2 609 läst ·
80 svar
3k läst
80 svar
En tråd för Mammotion robot klippare för de som söker råd och tips
Har du klipparens laddstation så att den har fri sikt åt större delen av himlen? Jag har inte det då jag inte har ström annat än nära huset.Tomture61 skrev:
Jag använder netRTK via 4G.
Den enda gång klipparen snurrar 180 gr framför LS är när den ska in och ladda.
Har aldrig sett eller upplevt 360 gr svängar.
Eller om klipparen står i LS 24/7 så när den ska starta ett klippuppdrag så vänder den troligtvis åt ngt håll.
Har min förvarad i ett förråd så kör enbart ut min så den har satellitkontakt.
Edit: å andra sidan så står kompisens Luba 2 5000x mot husväggen också och han har inga snurrar. GPS-antennen på Luba 2 mini verkar vara mindre så det kan öka risken för problem iofs.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 540 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 540 inlägg
Min LS står dikt mot hörnet av ett garage / förråd, hörnet vetter åt syd.pacman42 skrev:
Har du klipparens laddstation så att den har fri sikt åt större delen av himlen? Jag har inte det då jag inte har ström annat än nära huset.
Edit: å andra sidan så står kompisens Luba 2 5000x mot husväggen också och han har inga snurrar. GPS-antennen på Luba 2 mini verkar vara mindre så det kan öka risken för problem iofs.
Är jag lat och låter klipparen stå i LS över dagen så tappar den satellitkontakten.
Men inget problem när jag klipper dagtid, kameran navigerar då om det ej finns fullgod satellitkontakt.
Jag kan ju inte använda kameran vid dålig noggrannhet på GPS då den inte ser/förstår stup/kanter/diken från ovansidan. Sedan hjälper ju inte kameran när den backar över gränsen vid dessa heller.Tomture61 skrev:
Det faktum att du manuellt flyttar ut och sätter igång klipparen gör ju att snurrandet framför laddstationen definitivt inte inträffar. Det är inte många som gör så, det kan jag lova.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 540 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 540 inlägg
Ang kamerafunktionen på min modell så kan klipparen vara utan satellitkontakt i 300 m.pacman42 skrev:
Jag kan ju inte använda kameran vid dålig noggrannhet på GPS då den inte ser/förstår stup/kanter/diken från ovansidan. Sedan hjälper ju inte kameran när den backar över gränsen vid dessa heller.
Det faktum att du manuellt flyttar ut och sätter igång klipparen gör ju att snurrandet framför laddstationen definitivt inte inträffar. Det är inte många som gör så, det kan jag lova.
Men det är ej ngn LiDAR funktion med den kameran, klipparen navigerar med kartminnet + kameran på ngt sätt 🤔
Sett Youtube video när en klippare kör in i en byggnad (programmerad klippzon 10 m in) återfår GNSS kontakt utanför byggnaden.
Den kan klippa klart hela klippzonen på detta sätt 👍👍👍
Hajar ej varför din modell ej kan hålla sig innanför perimetern, detta trots att du har staket funktion i appen 🤔
Mitt sätt att hantera klipparen kanske reducerar snurrandet (180 gr) till hälften möjligtvis.
Klipparen ska ju återladdas efter uppdraget.
Den äldre Luba AWD 5000 utan omnihjul skapade en donat framför LS, med samma hantering som nuvarande.
Men efter 1,5 säsong så är det grönt igen (klöver grönt 😄)
Räcker det att man vara lite mer än kuddar den också? Så är det nämligen på Luban. På min gamla Automower krävs det mekanisk kraft för att stoppa.D Dilato skrev:
Jag funderar på att sätta fast ett handtag till en skåpslucka i två tunna plastskivor som jag sedan tejpar fast med dubbelhäftande tejp. Detta bör hindra ned hängande grenar från vinbärsbusken eller från en sälg på granntomten att stoppa den.
Men nu senast måste det ha varit ett djur, men det hade kanske stoppat det också?
Klicka här för att svara