Rentutsagt: skit i dem! Strulgökar.

Fotografen Fotografen skrev:
Rentutsagt: skit i dem! Strulgökar.
:crysmile::crysmile::crysmile::crysmile:

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Jag har inte riktigt fått nån uppfattning om hur länge ni hållit på med bud osv. Men tycker nog också att det känns som läge att lägga ner. Det ska kännas bra att köpa hus.
Sen kan man ju i sitt innersta hoppas att de inte får mer än 2 mille för det i slutändan. Men det behöver man inte berätta för nån...

Inte alls länge men som du säger så ska det kännas bra. Och jag tycker att mäklarens uppgift är att få båda parter nöjda. Jag får inte riktigt den känslan här. Ja, ja, vi är nog för otåliga kanske..

M MayaP skrev:
Jag undrar om jag inte ska erbjuda 20000 till och tidsbegränsa det budet samtidigt som vi informerar att vi har ett annat hus i sikte (det är sant!). Tar de inte det så tackar vi för oss.
Varför budar du mot dig själv? Mäklarens uppgift att hellre låter stå än säljer för underpris låter väldigt tvek, ingen vill ju ha ett hus i ett dödsbo osålt ger massor av problem. Det finns ju inget annat bud. Tar dom inte ditt bud så skulle jag ta tillbaks mitt bud och buda nytt, 1.8 milj. Dom mjuknar snart.

• Gilla
MayaP
  • Laddar…
Sen är det här med friskrivningsklausul mindre relevant när man har med dödbon att göra eftersom när när dödsboet är upplöst finns det ingen du reklamera ev. fel till.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Tyckte i min naivitet att detta kunde påskynda processen, ej tvärtom. Just för att kunna avsluta det hela och gå vidare. Verkar vara mer regel än undantag att det är just tvärtom.

Nu får ju vi bara vissa delar av er hela process, men känslan jag får är att ni vill ha huset (läget) men ni kommer inte gråta om det skiter sig, och ni har dessutom alternativ... Då hade jag gjort som Violina föreslog några inlägg upp; dra tillbaka höjningen, be mäklaren höra av sig om ert första bud (1,8) accepteras, och lämna det sedan bakom er. Hittar ni något annat att köpa så fine, gör ni inte det och mäklaren hör av sig om en månad så köper ni stället.
Att nu lägga en höjning till signalerar bara att ni är villiga köpare som kanske går att pressa på lite till.

Å andra sidan vet man ju aldrig hur en (tre) säljare tänker, så allt är ett spel. ;)

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Tack! Mycket klokt!
Tusan, vad man lär sig nytt i livet(y);)

• Älska
Maria T
  • Laddar…
A Aiolish skrev:
Sen är det här med friskrivningsklausul mindre relevant när man har med dödbon att göra eftersom när när dödsboet är upplöst finns det ingen du reklamera ev. fel till.
Det trodde jag också länge. Men jag pratade med en advokat (anlitad för ett helt annat ärende), han hävdade att det är inget problem att kräva dödsbodelägarna om man långt senare hittar ett dolt fel. Det görs i så fall en tilläggsboupteckning där den nya skulden tas upp. På samma sätt som om det långt efter ett dödsfall dyker upp en vanlig skuld som var okänd vid boupteckningen.

• Gilla
klimt och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det trodde jag också länge. Men jag pratade med en advokat (anlitad för ett helt annat ärende), han hävdade att det är inget problem att kräva dödsbodelägarna om man långt senare hittar ett dolt fel. Det görs i så fall en tilläggsboupteckning där den nya skulden tas upp. På samma sätt som om det långt efter ett dödsfall dyker upp en vanlig skuld som var okänd vid boupteckningen.
Så man kan inte ärva skulder men kan ärva dolda fel?

H hempularen skrev:
Är du säker på att detta gäller även efter dödsboet är upplöst? En tilläggsuppteckning går enkelt att göra efter tillträdet men innan upplösningen.

Efter en upplösning finns ingen (juridisk eller privat) person att väcka en eventuell talan mot.

K Kirre2 skrev:
Så man kan inte ärva skulder men kan ärva dolda fel?
Dolda fel är ovanligt, skulder är vanligt liksom dåliga undrsökningar av fastigheter och på dessa belägna byggnader.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Dolda fel är ovanligt, skulder är vanligt liksom dåliga undrsökningar av fastigheter och på dessa belägna byggnader.
Det är väl inte svar på min fråga?

B
H hempularen skrev:
På liknande sätt har jag också fått det beskrivet av juridiskt kunniga. Dödsbodelägarnas ansvar är dessutom solidariskt, den som har ett krav kan alltså kräva vem som helst av dödsbodelägarna på hela skulden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.