Tack för info, försöker förstå mer vad infon betyder.

Vet du vad dom olika statusarna är och vad dom står för? Det jag sett hittills är ’single’ (din bild), ’bra’ (min bild)

Varför skiljer sig robotens satelliter (i mitt fall 24) mot iNavi L1 och L2 (mina fall 41 resp 27) då jag kör med 4G avstängt?

Du skriver över 20 är bra, jag ligger över det på alla mätningar men mina signalkvaliteter är betecknade som ’svag’ resp ’bra’, vad betyder detta?

• IMG_8280.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tomture61
tttomten tttomten skrev:
Tack för info, försöker förstå mer vad infon betyder.

Vet du vad dom olika statusarna är och vad dom står för? Det jag sett hittills är ’single’ (din bild), ’bra’ (min bild)

Varför skiljer sig robotens satelliter (i mitt fall 24) mot iNavi L1 och L2 (mina fall 41 resp 27) då jag kör med 4G avstängt?

Du skriver över 20 är bra, jag ligger över det på alla mätningar men mina signalkvaliteter är betecknade som ’svag’ resp ’bra’, vad betyder detta?
L1-signalen
  • Frekvens: 1575,42 MHz
  • Egenskaper: Det här är den äldsta och mest etablerade standarden för satellitnavigering. Eftersom den har en högre frekvens används den primärt av i stort sett alla enheter på marknaden (även de enklaste och billigaste konsumentprodukterna) för att fastställa positionen. Den öppna, civila delen kallas C/A-kod
L2-signalen
  • Frekvens: 1227,60 MHz
  • Egenskaper: En sekundär och förstärkt signal som historiskt sett framför allt har varit avsedd för militärt bruk (P(Y)-kod), men som numera i allt högre grad öppnas upp för civila och professionella tillämpningar. Den lägre frekvensen ger signalen en längre våglängd, vilket gör att den lättare kan tränga igenom atmosfäriska störningar och fysiska hinder som tät vegetation och moln. Den kan dock inte användas helt på egen hand för positionsbestämning utan paras ihop med L1.

Gällande signalkvalitet, har ej fördjupat mig i just detta men på en telefon har man staplar för hur mottagningen är.
Få staplar = svag mottagning
Max staplar = stark mottagning
Räknas i dB

Ang detta med min 20 satelliter så är det viktiga att det är min 20 satelliter som måste ses gemensamt, detta till klipparen och de som finns från netRTK.
I gamla appen (versionen) så visades just detta.

Redigerat:
  • Gilla
tttomten
  • Laddar…
Stort tack för förklaringarna 🙂

• Gilla
Tomture61
  • Laddar…
Tomture61
Kört ett test, ville veta vad som händer om både 4G och WiFi stängs av under ett jobb.
Klipparen fortsatte att jobba, dock såg det ut som den ibland körde perimetern i samma spår ibland.
Ledsnade efter ett tag och stängde även av BT i luren.
Den fortsatte ngn minut men sen stannade klipparen helt mitt i uppdraget.

Hade Single i status, klipparen (Robot) själv såg 26-33 satelliter.

Jag har läst på en del och Mammotion har ESPer i klipparna. Dessa har flera stora problem när det gäller WiFi, bland annat att de inte kan byta AP ("roama") så länge som den gamla APn fortfarande ger någon signal. Så i praktiken så är all användning av WiFi att avråda ifrån om man inte har en enda AP som täcker hela trädgården. När jag kommer hem från semestern så skall jag testa om min utomhus-AP klarar av detta. Det är ett par mindre gräsytor som ligger i farozonen.

Det som har hänt hos mig då jag tappat WiFi längst bort på tomten verkar vara att klipparen är bunden på en av de andra två AP jag har i huset. Det förklarar varför täckningen faller ifrån.

Det är också i denna del av trädgården klipparen har haft störst problem att ha precision.

Som jag ser det så är användning av WiFi för de flesta helt uteslutet om man vill ha en tillförlitlig klippning med enbart NetRTK.

Nu förklarar detta långt ifrån alla problem jag har haft. Klipparen backar fortfarande över gränsen, men det har jag ju en workaround för med virtuella stängsel (vilket i sig inte är en hållbar lösning, men bättre än inget).

Just nu står klipparen still för att en gren svept över stopp-knappen (som är alldeles för känslig). Det blir att tillverka ett lock (med ett hål i) över denna så att den inte trycks in så lätt av misstag. Grenar från bärbuskar har ju en tendens att hänga ned mer ju längre sommaren går.

