16 275 läst ·
62 svar
16k läst
62 svar
Enda budgivare, friskrivningsklausul, trög återkoppling
Glöm det här med att ni har "bjudit över er själva". Det finns bara två siffror som är intressanta:
1. Vad ni är beredda att ge.
2. Vad säljaren kan tänka sig att sälja för.
Fundera noga ut var ert absoluta tak ligger. När ni har den siffran så kan ni vara trygga i era diskussioner med säljaren. Mitt tips är att jämföra med slutpriserna på andra försäljningar både i kommunen och i det närmsta området (INTE andra priser på Hemnet, bara de riktiga slutpriserna!). Finns data på Booli och på Mäklarstatistik. I och med att huset säljs med friskrivningsklausul så tycker jag att ni ska räkna ner värdet med kanske 50-100 000 kr för att täcka upp risken att det är fel på huset. Det kan ni också använda som förhandlingsutrymme, "om ni plockar bort friskrivningsklausulen så går vi upp x tusen kr".
Tänk på att varje krona som ni betalar över husets marknadsvärde kan räknas som en ren förlust. Det är pengar som ni inte får tillbaka om ni säljer senare. Hus går både upp och ned i värde över tid, det är vanlig risk med ägande. Men om ni betalar "för mycket" så börjar huset med att sjunka så mycket i samma sekund ni sätter pennan på papperet.
När ni vet vad huset är värt och vad ni är beredda att ge så är det bara att försöka möta säljaren. Allt upp till marknadsvärdet är egentligen okej och förväntat. Allt under är pengar rakt ner i era fickor, men det är kanske inget man ska räkna med.
Eftersom ni är enda intressenten så finns det ingen budgivning. Det är inte så att du "budar över dig själv". Det enda som finns är en säljare som än så länge väljer att behålla huset själva.
Just nu ska du låta det gå lite tid så att de kan komma med ett motbud. Under tiden så fortsätter du leta annat för inget är ju bestämt ändå. Lägg inte ett tidsbundet bud, det kommer ingen ta på allvar i vilket fall och det riskerar bara att göra säljaren fientligt inställd. Just nu är detta ett samspel där ni försöker hitta en deal som är bra för er båda.
1. Vad ni är beredda att ge.
2. Vad säljaren kan tänka sig att sälja för.
Fundera noga ut var ert absoluta tak ligger. När ni har den siffran så kan ni vara trygga i era diskussioner med säljaren. Mitt tips är att jämföra med slutpriserna på andra försäljningar både i kommunen och i det närmsta området (INTE andra priser på Hemnet, bara de riktiga slutpriserna!). Finns data på Booli och på Mäklarstatistik. I och med att huset säljs med friskrivningsklausul så tycker jag att ni ska räkna ner värdet med kanske 50-100 000 kr för att täcka upp risken att det är fel på huset. Det kan ni också använda som förhandlingsutrymme, "om ni plockar bort friskrivningsklausulen så går vi upp x tusen kr".
Tänk på att varje krona som ni betalar över husets marknadsvärde kan räknas som en ren förlust. Det är pengar som ni inte får tillbaka om ni säljer senare. Hus går både upp och ned i värde över tid, det är vanlig risk med ägande. Men om ni betalar "för mycket" så börjar huset med att sjunka så mycket i samma sekund ni sätter pennan på papperet.
När ni vet vad huset är värt och vad ni är beredda att ge så är det bara att försöka möta säljaren. Allt upp till marknadsvärdet är egentligen okej och förväntat. Allt under är pengar rakt ner i era fickor, men det är kanske inget man ska räkna med.
Eftersom ni är enda intressenten så finns det ingen budgivning. Det är inte så att du "budar över dig själv". Det enda som finns är en säljare som än så länge väljer att behålla huset själva.
Just nu ska du låta det gå lite tid så att de kan komma med ett motbud. Under tiden så fortsätter du leta annat för inget är ju bestämt ändå. Lägg inte ett tidsbundet bud, det kommer ingen ta på allvar i vilket fall och det riskerar bara att göra säljaren fientligt inställd. Just nu är detta ett samspel där ni försöker hitta en deal som är bra för er båda.
Ur säljarens perspektiv så kanske de hade hoppats att få igång en budgivning och sälja för 2,4 miljoner. Och så kommer ni med 1,8 miljoner. Det är en skillnad på 600 000 kr, eller 2-3 årslöner. Klart att de inte fattar ett sånt beslut samma dag! Nu när ni visat att ni var beredda att höja ert bud 200 000 kr (nästan en årslön) så vet de att ni öppnade med att skambud och antagligen har ni inte nått ert tak ännu.
Som sagt, ta reda på vad huset "borde" kosta (jämfört med liknande slutpriser i trakten) och ändra inte ert bud förrän säljarna kommer med ett motbud.
Som sagt, ta reda på vad huset "borde" kosta (jämfört med liknande slutpriser i trakten) och ändra inte ert bud förrän säljarna kommer med ett motbud.
Tusen tack!E emilvikstrom skrev:Ur säljarens perspektiv så kanske de hade hoppats att få igång en budgivning och sälja för 2,4 miljoner. Och så kommer ni med 1,8 miljoner. Det är en skillnad på 600 000 kr, eller 2-3 årslöner. Klart att de inte fattar ett sånt beslut samma dag! Nu när ni visat att ni var beredda att höja ert bud 200 000 kr (nästan en årslön) så vet de att ni öppnade med att skambud och antagligen har ni inte nått ert tak ännu.
