Intressant..🧐

Nu har ett företag till gett sig i kampen med exakt samma upplÀgg:

https://evolta.se/

Installationen av vÀrmepump och batteri Àr nu gjord (för en vecka sedan) av Elvys installatörer.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
J Jerker63 skrev:
Installationen av vÀrmepump och batteri Àr nu gjord (för en vecka sedan) av Elvys installatörer.
Har du nÄgon update?
Utfördes det vÀl?
Vad hade du innan och vilken mÄnadskostnad fick du av Elvy?

Crelle Ekstrand Crelle Ekstrand skrev:
Har du nÄgon update?
Utfördes det vÀl?
Vad hade du innan och vilken mÄnadskostnad fick du av Elvy?
Jag har inget att klaga pÄ installationen. Trevliga installatörer (en VVS- och en el-) som tog tvÄ dagar pÄ sig.

MÄnadskostnaden jag fick Àr 1250:-. Att det blev sÄ lÄgt beror pÄ att jag redan hade solceller. Nu Àr det lite svÄrt att jÀmföra eftersom vi dels har haft timpris och dels laddat tvÄ elbilar, vilket inte ingÄr i priset. Förra sommaren hade vi dessutom vÀrmepump till pool igÄng nÀstan hela tiden vilket vi inte har behövt i Är pga varmare vÀder. Men fram pÄ hösten kanske det gÄr att se hur det blir, om batteriet gör att vi förbrukar fÀrre kWh generellt.

• Gilla
Bengt65
  • Laddar…
J Jerker63 skrev:
Jag har inget att klaga pÄ installationen. Trevliga installatörer (en VVS- och en el-) som tog tvÄ dagar pÄ sig.

MÄnadskostnaden jag fick Àr 1250:-. Att det blev sÄ lÄgt beror pÄ att jag redan hade solceller. Nu Àr det lite svÄrt att jÀmföra eftersom vi dels har haft timpris och dels laddat tvÄ elbilar, vilket inte ingÄr i priset. Förra sommaren hade vi dessutom vÀrmepump till pool igÄng nÀstan hela tiden vilket vi inte har behövt i Är pga varmare vÀder. Men fram pÄ hösten kanske det gÄr att se hur det blir, om batteriet gör att vi förbrukar fÀrre kWh generellt.
Hur har det gÄtt nu snart tvÄ mÄnader senare? Det verkar inte stÄ sÄ mycket finstilt i min offert eller pÄ hemsidan, kan du dela med dig av avtalstexten?

Hade du ett befintligt elavtal som var bundet, hur fungerade det?

KÀnns det som de har rÀknat rÀtt pÄ "potten" med hushÄllsel?

Pannan till mitt split/luft-vattensystem frÄn 2013 har börjat lÀcka och vÀrmepumpen börjar ge upp sÄ Àr dags att byta och Àr lite nyfiken pÄ det hÀr upplÀgget.
Det kÀnns dock lite för bra för att vara sant?

Enligt min offert sÄ ska de ha 2625 i mÄnaden för solceller, vÀrmepump och batteri. AlltsÄ 472 500 under avtalsperioden.
AnlÀggningen har (enligt de sjÀlva) ett investeringsvÀrde pÄ 379 500, jag betalar alltsÄ 93 000 utöver investeringsvÀrdet vilket landar pÄ dryga 500 i mÄnaden för elen (exkl elnÀtskostnad), möjligen lite saftigt pÄ sommaren men lÄter vÀldigt lukrativt pÄ vintern?

D dygland skrev:
Hur har det gÄtt nu snart tvÄ mÄnader senare? Det verkar inte stÄ sÄ mycket finstilt i min offert eller pÄ hemsidan, kan du dela med dig av avtalstexten?

Hade du ett befintligt elavtal som var bundet, hur fungerade det?

KÀnns det som de har rÀknat rÀtt pÄ "potten" med hushÄllsel?

Pannan till mitt split/luft-vattensystem frÄn 2013 har börjat lÀcka och vÀrmepumpen börjar ge upp sÄ Àr dags att byta och Àr lite nyfiken pÄ det hÀr upplÀgget.
Det kÀnns dock lite för bra för att vara sant?

Enligt min offert sÄ ska de ha 2625 i mÄnaden för solceller, vÀrmepump och batteri. AlltsÄ 472 500 under avtalsperioden.
AnlÀggningen har (enligt de sjÀlva) ett investeringsvÀrde pÄ 379 500, jag betalar alltsÄ 93 000 utöver investeringsvÀrdet vilket landar pÄ dryga 500 i mÄnaden för elen (exkl elnÀtskostnad), möjligen lite saftigt pÄ sommaren men lÄter vÀldigt lukrativt pÄ vintern?
Jag tÀnkte Äterkomma i början av oktober. DÄ har tvÄ hela mÄnader att jÀmföra med förra Äret.

Jag hade obundet avtal sÄ jag satte brytdatum till 1/8.

Återkommer.

• Gilla
Bengt65
  • Laddar…
J Jerker63 skrev:

Fick du vÀrmepump installerad?

B Bengt65 skrev:
Fick du vÀrmepump installerad?
VĂ€rmepump och batteri. Solceller hade jag redan.