När jag kommer hem lär det blir att vända på knivarna, långt gräs kräver vassa knivar.

Tomture61
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har läst på en del och Mammotion har ESPer i klipparna. Dessa har flera stora problem när det gäller WiFi, bland annat att de inte kan byta AP ("roama") så länge som den gamla APn fortfarande ger någon signal. Så i praktiken så är all användning av WiFi att avråda ifrån om man inte har en enda AP som täcker hela trädgården. När jag kommer hem från semestern så skall jag testa om min utomhus-AP klarar av detta. Det är ett par mindre gräsytor som ligger i farozonen.

Det som har hänt hos mig då jag tappat WiFi längst bort på tomten verkar vara att klipparen är bunden på en av de andra två AP jag har i huset. Det förklarar varför täckningen faller ifrån.

Det är också i denna del av trädgården klipparen har haft störst problem att ha precision.

Som jag ser det så är användning av WiFi för de flesta helt uteslutet om man vill ha en tillförlitlig klippning med enbart NetRTK.

Nu förklarar detta långt ifrån alla problem jag har haft. Klipparen backar fortfarande över gränsen, men det har jag ju en workaround för med virtuella stängsel (vilket i sig inte är en hållbar lösning, men bättre än inget).

Just nu står klipparen still för att en gren svept över stopp-knappen (som är alldeles för känslig). Det blir att tillverka ett lock (med ett hål i) över denna så att den inte trycks in så lätt av misstag. Grenar från bärbuskar har ju en tendens att hänga ned mer ju längre sommaren går.

När jag kommer hem lär det blir att vända på knivarna, långt gräs kräver vassa knivar.
Detta med dålig WiFi roaming är sedan tidigare ett välkänt fenomen.
Har dock ej ngn kunskap om det är förbättrat för årets modeller.
Lösningen är att skaffa en utomhusfunktion med ett eget SSID.
För mig blev byte av router (ej från ngt företag som erbjuder TV/internet) perfekt, täcker hela min tomt.
Men har man en GNSS styrd klippare med egen RTK antenn så är 4G / WiFi enbart en funktion för att se vad klipparen gör.
Årets modeller som har netRTK (gäller ej alla modeller) så är det 4G eller WiFi som gäller.

Tomture61 Tomture61 skrev:
Detta med dålig WiFi roaming är sedan tidigare ett välkänt fenomen.
Har dock ej ngn kunskap om det är förbättrat för årets modeller.
Lösningen är att skaffa en utomhusfunktion med ett eget SSID.
För mig blev byte av router (ej från ngt företag som erbjuder TV/internet) perfekt, täcker hela min tomt.
Men har man en GNSS styrd klippare med egen RTK antenn så är 4G / WiFi enbart en funktion för att se vad klipparen gör.
Årets modeller som har netRTK (gäller ej alla modeller) så är det 4G eller WiFi som gäller.
I detta fallet är jag lidande för att jag har ett väldigt bra nät med flera accesspunkter. Olika AP är olika bra på olika delar av trädgården. Jag har nu satt upp ett eget SSID på bara min ute-AP, men jag är inte säker på att denna når genom huset till ett par av gräsplättarna.

Jag lämnade ju klipparen på 4G när jag åkte på semester, men nu har den ju av sig själv slagit på WiFi, vilket ställde till det för mig. Fick den räddad av en släkting, men nu har ju "stopp" aktiverats.

Tomture61
pacman42 pacman42 skrev:
I detta fallet är jag lidande för att jag har ett väldigt bra nät med flera accesspunkter. Olika AP är olika bra på olika delar av trädgården. Jag har nu satt upp ett eget SSID på bara min ute-AP, men jag är inte säker på att denna når genom huset till ett par av gräsplättarna.

Jag lämnade ju klipparen på 4G när jag åkte på semester, men nu har den ju av sig själv slagit på WiFi, vilket ställde till det för mig. Fick den räddad av en släkting, men nu har ju "stopp" aktiverats.
När jag själv stänger av 4G eller WiFi i Mammotion appen så förblir det så, även om klipparen stängs av på off knappen.
När jag ngr dagar senare startar klipparen så finns dessa inställningar kvar.

När jag själv stänger av 4G eller WiFi i Mammotion appen så förblir det så, även om klipparen stängs av på off knappen.
När jag ngr dagar senare startar klipparen så finns dessa inställningar kvar.
Här aktiverades det av sig självt. Släktingen lyfte bara upp klipparen och tryckte på start varefter den körde hem för laddning.

