31 355 läst ·
136 svar
31k läst
136 svar
Energiabonnemang, någon som testat?
Är det någon här som har tecknat detta? Fick offert på 1150 per månad får solceller och batteri, har en bra lvvp. men tänker effektavgift hur blir det med den? samtidigt vet vi bara en sak elen kommer inte att bli billigare bara dyrare särskilt i SE04 där jag bor.Kim80 skrev:
Blev igår uppringd av ett företag som heter Geofy. De säljer någon typ av "energiabonnemang", de står för hårdvara och installation så som värmepump, solceller mm.
som kund så betalar man i gengäld en fast kostnad ca 2500-3000 kr/mån i 15 år, efter det så "får" man anläggningen.
Näravgiften får man fortsatt själv stå för.
Man kan inte förbruka hur mycket som helst med detta abonnemang utan man får en pott som baseras på ens tidigare förbrukning, upp till 22° C utlovas när det kommer till uppvärmning.
Räknade lite löst och jämförde våra nuvarande elkostnader som med en gammal bergvärmepump (20 år) landar på ca 2300 kr/mån snittat på helåret (rörligt elpris).
Kan det vara värt att skaffa detta? Med tanke på vår gamla bergvärmepump som börjar närma sig sitt bäst före datum.
Jag har gått en offert ifrån dem på 1250 per månad fsktumcoconut skrev:
2300 i månaden för bara el?
Räknar man ut snittpriset på månadsrörligt för 2023 hamnar man på runt 58 öre per kWh, då snittar du alltså 4000 kWh per månad eller 48 000 kWh på ett helår?
Eller vad missar jag i din kalkyl? För det handlar ju bara om priset du betalar för elhandel.
Tror inte att geofy har räknat på en förbrukning på 4000 kWh i snitt per månad.
Är att de ger mig en pott på 4300 kWh per månad över det får man betala sportpris utan påslag . Vi ligger på 12.000 kWh per år idag inklusive Elbilsladdning. Men när jag frågar dem om effekt avgiften får man inget riktigt svar.
Hade ett solcells företag här de har ju stora batterier som styrd med ai idag just för att man skall slippa effekt avgiften.
Vad betala ni för elen (ej elnätet) för 2024 som jämförelse mot detta?B Bengt65 skrev:Jag har gått en offert ifrån dem på 1250 per månad fsktum
Är att de ger mig en pott på 4300 kWh per månad över det får man betala sportpris utan påslag . Vi ligger på 12.000 kWh per år idag inklusive Elbilsladdning. Men när jag frågar dem om effekt avgiften får man inget riktigt svar.
Hade ett solcells företag här de har ju stora batterier som styrd med ai idag just för att man skall slippa effekt avgiften.
Ja effekt avgiften kan blir dyr och tror inte detta bolaget bryts sig då du står för elnätet…
Jag har just fått en offert från f.d. Geofy, numera Elvy energy. Jag begärde in offerter via en tjänst på nätet och detta blev en av tre offerter som kom in. Jag har en underdimensionerad L/V VP från Jula som behöver bytas och jag står mellan att betala (höja lånet) 100.000-135.000:- för en ny VP eller att acceptera Elvys offert på att få ett batteri, en ny VP och en fast, förutsägbar elkostnad (vi har redan solceller) utan att behöva lägga en enda krona.
Jag har letat runt på olika forum efter erfarenheter av Elvy och resonemang kring detta och hittade bl.a denna tråd. Det som slår mig när jag läser igenom är att det verkar som att få förstått vari besparingarna ligger. Solcellerna och batteriet med inbyggd AI-styrning av elen från solcellerna att antingen användas i hushållet, säljas på nätet eller lagras i batteriet gör att man även kan få besparingar på nätleverantörssidan av fakturan.
Nu när vi alla kommer att få effekttariffer så ökar behovet av att styra konsumtionen så att man slipper stora och därmed dyra toppar i förbrukningen. Det bästa och enklaste sättet är att ha ett batteri som man kan använda som buffert och med det som hjälp kan man köpa el om det är billigt på natten och lagra på dagen från solcellerna och ta ur batteriet när det är dyrt och/eller vid större tillfälliga uttag t.ex. när man lagar mat på kvällen när elen är som dyrast. Just den här aspekten är det ingen i den här tråden som har lyft fram. Jag ser det som att det är här som man kan göra verkliga besparingar med Elvys koncept.
Min offert säger 1250:-/månad för förbrukningselen exkl. våra elbilar. Vi betalar idag c:a 1450:-/ månad inkl. laddning av två elbilar. Exakt hur mycket mindre vår kostnad för elnätet kommer att bli kan vi naturligtvis inte säga men det måste bli billigare med ett batteri och intelligent styrning.
Så, vi får alltså en ny värmepump och ett batteri och vår månadskostnad kommer som sämst att bli samma som förut. Jag kan inte se hur detta skulle vara något dåligt. Många säger att det är bättre och billigare att höja lånen på huset för att köpa en ny VP, men i vårt fall så skulle det ju bli en ökad kostnad, vilket det inte blir med Elvy.
Jag har inte accepterat offerten än och jag ska fundera lite till och vända och vrida på olika aspekter men allt pekar i nuläget på att det blir Elvys erbjudande.
Jag har letat runt på olika forum efter erfarenheter av Elvy och resonemang kring detta och hittade bl.a denna tråd. Det som slår mig när jag läser igenom är att det verkar som att få förstått vari besparingarna ligger. Solcellerna och batteriet med inbyggd AI-styrning av elen från solcellerna att antingen användas i hushållet, säljas på nätet eller lagras i batteriet gör att man även kan få besparingar på nätleverantörssidan av fakturan.
Nu när vi alla kommer att få effekttariffer så ökar behovet av att styra konsumtionen så att man slipper stora och därmed dyra toppar i förbrukningen. Det bästa och enklaste sättet är att ha ett batteri som man kan använda som buffert och med det som hjälp kan man köpa el om det är billigt på natten och lagra på dagen från solcellerna och ta ur batteriet när det är dyrt och/eller vid större tillfälliga uttag t.ex. när man lagar mat på kvällen när elen är som dyrast. Just den här aspekten är det ingen i den här tråden som har lyft fram. Jag ser det som att det är här som man kan göra verkliga besparingar med Elvys koncept.
Min offert säger 1250:-/månad för förbrukningselen exkl. våra elbilar. Vi betalar idag c:a 1450:-/ månad inkl. laddning av två elbilar. Exakt hur mycket mindre vår kostnad för elnätet kommer att bli kan vi naturligtvis inte säga men det måste bli billigare med ett batteri och intelligent styrning.
Så, vi får alltså en ny värmepump och ett batteri och vår månadskostnad kommer som sämst att bli samma som förut. Jag kan inte se hur detta skulle vara något dåligt. Många säger att det är bättre och billigare att höja lånen på huset för att köpa en ny VP, men i vårt fall så skulle det ju bli en ökad kostnad, vilket det inte blir med Elvy.
Jag har inte accepterat offerten än och jag ska fundera lite till och vända och vrida på olika aspekter men allt pekar i nuläget på att det blir Elvys erbjudande.
Jag har också fått offert 1250 men är lite osäker på just effekt avgiften. Den betalar ju jag Elvy vill tjäna så mycket pengar som möjligt på solceller så klart. När kommer de att ladda batteriet och med vilken effekt?J Jerker63 skrev:Jag har just fått en offert från f.d. Geofy, numera Elvy energy. Jag begärde in offerter via en tjänst på nätet och detta blev en av tre offerter som kom in. Jag har en underdimensionerad L/V VP från Jula som behöver bytas och jag står mellan att betala (höja lånet) 100.000-135.000:- för en ny VP eller att acceptera Elvys offert på att få ett batteri, en ny VP och en fast, förutsägbar elkostnad (vi har redan solceller) utan att behöva lägga en enda krona.
Jag skulle få solceller och batteri behålla min hyfsat nya lvvp
Men visst skulle elbilen ingå i förbrukningen?
Om elbilar så säger de så här: Det är dumt att ta med det i den fasta kostnaden eftersom en elbil kan säljas. Och i just mitt fall så är det speciellt eftersom jag (förhoppningsvis) ska sälja huset under andra halvan av året och det är ju inte säkert att nästa ägare har elbil. Och min offert är uträknad med kalkylen på en familj på 4 personer för att den ska stå sig även efter en försäljning. Vi är idag bara två personer i hushållet.B Bengt65 skrev:Jag har också fått offert 1250 men är lite osäker på just effekt avgiften. Den betalar ju jag Elvy vill tjäna så mycket pengar som möjligt på solceller så klart. När kommer de att ladda batteriet och med vilken effekt?
Jag skulle få solceller och batteri behålla min hyfsat nya lvvp
Men visst skulle elbilen ingå i förbrukningen?
Jag har också funderat lite på var lojaliteten ligger när det kommer till hur de använder batteriet. Det ingår ju i konceptet att det kommer att ingå i deras stora park av privata hemmabatterier för att stabilisera elnätet och då är ju incitamentet att få så bra lönsamhet på det och de tar ju naturligtvis hem hela den förtjänsten.
Men som jag förstår så samverkar mina intressen att få ned den rörliga delen av nätkostnaden med deras egna, så jag tror på en win-win där.
Problemet är väl att det är Elvy som sköter batteriet och köper/säljer där det är gynnsamt för dem. Du lär alltså få en 100% maxad effektavgift eftersom de kräver att få köpa el när den är billig och sälja när den är dyr. För dig vore det bättre att aldrig sälja el och bara köpa eftersom du får extra kostnader på elnät om de köper och säljer för din räkning.J Jerker63 skrev:Nu när vi alla kommer att få effekttariffer så ökar behovet av att styra konsumtionen så att man slipper stora och därmed dyra toppar i förbrukningen. Det bästa och enklaste sättet är att ha ett batteri som man kan använda som buffert och med det som hjälp kan man köpa el om det är billigt på natten och lagra på dagen från solcellerna och ta ur batteriet när det är dyrt och/eller vid större tillfälliga uttag t.ex. när man lagar mat på kvällen när elen är som dyrast. Just den här aspekten är det ingen i den här tråden som har lyft fram. Jag ser det som att det är här som man kan göra verkliga besparingar med Elvys koncept.
I mitt fall skulle det dra upp kostnaden en hel del. Om man äger batteriet själv skulle man kunna få en avgift som på det hela är bättre. Ellevio skulle väl kosta mig 80 kr x 8kW = 640 kr extra per månad = 7680 kr/år som du potentiellt behöver lägga på om du köper ett abonnemang där du låter någon sköta anläggningen åt dig...
Om du nu ska sälja huset känns det väldigt dumt, nästa ägare vill kanske inte ta över Elvy tjänst? (Kanske får t.o.m mindre för huset). Då är större fråga om nästa ägare har elbil eller inte.J Jerker63 skrev:Om elbilar så säger de så här: Det är dumt att ta med det i den fasta kostnaden eftersom en elbil kan säljas. Och i just mitt fall så är det speciellt eftersom jag (förhoppningsvis) ska sälja huset under andra halvan av året och det är ju inte säkert att nästa ägare har elbil. Och min offert är uträknad med kalkylen på en familj på 4 personer för att den ska stå sig även efter en försäljning. Vi är idag bara två personer i hushållet.
Jag har också funderat lite på var lojaliteten ligger när det kommer till hur de använder batteriet. Det ingår ju i konceptet att det kommer att ingå i deras stora park av privata hemmabatterier för att stabilisera elnätet och då är ju incitamentet att få så bra lönsamhet på det och de tar ju naturligtvis hem hela den förtjänsten.
Men som jag förstår så samverkar mina intressen att få ned den rörliga delen av nätkostnaden med deras egna, så jag tror på en win-win där.
Samt Batteriet kommer gå på full effekt för at tjäna på stödtjänster eller elpris arbitrage, så din effekt avgift kommer troligtvis och din besparing försvinner. Då det handlar endast om El-kostnad och ej El-nätkostnad.
Nja...S sjoelund skrev:Problemet är väl att det är Elvy som sköter batteriet och köper/säljer där det är gynnsamt för dem. Du lär alltså få en 100% maxad effektavgift eftersom de kräver att få köpa el när den är billig och sälja när den är dyr. För dig vore det bättre att aldrig sälja el och bara köpa eftersom du får extra kostnader på elnät om de köper och säljer för din räkning.
I mitt fall skulle det dra upp kostnaden en hel del. Om man äger batteriet själv skulle man kunna få en avgift som på det hela är bättre. Ellevio skulle väl kosta mig 80 kr x 8kW = 640 kr extra per månad = 7680 kr/år som du potentiellt behöver lägga på om du köper ett abonnemang där du låter någon sköta anläggningen åt dig...
