16 275 läst ·
62 svar
16k läst
62 svar
Enda budgivare, friskrivningsklausul, trög återkoppling
Rentutsagt: skit i dem! Strulgökar.
Jag har inte riktigt fått nån uppfattning om hur länge ni hållit på med bud osv. Men tycker nog också att det känns som läge att lägga ner. Det ska kännas bra att köpa hus.
Sen kan man ju i sitt innersta hoppas att de inte får mer än 2 mille för det i slutändan. Men det behöver man inte berätta för nån...
Sen kan man ju i sitt innersta hoppas att de inte får mer än 2 mille för det i slutändan. Men det behöver man inte berätta för nån...
M MayaP skrev:Jag undrar om jag inte ska erbjuda 20000 till och tidsbegränsa det budet samtidigt som vi informerar att vi har ett annat hus i sikte (det är sant!). Tar de inte det så tackar vi för oss.
Varför budar du mot dig själv? Mäklarens uppgift att hellre låter stå än säljer för underpris låter väldigt tvek, ingen vill ju ha ett hus i ett dödsbo osålt ger massor av problem. Det finns ju inget annat bud. Tar dom inte ditt bud så skulle jag ta tillbaks mitt bud och buda nytt, 1.8 milj. Dom mjuknar snart.
Nu får ju vi bara vissa delar av er hela process, men känslan jag får är att ni vill ha huset (läget) men ni kommer inte gråta om det skiter sig, och ni har dessutom alternativ... Då hade jag gjort som Violina föreslog några inlägg upp; dra tillbaka höjningen, be mäklaren höra av sig om ert första bud (1,8) accepteras, och lämna det sedan bakom er. Hittar ni något annat att köpa så fine, gör ni inte det och mäklaren hör av sig om en månad så köper ni stället.
Att nu lägga en höjning till signalerar bara att ni är villiga köpare som kanske går att pressa på lite till.
Å andra sidan vet man ju aldrig hur en (tre) säljare tänker, så allt är ett spel.
Att nu lägga en höjning till signalerar bara att ni är villiga köpare som kanske går att pressa på lite till.
Å andra sidan vet man ju aldrig hur en (tre) säljare tänker, så allt är ett spel.
Moderator
· Stockholm
· 57 842 inlägg
Det trodde jag också länge. Men jag pratade med en advokat (anlitad för ett helt annat ärende), han hävdade att det är inget problem att kräva dödsbodelägarna om man långt senare hittar ett dolt fel. Det görs i så fall en tilläggsboupteckning där den nya skulden tas upp. På samma sätt som om det långt efter ett dödsfall dyker upp en vanlig skuld som var okänd vid boupteckningen.A Aiolish skrev:
Så man kan inte ärva skulder men kan ärva dolda fel?H hempularen skrev:Det trodde jag också länge. Men jag pratade med en advokat (anlitad för ett helt annat ärende), han hävdade att det är inget problem att kräva dödsbodelägarna om man långt senare hittar ett dolt fel. Det görs i så fall en tilläggsboupteckning där den nya skulden tas upp. På samma sätt som om det långt efter ett dödsfall dyker upp en vanlig skuld som var okänd vid boupteckningen.
Är du säker på att detta gäller även efter dödsboet är upplöst? En tilläggsuppteckning går enkelt att göra efter tillträdet men innan upplösningen.H hempularen skrev:Det trodde jag också länge. Men jag pratade med en advokat (anlitad för ett helt annat ärende), han hävdade att det är inget problem att kräva dödsbodelägarna om man långt senare hittar ett dolt fel. Det görs i så fall en tilläggsboupteckning där den nya skulden tas upp. På samma sätt som om det långt efter ett dödsfall dyker upp en vanlig skuld som var okänd vid boupteckningen.
Efter en upplösning finns ingen (juridisk eller privat) person att väcka en eventuell talan mot.
B
Blazermannen
Medlem
· Uppsala län
· 430 inlägg
Blazermannen
Medlem
- Uppsala län
- 430 inlägg
På liknande sätt har jag också fått det beskrivet av juridiskt kunniga. Dödsbodelägarnas ansvar är dessutom solidariskt, den som har ett krav kan alltså kräva vem som helst av dödsbodelägarna på hela skulden.H hempularen skrev:Det trodde jag också länge. Men jag pratade med en advokat (anlitad för ett helt annat ärende), han hävdade att det är inget problem att kräva dödsbodelägarna om man långt senare hittar ett dolt fel. Det görs i så fall en tilläggsboupteckning där den nya skulden tas upp. På samma sätt som om det långt efter ett dödsfall dyker upp en vanlig skuld som var okänd vid boupteckningen.