Tomture61
pacman42 pacman42 skrev:
Här aktiverades det av sig självt. Släktingen lyfte bara upp klipparen och tryckte på start varefter den körde hem för laddning.
Extremt mycket udda fenomen du 🤔

Extremt mycket udda fenomen du 🤔
Ja, det tycker jag också.

Tomture61
Ser ibland inlägg (ej på BH) att gräsmattan blir söndertuggad av klipparen, ibland framför LS eller där den vänder på klippzonen.
Har ej dessa problem själv med en 4 hjuls driven robot.
Rengör klipparen med vatten efter varje pass, även omnihjulen så ev skit / stendamm försvinner.
Bild framför LS efter 2 säsonger med Luba 2 X
20260722_075944.jpg
Skapa konto

Ser ibland inlägg (ej på BH) att gräsmattan blir söndertuggad av klipparen, ibland framför LS eller där den vänder på klippzonen.
Har ej dessa problem själv med en 4 hjuls driven robot.
Rengör klipparen med vatten efter varje pass, även omnihjulen så ev skit / stendamm försvinner.
Bild framför LS efter 2 säsonger med Luba 2 X
[bild]
Detta är främst ett problem om man enbart har NetRTK. Då verkar klipparen verifiera positionen genom att snurra framför laddstationen. Åtminstone gör min så. Jag gjorde nyss en omstart av hela klipparen mitt ute på gräsmattan, även då ställer den sig för att snurra på platsen.

Den snurrar inte när den varit inne och laddat under klippning för då stänger den inte av GPSen. Så det verkar vara kopplat till hur bra signal den får precis under det den kör ut och saknar tidigare GPS-positionsdata. Har den fri sikt åt alla håll så kanske den hinner få bra position innan den är ute från laddstationen.

Jag misstänker att slitaget blir väldigt stort om den snurrar framför laddaren på våren. När gräset tagit sig så tål det nog snurrarna bättre.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Jag har experimenterat med att inte använda AP-handovers för WiFi utan bara köra på min utomhus-AP. Positioneringen är då bättre, jag har mycket bra täckning även längst bort på tomten där den tidigare kört i diket flera gånger.

Och precis när jag skriver detta så får klipparen frispel och börjar köra S-svängar över gräsmattan under kantklippningen innan den följer kanten igen.

Och strax därefter så misslyckas klipparen totalt med en flerpunktsvändning (den var klar med kantvarvet och började med zick-zack) då det drivande bakhjulet spinner när underlaget är ojämnt. Denna gången hamnade den dock inte utanför perimetern då det låsta hjulet höll klipparen innanför.

Edit: här är en bild på hur den körde rakt över gräsmattan efter S-svängarna, detta trots att den egentligen var på perimeterklippning. S-svängarna syns inte för där var gräset torrt.

IMG_20260722_090438318.jpg
Skapa konto

Edit 2: jag missade när klipparen började köra S-svängar att skriva att jag med endast en AP får dålig täckning på andra sidan huset. Trots detta så verkar det fungera bra att klippa där dock (den kanske gick över på 4G? Den visade dock WiFi). Jag råkade iofs ut för att klipparen backade utanför igen, men det kan jag ju inte skylla på GPS-positioneringen.

Redigerat:
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Tomture61
pacman42 pacman42 skrev:
Detta är främst ett problem om man enbart har NetRTK. Då verkar klipparen verifiera positionen genom att snurra framför laddstationen. Åtminstone gör min så. Jag gjorde nyss en omstart av hela klipparen mitt ute på gräsmattan, även då ställer den sig för att snurra på platsen.

Den snurrar inte när den varit inne och laddat under klippning för då stänger den inte av GPSen. Så det verkar vara kopplat till hur bra signal den får precis under det den kör ut och saknar tidigare GPS-positionsdata. Har den fri sikt åt alla håll så kanske den hinner få bra position innan den är ute från laddstationen.

Jag misstänker att slitaget blir väldigt stort om den snurrar framför laddaren på våren. När gräset tagit sig så tål det nog snurrarna bättre.
Jag använder netRTK via 4G.
Den enda gång klipparen snurrar 180 gr framför LS är när den ska in och ladda.
Har aldrig sett eller upplevt 360 gr svängar.
Eller om klipparen står i LS 24/7 så när den ska starta ett klippuppdrag så vänder den troligtvis åt ngt håll.
Har min förvarad i ett förråd så kör enbart ut min så den har satellitkontakt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.