Stödtjänster funkar så att man upplåter viss kontroll till svenska kraftnät, som då "kallar" på batteriet och begär att det ska ta emot eller putta ut ström när det behövs. Men, batterier används som blixtinsats. Om det t ex blir överproduktion så skickas samtidigt signal till exempelvis vattenkraftverk att de ska pausa eller sänka produktionen. De tar längre tid på sig att reagera, men när de gjort det så behövs inte batterierna längre. Så typiskt används maximal effekt från/till batteriet men endast mycket korta perioder, typ minuter eller rent av sekunder. Därför får det marginell påverkan på effekt-toppar, och det blir inte heller några stora mängder överför el. För att det ska ge utslag på effekttariffen så måste man ha en stor förbrukning över en längre tid, och det blir aldrig fallet med stödtjänster.
Jag tänkte också först att det finns en risk att köparen inte vill ha det här systemet. Men, jag har lärt mig att väldigt många människor vill ha ett bekymmersfritt hus med förutsägbara driftskostnader och det är verkligen så det blir med den här lösningen.B buffyin skrev:Om du nu ska sälja huset känns det väldigt dumt, nästa ägare vill kanske inte ta över Elvy tjänst? (Kanske får t.o.m mindre för huset). Då är större fråga om nästa ägare har elbil eller inte.
Samt Batteriet kommer gå på full effekt för at tjäna på stödtjänster eller elpris arbitrage, så din effekt avgift kommer troligtvis och din besparing försvinner. Då det handlar endast om El-kostnad och ej El-nätkostnad.
Ditt andra påstående svarade jag på i mitt förra inlägg.
Jag skulle verkligen inte vilja ha det och avrådda alla som frågar en (och det är många i min krets).J Jerker63 skrev:Jag tänkte också först att det finns en risk att köparen inte vill ha det här systemet. Men, jag har lärt mig att väldigt många människor vill ha ett bekymmersfritt hus med förutsägbara driftskostnader och det är verkligen så det blir med den här lösningen.
Ditt andra påstående svarade jag på i mitt förra inlägg.
Men om du ända ska sälja huset, skulle jag inte gjort något och låta nya köparen bestämma.
Stödtjänster kan se olika ut (jag har det själv). Du pratar med FCD-R men finns mFRR som sträcker sig 15-60minuter. Här har du ingen ingen kontroll vilken det blir.
Stödtjänster fungerar så, ja. Men deras avtal låter dem göra mer än så. Alltså att köpa och sälja el för att minska på elhandelsräkningen. Men det blir på bekostnad av högre avgift för elnät...J Jerker63 skrev:Nja...
Stödtjänster funkar så att man upplåter viss kontroll till svenska kraftnät, som då "kallar" på batteriet och begär att det ska ta emot eller putta ut ström när det behövs. Men, batterier används som blixtinsats. Om det t ex blir överproduktion så skickas samtidigt signal till exempelvis vattenkraftverk att de ska pausa eller sänka produktionen. De tar längre tid på sig att reagera, men när de gjort det så behövs inte batterierna längre. Så typiskt används maximal effekt från/till batteriet men endast mycket korta perioder, typ minuter eller rent av sekunder. Därför får det marginell påverkan på effekt-toppar, och det blir inte heller några stora mängder överför el. För att det ska ge utslag på effekttariffen så måste man ha en stor förbrukning över en längre tid, och det blir aldrig fallet med stödtjänster.
Så vad menar du att de kommer att vilja göra? Om de nu utlovar mindre kostnad och sen missbrukar detta så att elkostnaden istället ökar, tror du inte att nätet kommer att fyllas av varningar från missnöjda kunder? På vilket vis skulle detta gynna företaget?S sjoelund skrev:
Jag frågade dem och det är endast de korta insatserna de använder det till. Skulle de använda de längre så blir mitt svar detsamma som i mitt förra inlägg: Vad skulle de vinna på att lura kunderna så att elkostnaden ökar istf att minska? Lär bli ett företag med en kort historia på marknaden.B buffyin skrev:Jag skulle verkligen inte vilja ha det och avrådda alla som frågar en (och det är många i min krets).
Men om du ända ska sälja huset, skulle jag inte gjort något och låta nya köparen bestämma.
Stödtjänster kan se olika ut (jag har det själv). Du pratar med FCD-R men finns mFRR som sträcker sig 15-60minuter. Här har du ingen ingen kontroll vilken det blir.