Ja, självklart, det är faskena. Det var slarvigt skrivet, har en ungen som springer här.

Exakt, man får väl göra så. Jag får lov att arrangera om så att plats 4 och 5 hamnar i hörnet och sen kapa skenan.

Nu till en dum fråga. Vart ska man dra fasen ifrån om fasskenan kapas? Går det att vidarekoppla från brytaren brevid, dvs ingång för kabel under faskenan?

Redigerat:
tommib
Fasen till vad?
Om du menar energimätare så beror det på om den ska sitta före eller efter säkringen. För hempul skulle jag rekommendera efter, för att förenkla installationen. Då tar du fasen från säkringen som avsäkrar den relevanta gruppen.

Mikael_L
Om det är endast en enda grupp som ska mätas så är det absolut enklast att sätta den efter säkringen. Det skulle jag satsat på.

Är det flera säkringsgrupper som ska mätas (med enfasmätare) krävs ombyggnad av centralen samt att alla mätta grupper anordnas på samma fas.
Generellt svårt att få till bra, säkert och överskådligt, samt en massa jobb.

Jag var oklar där. Mätaren i sig behöver en fas och nolla. Nollan drar man från plinten, men fasen? Vart drar man den ifrån?

Fasen till mätaren tar du från säkringen för den grupp som skall mätas som tommib skrev. Eller missförstår jag frågan?

vincentt skrev:
Jag var oklar där. Mätaren i sig behöver en fas och nolla. Nollan drar man från plinten, men fasen? Vart drar man den ifrån?
Den frågan tycker jag är på lägstanivån för att kunna rekommendera dig att pula i centralen själv.
Det kan faktiskt bli både fel och farligt.

• Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib
Ja, alltså både nollan och fasledaren till den gruppen som ska mätas ska passera mätaren (enligt kopplingsschemat på den). Rent uppbyggnadsmässigt är det nog lättast om man drar båda samma väg, lite som en PSA.

Du bör vara säker på att du kan göra detta korrekt om du ska pilla i centralen. Även om en modern normcentral är rätt säker så finns det fallgropar. Vet du t.ex. hur du gör med fasskenorna?

Edit: Enligt denna länk så ska nollan faktiskt gå igenom mätaren för att det ska funka. Läs gärna resten också... om bl.a isolationsavstånd. Nu ska jag erkänna att jag bara skummade som hastigast men jag skulle nog tänka ett varv till kring denna mätare.

https://www.telder.com/enfas-elmatare-for-din-skena-xtm18sa/

Redigerat:
Tar max 15 min (för en elektriker) att få dit den på plats 30.

Redigerat:
Tack för input, det är lätt att tolkas att man ska göra detta själv. Jag konsulterar och sen gör en riskbedömning, man får väl ta in en elektriker i värsta fall. Man har pillat innan, e.g. bytt dvärgbrytare. Men detta är nytt men ändå inte nytt. Det enda jag inte vet är, varifrån ska man dra fasen till elmätaren? Närliggande brytaren? energimätaren drar i sig ingenting, så rent logiskt kan man dra från brytaren bredvid, eller har jag fel?

Just D, man ska sätt in 3 stycken. 30 är nog enkelt men 4 och 5 är lite knepig...

tommib
Du har fel, eller så missförstår jag dig.
Mätaren försörjs av gruppen den mäter.

Men detta är irrelevant om nu elektrikern ska koppla in den. Om vederbörande vet vad hen gör så kopplar hen rätt.

vincentt skrev:
Det enda jag inte vet är, varifrån ska man dra fasen till elmätaren? Närliggande brytaren? energimätaren drar i sig ingenting, så rent logiskt kan man dra från brytaren bredvid, eller har jag fel?
Du har ju fått svar flera gånger varifrån du skall ta fasen. Det finns inga komponenter i centralen som har en nämnvärd egenförbrukning. Precis som med dvärgbrytare skall strömmen passera genom elmätaren. Det går att göra på två sätt.

Du kan låta inkommande direkt efter jordfelsbrytaren mata elmätaren. Från utgående på elmätaren kopplar du på de grupper som skall mätas. I det fallet kan mätaren mäta flera grupper. Du måste i det fallet använda samma kabeldimension som inkommande i centralen.

Du kan sätta elmätaren efter en gruppsäkring. Utgående gruppledning lossar du från dvärgbrytaren och sätter på utgången från elmätaren. Sedan kopplar du en tråd mellan dvärgbrytaren och elmätaren. I det fallet kan mätaren endast mäta en grupp. Den nya ledaren mellan dvärgbrytare och mätare väljer du lämpligen med samma ledararea som gruppledningen.

Baserat på frågan du ställer skulle även jag avråda dig från att koppla detta själv. Om du ändå bestämmer dig för att göra det så kan du ju beskriva noga precis hur du tänkt göra och se om du stöter på protester.

• Gilla
lmgmags och 1 till
  • Laddar…
Jag tittade på detta elschema från kjell.

https://www.kjell.com/se/sortiment/...rom/din-produkter/elmatare-din-montage-p67048

Elschema som saknar markerad inkommande fas och nolla, med detaljer för seriell kommunikation.

Kollade ännu noggrannare och det slog mig att det inte är någon inkommande fas eller nolla. Är det seriell kommunikation vad det nu kallas för?

I mitt försvar kan jag säga att det är många sjukdomar i februari och berövad på sömn i några månader har gjort en lite småvimsig. F-ledig just nu.

Men annars förstod man det där, trodde att mätaren i sig hade en egen elförsörjning och rörde till det rejält.

Iaf, skjuter upp tills våren kommer och återkommer med en beskrivning under tiden.

tommib
Nej. S0-utgången är en pulsutgång som levererar specificerat antal pulser (oftast 1000) per kWh. Den är galvaniskt separerad från starkströmssidan och kabeln som går till den ska vara skiljd från övriga ledare i centralen.

Observera dock att denna mätare är en annan än den magnetens hade, kopplingarna skiljer sig åt.

Om du skaffar mätaren från Kjell koppla som det redan nämnts några gånger in den efter säkringen för gruppen du vill mäta. Och från säkringen gå med fasen till L-IN (1) och vidare mot lasten från L-OUT (3) och nolla till antingen (4) eller (6) det spelar ingen roll vilken.

Den nollan behöver inte höra samman med gruppens/lastens den används bara för referens i mätningen och för interna försörjningen av elektroniken i mätaren. Samma gäller för magnetens mätare dvs man behöver inte gå med nollan genom den om det inte av något skäl är lättare att koppla så dvs det har inte med funktionen att göra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.