29 237 läst ·
64 svar
29k läst
64 svar
En mycket god erfarenhet av att byta leverantör på elen
Med tanke på dagens upplägg där elnät moms och skatter kostar så pass mycket mer per Kwh än själva elen har jag inte ansett det värt att byta leverantör. Är ingen storförbrukare heller, men har ändå ett fritidshus med direktuppvärmd el.
Tror egentligen att du svarade på din egna fråga.C Crank skrev:
Men vid vissa tillfällen har det varit stora skillnader.
Vid mitt senaste avtalsbryt så var jag tvungen att byta, skillnaden var 58öre/kWh…
Hos mig ligger de tio kroner högre än det billigaste bolaget som är ett som jag inte hört talas om förr. Så jag ligger för tillfället kvar hos Bahnhof ett tag till.kashieda skrev:
Rörande strulet vid bredbandsbyte, jag blir alltid av med uppkopplingen under minst några timmar. Ibland har jag blivit av med den under en längre tid också. Problemen är flera, bla:
1) man kan inte aktivera ett abonnemang innan det andra är avaktiverat.
2) nätbolaget behöver hålla informationen om ägaren aktuell och kräver därför att man går genom en speciell webbsida när man byter abonnemang. Denna re-direct fungerar dock inte i min Ubiquiti-router utan jag måste alltid direkt koppla en laptop till fiberboxen. Jag har därför tvingats köpa en adapter för Ethernet till USB då alla mina laptops saknar Ethernet-uttag. Jag får normalt Ethernet till mina laptops via skärmarnas USB-hubbar, men det funkar ju inte när man skall flytta datorn...
För att jag inte skall tappa anslutningen under bytena så har jag 5G som backup.
Jag tjänar tusenlappar på elen. Jag tjänar liknande på bredbandet då jag har bytt där. Nu senast har jag alltså inte bytt bredband då erbjudandena varit för dåliga de två senaste åren. Men det kommer snart ett nytt kanonerbjudande.C Crank skrev:
På telefonin brukar jag kunna göra mellan 500-1500 kr/år. Brukar dock skaffa extra temporära abonnemang vid vissa utlandsresor, ibland lönar det sig.
Tycker det ser ut som alla elhandelsbolag har mer eller mindre samma priser. De kränger ju samtliga till Nordpools spotpriser.
Påslagen, några ören per kWh tycker jag inte heller skiljer sig så mycket mellan bolagen.
Man kan slippa månadsavgiften i ett år om man binder sig via Elskling och liknande tjänster har jag sett.
Men men... många bäckar små.
Jag valde Bixia senast med Ica Stammis avtal. Fick 500Kr att handla för hos Ica vid nytecknande.
Påslagen, några ören per kWh tycker jag inte heller skiljer sig så mycket mellan bolagen.
Man kan slippa månadsavgiften i ett år om man binder sig via Elskling och liknande tjänster har jag sett.
Men men... många bäckar små.
Jag valde Bixia senast med Ica Stammis avtal. Fick 500Kr att handla för hos Ica vid nytecknande.
15000 kWh per år. 20 öre/kWh på dessa ger ca 3000 kr/år. Detta genom att byta leverantör. Fick nu senast ca 10 öre billigare med min leverantör om jag omförhandlade, ytterligare sju öre när jag bytte. Och sedan slipper man de fasta avgifterna också (oftast). Det var stor skillnad i pris mellan att teckna Vattenfall på deras hemsida och när jag gick genom Elskling. Bara däremellan diggade det runt en tusenlapp per år.useless skrev:
De avtal jag har haft senaste åren (rörligt timpris) har haft ett spotprispåslag på ca 8-10 öre. Då är det ju liksom omöjligt att få mer än 10 öre billigare genom att byta leverantör...pacman42 skrev:
15000 kWh per år. 20 öre/kWh på dessa ger ca 3000 kr/år. Detta genom att byta leverantör. Fick nu senast ca 10 öre billigare med min leverantör om jag omförhandlade, ytterligare sju öre när jag bytte. Och sedan slipper man de fasta avgifterna också (oftast). Det var stor skillnad i pris mellan att teckna Vattenfall på deras hemsida och när jag gick genom Elskling. Bara däremellan diggade det runt en tusenlapp per år.
Men de höjer med runt 10 öre utöver det om du är passiv.useless skrev:
Edit: jag har fått avtal som de garanterat har gått back på också. Det förra jag skrev med Eon var ett sådant.
Det har jag iofs inte drabbats av, men jag kanske bara har haft tur... Enda höjningen jag brukar drabbas av är att den fasta avgiften blir högre efter de första 12 smekmånaderna och när jag inser det efter ett par månader byter jag leverantör...pacman42 skrev:
Det är ju rent bedrägligt beteende att göra så, kanske inte juridiskt men reellt. Noterade att den "certifiering" som nämndes ovan inte alls nämnde något om detta... Att teckna ett avtal där de går back är ju rimligtvis en garanti för att företaget gör sånt. Hur skulle det annars kunna tjäna pengar? Men såklart bra för den enskilde som lyckas, givet att man fortsätter vara aktiv.pacman42 skrev:
Det finns ju leverantörer som garanterar priset relativt spot. Det är ju uppenbart det mest schyssta. Nedan saxat från kärnkraft.se
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det jag syftade på var att det hävdas att påslagen ändras över tid. Avtalade påslag är en sak. På hemsidan listade påslag är något annat. Jag har inte koll, det kanske är vanligt?useless skrev: