Hej

Jag har suttit och kollat på diverse olika system för att mäta energiförbrukning, automatisera hemmet, smart hem och så vidare. Så nu är jag rätt snurrig i bollen av alla olika system jag har läst om. Har haft tankar på att köra Home Assistant med diverse prylar, Perific osv, osv.

Men ju mer jag kollar på Schneiders lösning så verkar det vara rätt vettigt för mitt ändamål. De kör på ZigBee, har kvalitativa prylar, appen är gratis/inga månadskostnader och det borde vara väldigt lätt/kompatibelt då allt är deras egna grejer. Jag tycker även deras strömbrytare är snygga så det går att bygga på med funktioner där i framtiden.

Det jag nu är ute efter är att kunna mäta min energiförbrukning men hjärnan snurrar ihop det nu då jag suttit och läst så mycket. Tänkte då att detta eminenta forum med all kunskap borde vara ett bra ställe att fråga.
Nedan har ni en bild i stora penseldrag hur det är kopplat idag. Alla grejer är från Hager.

Det borde vara en R9M70 energimätare från Schneider jag ska ha? De har även en som heter A9MEM1570, men har inte klurat ut riktigt vad som är skillnaden ännu.
https://www.se.com/se/sv/product-ra...ent-subcategory-id=4125&No=0&Nrpp=12#products

Kan jag sätta ovan energimätare i inkommande mätarskåp? Den ska ju vara en smart version och "känna av" vad strömmen går till. Tänkte det kan vara en början i alla fall. Alternativt sätter jag en sådan här vid alla 3 JFB:er.

Säkert något jag glömt men det är bara att fråga.

• Diagram över elmätarskåp och normcentraler med Hager jordfelsbrytare, kopplingar till garage och hus, samt märkning för elbox till bilen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P
Exakt vad som behövs beror ju på exakt vad tänkt dig att mäta resp styra och på vilka grejer du vill mäta.. bara Elbilens förbrukning resp uppvärmning resp andra förbrukare.. osv

Och har du redan en laddare till elbilen du kan styra

Hur intresserad man är av att styra allt möjligt som belysning värme osv osv osv om man tänker gå banans och ska styra "allt" eller är man bara sugen att få lite bättre koll på helhet och kanske några stora förbrukare..

Vill man mäta total förbrukning eller centralvis och vart man har sitt inkommande mätarskåp avstånd till skåpet från huset osv ,om vilka möjligheter man har att sätta saker där varierar och kan vara begränsat vad man får göra i inkommande mätarskåp där mätartavlan betalas av kunden men vissa ytor är enbart för nätägarens grejer. ibland är allt plomberat och oåtkomligt i mätarskåp för annat än dongle grej på elmätaren..
Ibland räcker ju elmätarens mätning ihop med en dongle på elmätaren för att få total förbrukning därifrån..

Själv var bara bättre mätning per fas av total förbrukning intressant till en början och det slutade med en Shelly EM3 med klämmor runt kablarna vid huvudbrytare i men central som kompletteras med några puckar i en undercentral för att mäta några stora förbrukare som varmvattenberedare och luftvärmepumpar med Shelly plus pm mini gen 3 puckar då varje sak är enfas laster ,för att fundera på framtida styrning om det finns nåt att jobba med..

Schneider powertag grejorna är ju inte det billigaste utan snarare känns det som dom är i bland det dyraste och tänk på att det i vissa elcenraler är väldigt ont om plats för dessa powertag

Att spendera 10 -20 000 kr kanske än mera ,på för att konstatera att det inte finns nåt nämnvärt att spara på att flytta förbrukningar är första steg för mig och Shelly grejerna är prisvärda..och kompatibla med många system..

Allt beror på exakt vad du vill göra och åstadkomma, vem som ska installera osv

• Gilla
WorldJ
  • Laddar…
Det är egentligen elen jag är mest intresserad av att mäta/styra. Inte helt omöjligt att det i framtiden blir både batteri och solceller.

Vilka av Shellys saker är det du har mer exakt? De har lite förbryllande namn och de har döpt deras olika rätt likt. Känns som det är den längst ner som jag länkat till som är den mest "moderna". Ser att den också finns i en 50A version av den vilket borde räcka. Men verkar som de flesta väljer 120A varianten.

https://www.m.nu/sensorer-wifi/ener...BwE&gbraid=0AAAAADjzso5R-cGgG72aG2U9vfBOGgoVc

https://www.m.nu/smart-hem/shelly-p...BwE&gbraid=0AAAAADjzso5R-cGgG72aG2U9vfBOGgoVc

https://www.m.nu/smart-hem/shelly-p...BwE&gbraid=0AAAAADjzso5R-cGgG72aG2U9vfBOGgoVc

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.