29 237 läst ·
64 svar
29k läst
64 svar
En mycket god erfarenhet av att byta leverantör på elen
Deras app och API som jag kan använda för styrning är en fördel.roland53 skrev:
En annan är deras prisgaranti på Elbilsladdning (kan man inte få längre). Men den innebär att jag garanteras att mitt kWh-pris för laddning av bilen är maximalt 50% av vad husets förbrukning ger som kWh-pris. Oavsett vad kostnaden är när jag laddar.
Jag ser hel annorlunda på saken, har stor medkänsla med de som går på denna bluff. I synnerhet eftersom dom annonserar på arabiska och därmed riktar in sig på målgrupp med begränsad insikt i svenska språket och svensk praxis kring energiavtal.D Dilato skrev:
Cheap Energys rörliga månadsavtal har påslag 18,9 öre/kWh. Väldigt dyrt, men inte ocker. Påslaget bjuder dom på, i likhet med de flesta andra elhandelbolag, i form av nykundsrabatt det första året.
Det luriga med Cheap Energy är att det avtalade priset 18,9 öre enbart gäller under det första året, kunden köper alltså aldrig elen till det avtalade påslaget. Efter det första året går avtalet över till en annan avtalsform, som inte har något avtalat påslag. Det är då upp till Cheap Energy att sätta vilket pris som helst, behöver inte vara samma påslag varje månad eller samma påslag för alla kunder.
Cheap Energy drar fördel av att en del kunder tror att de själva varit slarviga och hamnat i ett anvisningsavtal, men det är det förstås inte frågan om. Anvisningsavtal tilldelas man av sin elnätsleverantör om man inte har något avtal om elhandel alls.
Cheap Energy verkar profilera sina kunder och förefaller sätta elpriset individuellt efter uppskattad betalförmåga eller förmåga att göra motstånd. Men ibland underskattar dom sina fiender/kunder:
Den aktuella stämmingen mot Cheap Energy innehåller bland annat fakturor dom har skickat till en kund i Djursholm, som fått ett påslag på 300-400 öre/kWh mitt i sommaren.
Dom tre ägarna tog ut runt 100 miljoner i utdelning 2023, men det mesta av vinsten trycker dom in i sin satsning på elbilsladdare där dom är det snabbast växande bolaget i Sverige på publika laddare. Under 2024 fick systerbolaget Cheap Energy Charging Stations Sweden AB dessutom 121 miljoner beviljat i EU-stöd för sina publika laddstolpar. Cheap Energys vilseledande elavtal ligger till grund för att snedvrida konkurrensen på laddstationer i hela landet.
De håller sig väl med kommuner, restaurangkedjor och övriga markägare, köper innebandyspelare som agerar "ambassadörer", anlitar serietecknare som inte ens vill nämna Cheap Energy i sina cv:n.
Cheap Energy är ett bra exempel på hur svensk korruption kan se ut, i spåren av en vårdslöst genomförd avreglering.
Redigerat:
Jag såg tråden och blev inspirerad. Bytte mellan två av de stora bolagen via Elskling (men fick säga upp avtalet själv) och sparar knappt tio öre per kWh.pacman42 skrev:
Det har alltid varit lite knepigt att byta elleverantör med de små bolagen jag haft tidigare. Jag byter avtal varje år och skaffar det som är billigast av de som ser en aning seriösa ut.
Denna gång bytte jag från Eon till Vattenfall, det var nog det smidigaste och bästa bytet hittills. Riktigt bra erbjudande på elpriset från Vattenfall just nu och hos Eon behövde jag bara legitimera mig i chatten och säga upp det där så var allt klart.
Tyvärr är det lite jobbigare att byta bredbandsleverantör (strular ofta) och där skiljer sig dessutom tjänsten åt i kvalitet, men jag gör samma sak där. Där är jag dock fast med Bahnhof för tillfället då de bara är 10 kr/mån dyrare än de okända och oprövade leverantörerna.
Samma sak med mobilabonnemangen, billigast möjligt med bra chatt, det är det som gäller. Har suttit fast med Fello i ett par år dock, orkar inte byta fysiska SIM för några tior per år, annars skulle jag kunna byta mellan Halebop och Fello ett par gånger per år. Hade jag haft stöd för eSIM i telefonen så hade det varit lika enkelt som att byta elleverantör.
Så vad vill jag säga med detta?
Byt elleverantör så ofta ni kan (enligt avtalen), det är lättförtjänta pengar.
Mvh Mackk
Man kan inte allt annat än bli arg.H Husbonde21 skrev:Jag ser hel annorlunda på saken, har stor medkänsla med de som går på denna bluff. I synnerhet eftersom dom annonserar på arabiska och därmed riktar in sig på målgrupp med begränsad insikt i svenska språket och svensk praxis kring energiavtal.
