1 793 läst ·
62 svar
2k läst
62 svar
En tråd för Mammotion robot klippare för de som söker råd och tips
Tack för info, försöker förstå mer vad infon betyder.
Vet du vad dom olika statusarna är och vad dom står för? Det jag sett hittills är ’single’ (din bild), ’bra’ (min bild)
Varför skiljer sig robotens satelliter (i mitt fall 24) mot iNavi L1 och L2 (mina fall 41 resp 27) då jag kör med 4G avstängt?
Du skriver över 20 är bra, jag ligger över det på alla mätningar men mina signalkvaliteter är betecknade som ’svag’ resp ’bra’, vad betyder detta?
Vet du vad dom olika statusarna är och vad dom står för? Det jag sett hittills är ’single’ (din bild), ’bra’ (min bild)
Varför skiljer sig robotens satelliter (i mitt fall 24) mot iNavi L1 och L2 (mina fall 41 resp 27) då jag kör med 4G avstängt?
Du skriver över 20 är bra, jag ligger över det på alla mätningar men mina signalkvaliteter är betecknade som ’svag’ resp ’bra’, vad betyder detta?
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 469 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 469 inlägg
L1-signalentttomten skrev:
Tack för info, försöker förstå mer vad infon betyder.
- Frekvens: 1575,42 MHz
- Egenskaper: Det här är den äldsta och mest etablerade standarden för satellitnavigering. Eftersom den har en högre frekvens används den primärt av i stort sett alla enheter på marknaden (även de enklaste och billigaste konsumentprodukterna) för att fastställa positionen. Den öppna, civila delen kallas C/A-kod
- Frekvens: 1227,60 MHz
- Egenskaper: En sekundär och förstärkt signal som historiskt sett framför allt har varit avsedd för militärt bruk (P(Y)-kod), men som numera i allt högre grad öppnas upp för civila och professionella tillämpningar. Den lägre frekvensen ger signalen en längre våglängd, vilket gör att den lättare kan tränga igenom atmosfäriska störningar och fysiska hinder som tät vegetation och moln. Den kan dock inte användas helt på egen hand för positionsbestämning utan paras ihop med L1.
Gällande signalkvalitet, har ej fördjupat mig i just detta men på en telefon har man staplar för hur mottagningen är.
Få staplar = svag mottagning
Max staplar = stark mottagning
Räknas i dB
Ang detta med min 20 satelliter så är det viktiga att det är min 20 satelliter som måste ses gemensamt, detta till klipparen och de som finns från netRTK.
I gamla appen (versionen) så visades just detta.
Redigerat:
Klicka här för att svara