• Gilla
Bengt65
  • Laddar…
Nu har jag lÀst av tvÄ mÄnader med Elvy och jÀmfört med förra Äret. Jag tror iofs att det enda som kan ge nÄn slags indikation pÄ om det blivit nÄn skillnad i energiförbrukning efter installationen och Elvy som förvaltare av solceller och batteri Àr ett helÄr, men hÀr kommer iaf siffrorna.

Jag hade en gammal och ineffektiv LV-VP och separat VVB. SÄ bara dÀr bör förbrukningen sjunka med en modern LV-VP.

Augusti 994 kWh (-385)
September 998 kWh (-295)

Jag slog pÄ vÀrmen sista veckan i september och jag tror bestÀmt att jag inte gjorde det lika tidigt förra Äret.

Inköpt el har iaf inte ökat och för min det sÄ Àr den totala kostnaden för elen inte högre Àn tidigare och pÄ köpet har jag fÄtt bÄde en ny VP och batterier. Kan inte se att jag pÄ nÄt sÀtt har blivit lurad. Jag Àr en vinnare.

• Gilla
berberis
  • Laddar…
Ska lÀgga till att vi laddar tvÄ elbilar, sÄ förbrukningen Àr 750 kWh/mÄnaden bara pÄ bilarna. Men hur det blir nu nÀr vi har batteri vet jag inte. Jag vet inte hur Elvy lÄter oss anvÀnda batteriet i konsumtionen. Kanske anvÀnds det enbart för stödtjÀnster? Vi laddar elbilarna nÀstan uteslutande pÄ natten eftersom vi bÄda jobbar.

Jag var vÀldigt sugen pÄ att teckna elabonnemang fram till att jag upptÀckte en vÀldigt oroande sak som de inte lyfter fram.

Vid en konkurs sĂ„ tar du som konsument/kund över leasingavgiften och all risk vilket blir en REJÄL MINUSAFFÄR.

Tex om de gÄr i konkurs dagen efter jag har tecknat abonnemang sÄ fÄr jag betala 5378 kr/inklusive moms x 12 mÄnader x 15 Är= vilket hamnar pÄ 968 040 kr.

Skulle jag ta samma produkter och köpt sjÀlv pÄ marknaden med en rÀnta pÄ 5% och en avbetalning pÄ 180 mÄnader (15 Är) sÄ hamnar mÄnadskostnaden pÄ 3425 kr.
Helt vansinnigt vilket gör att jag absolut inte kommer att gÄ vidare med detta.

• Wow
  • Gilla
Hannuse och 2 till
  • Laddar…
P Papptak skrev:
Jag var vÀldigt sugen pÄ att teckna elabonnemang fram till att jag upptÀckte en vÀldigt oroande sak som de inte lyfter fram.

Vid en konkurs sĂ„ tar du som konsument/kund över leasingavgiften och all risk vilket blir en REJÄL MINUSAFFÄR.

Tex om de gÄr i konkurs dagen efter jag har tecknat abonnemang sÄ fÄr jag betala 5378 kr/inklusive moms x 12 mÄnader x 15 Är= vilket hamnar pÄ 968 040 kr.

Skulle jag ta samma produkter och köpt sjÀlv pÄ marknaden med en rÀnta pÄ 5% och en avbetalning pÄ 180 mÄnader (15 Är) sÄ hamnar mÄnadskostnaden pÄ 3425 kr.
Kan du förklara detta lite nÀmrmare för en som inte Àr sÄ insatt i leasingavtal. Jag trodde man hade ett leasingavtal med ett leasingföretag som Elvy samarbetar med och att Elvy fixar utrustning, insallation och optimering/anvÀndinng av VP/Solceller/Batteri. SÄ om Elvy gÄr i konkurs fortsÀtter man bara betala till leasingföretaget för hÄrvaran.

M Miss_TP skrev:
Kan du förklara detta lite nÀmrmare för en som inte Àr sÄ insatt i leasingavtal. Jag trodde man hade ett leasingavtal med ett leasingföretag som Elvy samarbetar med och att Elvy fixar utrustning, insallation och optimering/anvÀndinng av VP/Solceller/Batteri. SÄ om Elvy gÄr i konkurs fortsÀtter man bara betala till leasingföretaget för hÄrvaran.
Off topic

Jag hyrde glasögon av eyeeye som gick i konkurs. Behövde fixa glasögonen gick inte dÄ de har konkursat men har ÀndÄ gÄtt betala i över 1 Är pÄ 2 par glasögon som jag inte kan anvÀnda. Inte jÀtte mycket pengar men ÀndÄ.
Kan vara vÀrt en tanke

P Papptak skrev:

Vad grundar du det pÄ?

SÄ hÀr skriver Elvy:

Vad hÀnder om Elvy försvinner?

Om Elvy försvinner pÄverkas inte din energianlÀggning. IstÀllet för att Elvy betalar kostnaden för uppvÀrmning, hushÄllsel och leasingavgift sÄ betalar du dessa direkt sjÀlv. Du tar ocksÄ över energisystemets intÀktsströmmar. Service och reparationer ingÄr fortsatt i leasingen men handlÀggs av leasingbolaget. Du kan rimligtvis förvÀnta dig en liknande nettokostnad för din energi men med lite större variation över Äret.

Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.