allt överskuggande målet med verksamheten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.