P
Observera att strömmen ska passera igenom mätaren dvs det är inte så att man ska koppla den som tex lampa eller uttag.
Så igenom säkringen och sen igenom mätare och sen sist ut till grupp.
Men behöver verkligen nollan passera igenom mätaren? Om så måste den flyttas

Läs tydligt inlägg #27. Förstår du inte det.. Låt bli göra något.

Redigerat:
Nollan behöver inte gå genom mätaren, däremot är det viktigt att den kommer från samma skena som gruppens om det tex är delat över flera JFB eller delar utan JFB osv.

J
Tar en liknande fråga i denna tråd, om det är ok...

I min elcentral monterade elektrikern (på min uppmaning) en elmätare för värmepumpen, jag tror det är denna ; https://www.eldirekt.se/elmaterial/central-och-norm/hager/hager-energimatare-63a

Jag skulle vilja lägga till en eller två enfas-mätare till, då jag funderar på att i framtiden ha ett par små elradiatorer på en toa i en kattvind, ev värmegolv osv, så att jag kan se den totala värmekostnaden och hur mycket isåfall de direktverkande delarna drar.

Jag skulle även vilja få ut pulssignalen för att mata in i tex en arduino för att räkna alla pulser och mappa mot inne/ute temp och kunna logga och förstå hur värmekostnaden varierar över tid / temp. Jag går förvisso ned och kollar vad mätar står på ibland, men inte med någon regelbundenhet, att föra manuell bok på temp och mätare är inte min grej... Men jag vill gärna ha datat...

Det jag funderar på är om det är tillåtet att dra denna signal ut ur elcentralen och koppla till en hemmapulad enhet, det måste ju vara det som är tänkt med denna pulsutgång? En arduino med wifi och en liten server som bara presenterar 2-3 räknare kan jag nog fixa ihop på en kväll och sen länka till hemautomationen för lite snyggare visning...

Jag kommer inte koppla något i elcentralen själv, men jag vill gärna tänka igenom och förbereda inför att ta hem en elektriker (jag har några andra jobb som väntar). Tex skulle jag kunna köpa några sådana billiga mätare som länkades till tidigare.

Det är inga problem att ta ut signalen från elcentralen. Man behöver välja rätt typ av kabel och hålla den isolation som krävs, men inga konstigheter med det. Du kan välja mätare fritt. Det kanske också finns trådlöst uppkopplade mätare idag, Wifi, blåtand...

Om det är fler än 1 grupp som ska matas kan det dock behöva lite extra plats för fler N-plintar. Man kan också behöva gruppera om i centralen för att samla dvärgarna per mätare, och göra det visuellt tydlilgt vilka grupper som mäts av varje elmätare, fasskenor kan behöva kapas upp etc. En hel del praktiskt arbete alltså, men inga problem med det heller.

O
Skäms på er! Nu blev jag också sugen på att fylla upp min central med mätare och sätta en Arduino som får aggregera mätdata och skicka det vidare på en seriekabel. Tråkigt att den här typen av komponenter är så löjligt dyra. Finns det någon anledning att inte använda fabrikat som t.ex. Velleman eoch Eltako, och istället gå på ABB/Garo/Hager istället?

Garoprylar i en annars hagerbestyckad hagercentral :oops:
Men ska bli spännande att ha lite koll på just uppvärmningen och hur olika åtgärder med isolering, förbrukningsvanor och annat spelar in.
Elcentral med energimätare och säkringar märkta för värmepumpsystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

J
Jag tror och hoppas min Heager har pulsutgång, då den inte var gratis... Jag har sett att det finns en qubino z-wave 3-fasmätare (och enfas), men eftersom alla qubinopuckar jag köpt har nåt som är feldimensionerat så de kräver en "hängsäkring" så känner jag inte för att gå på en ny qubinoprodukt på största förbrukaren i elcentralen (förutom ren kostnadsaspekt). En pulsräknare med wifi enablad arduino känns som ett relativt vettigt alternativ...

Den där garo-mätaren tror jag är en ombrandad Carlo Gavazzi em23 eller em24. De säljs under många märken. Där hade t ex Ahlsell dem under ditt eget märke aCollection till väldigt lågt pris (med stöd för modbus).

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
Mikael_L
O Steamboy skrev:
Finns det någon anledning att inte använda fabrikat som t.ex. Velleman eoch Eltako, och istället gå på ABB/Garo/Hager istället?
Om mätaren ska användas för debitering så bör det vara en MID-godkänd mätare utav rätt klass
http://www.abb.com/cawp/seitp202/97b511946490d2fac125773b0043a54c.aspx

Men om man bara ska mäta för husbehov och av (tekniskt) intresse så vette tusan om man inte blir precis lika lycklig med billigaste mätarna (och kanske istället har råd att mäta något mer med ytterligare en mätare).

• Gilla
Ljus
  • Laddar…
J
I mitt fall så lät jag elektrikern välja, då får man ju "garanti" på allt, och han gillade att jobba med Haeger (hela centralen blev det). Själv vet jag inte vad som är bra eller dåligt av de olika märkena. Men ska jag själv lägga till mätare så köper jag nog några "billiga" och ber bara få dem installerade... :) Garomätaren med RS432 port var ju "kul" men jag vet med mig att jag själv aldrig kommer orka implementera eller tolka datat man kan få, mitt mål är att bara se hur mkt värme som krävs kopplat till temperatur och ev vinddata.

Kanske kan man få elektrikern att dra ut pulskabel samt mätare för direktel och dra fram dit jag tänkt ha elradiator + värmegolv, så hela elcentralsjobbet är förberett. Jag kommer nämligen behöva koppla ur en gammal central och flytta några förbrukare till den nya innan jag får till detta med elradiatorer/värmegolv. Dumt att rota i centralen många gånger, bättre klara av allt på en gång...

P
RS432??? Inte RS232 eller mer troligt RS485 /422?

Min Hager 3fas mätare med A0 ger 10 pulser per kWh medans LEDen blinkar 1000 ggr per kWh dvs 100 ggr bättre upplösning.
Jag trodde A0 hade samma som LED men icke
Så jag gjorde en ljusdetektor med en liten Arduino och kopplade den till Domoticz servern via ett enkelt MySensor interface.

Så kolla upp hur många pulser A0 utgången ger om du vill ha bra upplösning

O
Varför skulle man vilja ta till en så primitiv lösning som att räkna ljuspulser om man få utförlig och exakt information direkt från mätaren via modbus?

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Sedan kan man ju undra lite vilken nytta man i praktiken har av den högre "precisionen", är det bara "nörderi"?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.