Cheap Energys rörliga månadsavtal har påslag 18,9 öre/kWh. Väldigt dyrt, men inte ocker. Påslaget bjuder dom på, i likhet med de flesta andra elhandelbolag, i form av nykundsrabatt det första året.
Det luriga med Cheap Energy är att det avtalade priset 18,9 öre enbart gäller under det första året, kunden köper alltså aldrig elen till det avtalade påslaget. Efter det första året går avtalet över till en annan avtalsform, som inte har något avtalat påslag. Det är då upp till Cheap Energy att sätta vilket pris som helst, behöver inte vara samma påslag varje månad eller samma påslag för alla kunder.
Cheap Energy drar fördel av att en del kunder tror att de själva varit slarviga och hamnat i ett anvisningsavtal, men det är det förstås inte frågan om. Anvisningsavtal tilldelas man av sin elnätsleverantör om man inte har något avtal om elhandel alls.
Cheap Energy verkar profilera sina kunder och förefaller sätta elpriset individuellt efter uppskattad betalförmåga eller förmåga att göra motstånd. Men ibland underskattar dom sina fiender/kunder:
Den aktuella stämmingen mot Cheap Energy innehåller bland annat fakturor dom har skickat till en kund i Djursholm, som fått ett påslag på 300-400 öre/kWh mitt i sommaren.
Dom tre ägarna tog ut runt 100 miljoner i utdelning 2023, men det mesta av vinsten trycker dom in i sin satsning på elbilsladdare där dom är det snabbast växande bolaget i Sverige på publika laddare. Under 2024 fick systerbolaget Cheap Energy Charging Stations Sweden AB dessutom 121 miljoner beviljat i EU-stöd för sina publika laddstolpar. Cheap Energys vilseledande elavtal ligger till grund för att snedvrida konkurrensen på laddstationer i hela landet.
De håller sig väl med kommuner, restaurangkedjor och övriga markägare, köper innebandyspelare som agerar "ambassadörer", anlitar serietecknare som inte ens vill nämna Cheap Energy i sina cv:n.
Cheap Energy är ett bra exempel på hur svensk korruption kan se ut, i spåren av en vårdslöst genomförd avreglering.
Sen undrar man ju hur alla dessa EU bidrag mm delas ut som sagt.
Detsamma gäller även grönt bidrag att installera laddbox. Hur är det möjligt att de stora elbolagen tar 2-3 ggr det egentliga priset?! "Jo men du får ju bidrag" jo tjena.... Man försvarar ockerpriser med bidrag 🤬
Jag har också laddat på stationer där det står att de är delvis finansierade med EU medel. Men då har laddpriser också varit på ca 1-2kr kWh.
Alla dessa "svenska" aktörer tar ändå hutlösa priser på laddning!
En bekant till mig (som för övrigt är lite kritisk mot elbilar) ifrågasatte just att flera laddstationer gapar tomma på bilar.
Sade till honom "vilken station vill du tanka din bensinbil på, en som tar 5kr litern, en som tar 15kr litern, en som tar 20kr litern eller går du till den där flashiga nya stationen som tar 50kr litern på bensinen! Såklart går du väl till den flashiga stationen som är nära butiken eller hur? 😂
Du är ju inte lika snål som jag att jag är beredd att gå 2-5km till platsen jag vill besöka pga för dyr laddning på plats.
Ikea är ett bra exempel.
Man hade gratisladdning där förut.
Nu när det kom nya flashiga fancy snabbladdare kostar samma slags destinationsladdning (som förut var gratis) också kring 5kr kWh 👎
Ändå laddar folk där 😡
Vissa har väl helt enkelt för mycket pengar eller är det "pappa betalar"?
Jag tror knappast det hade varit såhär om Ingvar hade varit i liv och styrt Ikea.
Blev att man många gånger stannade till på Ikea Umeå eller Ikea Haparanda (Haparanda har dock många andra vettiga ställen att ladda bil på, så även grannkommunen Kalix) och toppade upp sin bil. Samtidigt passade man på gå runt på Ikea och äta där på restaurangen! Detta gjorde man trots att det är inget drömställe att äta på når det är sådan hysteri där med folk hit och dit.
Men nu är det andra ställen som gäller och ska man göra längre körningar i Sverige så får det bli pluginhybriden som man ej laddar man kör den med billig bensin 😂
Finland däremot då är det elbil som gäller 🥳
Ps. Det här gäller även andra saker som t ex fiberanslutningar mm. Jag har också installerat fiber för närmare 20k och där skulle också bidrag vara involverad. Idag använder jag inte den pga alla höjda nätavgifter!
Helt bortkastade pengar även för egen del. Men openuniverse och globalconnect har väl nu plockat sin del av vinsten och ska avvecklas. Därför de nu försöker sälja sitt dyra nät som ingen vill ha.
Redigerat:
Klicka här för att svara