Vi håller på och kikar just nu. Får lite hjälp sv bekant mäklare
Frågan här blir ju då hur mkt friskrivningsklausul är värd i rena pengar. Är det 50-100 000? Har för mig att jag läst någonstans 500 000 men det låter väldigt mkt tycker jag.
Fattar inte varför man blir irriterad för att nån inte säljer när man lägger underbud. Att bli irriterad är möjligtvis befogat om man lägger en bra bit över utgångsbud om säljaren vägrar sälja. Lägg det ni tycket huset är värt. Accepteras inte det gå vidare till nästa hus.
Vad huset i slutändan är värt lär säljaren bli varse om till slut ändå.
Nej då, jag känner viss iritation gällande trög återkoppling, inte själva faktum att säljaren inte nappar direkt på ett underbud. Det var ju väntatRoffeJ skrev:
Fattar inte varför man blir irriterad för att nån inte säljer när man lägger underbud. Att bli irriterad är möjligtvis befogat om man lägger en bra bit över utgångsbud om säljaren vägrar sälja. Lägg det ni tycket huset är värt. Accepteras inte det gå vidare till nästa hus.
Om det beror på säljarna eller mäklaren är svårt att avgöra. Nu tog den sistnämnda ledigt mitt i det hela och man börjar undra hur seriöst det är. De kanske inte ens vill sälja? Eller kommer inte överens?
Kom på att vi faktiskt frågade om motbud men fick svävande svar... som om de själva inte visste.E emilvikstrom skrev:Ur säljarens perspektiv så kanske de hade hoppats att få igång en budgivning och sälja för 2,4 miljoner. Och så kommer ni med 1,8 miljoner. Det är en skillnad på 600 000 kr, eller 2-3 årslöner. Klart att de inte fattar ett sånt beslut samma dag! Nu när ni visat att ni var beredda att höja ert bud 200 000 kr (nästan en årslön) så vet de att ni öppnade med att skambud och antagligen har ni inte nått ert tak ännu.
Sen är det väl som någon var inne på just nu (senhöst) inte bästa tillfället att sälja heller, ett hus kostar förvisso alltid lite i drift men om säljarna tror dom kan få ut 400k mer i vår så lär dom ju inte ha bråttom att sälja till första bästa.
Just dödsbon är ju i princip alltid trubbel känns det som..
Så kan det vara. Kanske någon annan nappar.GlennB skrev:
Sen är det väl som någon var inne på just nu (senhöst) inte bästa tillfället att sälja heller, ett hus kostar förvisso alltid lite i drift men om säljarna tror dom kan få ut 400k mer i vår så lär dom ju inte ha bråttom att sälja till första bästa.
Vi var i en väldigt snarlik situation en gång. Kruxet där var släktingar som inte kunde komma överens och en fastighet som säljaren hade köpt till ett förvånansvärt högt pris och kört i botten totalt. Vi försökte förhandla i månader, men de ville väldigt gärna ha flera spekulanter i en budstrid. Efter mycket om och men lyckades de hitta ytterligare en budgivare som till slut gav vad de begärde och dessutom gick med på en friskrivning.
Tycker synd om de som köpte huset, för om man räknade in vad det skulle kosta att bara få det i beboeligt skick så fanns det liknande objekt i toppskick i området. Men så är det i fastighetsaffärer. Renoveringsobjekt är sällan en särskilt bra affär, ibland rent ut av usel.
Tycker synd om de som köpte huset, för om man räknade in vad det skulle kosta att bara få det i beboeligt skick så fanns det liknande objekt i toppskick i området. Men så är det i fastighetsaffärer. Renoveringsobjekt är sällan en särskilt bra affär, ibland rent ut av usel.
Det är tröttsamt med sådana processer som pågår lver långre tid. Säljarna vill ha fler budgivare det förstår jag. Samtidigt så känner man sig lite lurad när de slösar ens tid utan att vara konstruktiva och ställer sig en fråga: vill de sälja eller inte?
Vi båda jobbar i branschen dock ej som mäklare och är vana med snabba affärer. Min man har redan nu tröttnat
och vill inte ha huset långre. Så förmodligen blir det inget köp. Har svårt att tro att de går på vårt senaste bud.
Som några skrev tidigare så vill säljarna kanske vänta till våren. Men då får de ta bort annonsen tycker man. Och räkna med det lite osäkra pga corona samt fler andra objekt samtidigt.
Vi får se imorgon.
Vi båda jobbar i branschen dock ej som mäklare och är vana med snabba affärer. Min man har redan nu tröttnat
Som några skrev tidigare så vill säljarna kanske vänta till våren. Men då får de ta bort annonsen tycker man. Och räkna med det lite osäkra pga corona samt fler andra objekt samtidigt.
Vi får se imorgon.
Tänkte precis också att det är ju dumt att lägga ut huset nu om man tänker sälja till våren. Att ha huset ute i flera hundra dagar på Hemnet lockar inte köpare heller.
Förstår att ni tycker det är jobbigt! Men det är ju flera stycken som kanske inte träffas varje dag som ska komma överens om ganska mycket pengar.
Förstår att ni tycker det är jobbigt! Men det är ju flera stycken som kanske inte träffas varje dag som ska komma överens om ganska mycket pengar.
Ja, absolut. Samtidigt så tycker man att de har haft rätt mycket tid nu att veta hur de vill ha det. Särskillt med tanke på alla som tittat på huset utan bud.
Jag försöker snällt sätta sig i allas situation men i slutändan handlar det om våra tankar, känslor och framförallt pengar
Jag försöker snällt sätta sig i allas situation men i slutändan handlar det om våra tankar, känslor och framförallt pengar