31 355 läst ·
136 svar
31k läst
136 svar
Energiabonnemang, någon som testat?
De har väl redan bytt namn så jag skulle tro att det inte är så populärt. Och det handlar om långa kontrakt så kunder blir ju fast med en ändå...J Jerker63 skrev:
Jag har verkligen letat på nätet efter missnöjda kunder men inte hittat nåt sånt. Bara skeptiska spekulationer, som här. Och de flesta kommentarer visar på att man inte alls satt sig in i konceptet utan går på känsla och fördomar.S sjoelund skrev:
Man kan alltid köpa ut anläggningen om man vill. Här är deras tre alternativ när man flyttar:
1. När du har sålt ditt hus kan köparna välja att ta över abonnemanget. Då flyttas avtalet över till köparen med samma villkor och de tar över den resterande löptiden. En mindre administrativ avgift utgår för flytt av avtal.
2. Du köper ut installationen. När du har sålt och frånträder fastigheten betalar du det kvarvarande värdet på installationen. Den beräknas på värdet av installationen - avskrivning + 20%.
3. Vi kommer ut och monterar bort installationen för en kostnad på 75% av restvärdet. Notera att arbetskostnaden för monteringen står du som säljare för.
Ja, om man ska köpa ut eller låta nedmontera grejerna så gör företaget en vinst på det, men om det är detta som är deras dolda agenda och egentliga affärsidé är det en riktigt dålig sådan.
Problemet med nya företag är att de tenderar att köpas upp eller fusioneras. Och de nya ägarna brukar vilja maximera vinsten. Står det då något i avtalet som gör att de kan öka vinsten gör de det. Så vad de säger att de kommer göra är inte lika viktigt som vad de enligt avtalet skulle kunna göra. Sitt inte med Svarte Petter om du enkelt kan köpa en bra anläggning själv.J Jerker63 skrev:
Men att maximera vinsten genom att skada sina kunder är ingen vinstmaximering.S sjoelund skrev:Problemet med nya företag är att de tenderar att köpas upp eller fusioneras. Och de nya ägarna brukar vilja maximera vinsten. Står det då något i avtalet som gör att de kan öka vinsten gör de det. Så vad de säger att de kommer göra är inte lika viktigt som vad de enligt avtalet skulle kunna göra. Sitt inte med Svarte Petter om du enkelt kan köpa en bra anläggning själv.
Fast man är inte bunden, man kan alltid köpa loss grejerna.D Daniel 109 skrev:
Lånen till fastigheten blir dyrare att äga för att räntorna går upp. Elen kan bli så dyr att man inte klarar av att betala räkningen. Det är farligt att äga hus. Jag ser inte att risken med detta är större än nåt av de andra jag nämnde.
De lurar ingen, då de sänker elkostnaden. Men du får ju stå för nätkostnaden som kan blir högre tack vare effektavgiften som ska komma. De har inget incitament att bry sig om den, det har bara du. De pratar bara elkostnad men man får ju kolla på hela kostnaden.J Jerker63 skrev:
FFR stöd som fler kommer gå in i samt Elprisarbitrage Påverkar elpriset negativt men elnätet positivt i kronor när effektavgiften kommer.
Oavsett så tycker jag du kan satsas på det! Så får du rapportera sen hur det gått! Är ju all Risk hos dig o inget på bolaget.
Ja, allt lutar åt att jag accepterar deras offert och jag lovar att rapportera hur det går.B buffyin skrev:De lurar ingen, då de sänker elkostnaden. Men du får ju stå för nätkostnaden som kan blir högre tack vare effektavgiften som ska komma. De har inget incitament att bry sig om den, det har bara du. De pratar bara elkostnad men man får ju kolla på hela kostnaden.
FFR stöd som fler kommer gå in i samt Elprisarbitrage Påverkar elpriset negativt men elnätet positivt i kronor när effektavgiften kommer.
Oavsett så tycker jag du kan satsas på det! Så får du rapportera sen hur det gått! Är ju all Risk hos dig o inget på bolaget.
Men jo, jag anser att de har ett incitament att bry sig om effektavgiften, nämligen att de vill ha fler kunder. Sprider sig kunskapen från användare att det blir dyrare nätavgifter med det här så har de skjutit sig själva i foten. På samma sätt som jag som kund sitter fast med deras lösning så sitter de också fast i mig. Jag har obestridliga bevis att visa upp. Jag har de gamla nätfakturorna sedan åratal tillbaka sparade och det är bara att jämföra.
Elvy använder sig av Flower Hub som stödtjänst. På deras hemsida kan man läsa detta:
Flower aktiverar ditt batteri för stödtjänster när elnätet behöver det, men majoriteten av tiden behöver vi inte aktivera på maxeffekt under en längre tid. Eftersom vår aktivering sällan är längre än några sekunder ger detta en låg timmedeleffekt för dig som elanvändare. Flower kan ännu inte styra din elbilsladdare eller andra förbrukande enheter i ditt hem som kan påverka dina effekttoppar. Därför är det viktigt att du också är medveten om hur mycket effekt du använder i hushållet för att minska dina effekttoppar. Vi ser över möjligheten att inkludera optimering mot effekttoppskapning i hushållet med hjälp av Flower Hub.
Flower aktiverar ditt batteri för stödtjänster när elnätet behöver det, men majoriteten av tiden behöver vi inte aktivera på maxeffekt under en längre tid. Eftersom vår aktivering sällan är längre än några sekunder ger detta en låg timmedeleffekt för dig som elanvändare. Flower kan ännu inte styra din elbilsladdare eller andra förbrukande enheter i ditt hem som kan påverka dina effekttoppar. Därför är det viktigt att du också är medveten om hur mycket effekt du använder i hushållet för att minska dina effekttoppar. Vi ser över möjligheten att inkludera optimering mot effekttoppskapning i hushållet med hjälp av Flower Hub.