Hej!
Jag har precis gjutit igen betonggolvet i källaren med hjälp av betongbil. Det var faktiskt sjukt smidigt och inte alls så stressigt som jag hade föreställt mig.
Nu planerar jag nästa steg, vilket blir att flytspackla.
Lite förutsättningar
Jag har aldrig flytspacklat tidigare, så jag funderar lite på hur man bäst gör…
Jag läste till exempel på Byggmax fiberförstärkta flytspackel att man bara har ungefär 20 minuters arbetstid. Klarar man ett sånt här jobb själv, eller behöver man vara flera?
Om man inte hinner hela ytan, är det ett alternativ att dela upp golvet i flera mindre sektioner och gjuta ihop dem? Gör man i så fall allt samma dag, eller bör man fortsätta dagen efter?
Jag har även en cementblandare. Funkar den att blanda flytspackel i, eller är det bättre med visp i hink? Tänker om jag spar tid i en blandare?
Och sist men inte minst…har ni några tips eller saker ni önskar att ni visste innan ni flytspacklade första gången?
Alla erfarenheter uppskattas!
Jag har precis gjutit igen betonggolvet i källaren med hjälp av betongbil. Det var faktiskt sjukt smidigt och inte alls så stressigt som jag hade föreställt mig.
Lite förutsättningar
- Cirka 18 kvm. (Vilket oroar mig mest eftersom alla bra videos är typ 8m2 rum)
- Tänkt tjocklek runt 8 mm.
- Inget direkt fall, förutom ett lokalt fall mot golvbrunnen.
Jag läste till exempel på Byggmax fiberförstärkta flytspackel att man bara har ungefär 20 minuters arbetstid. Klarar man ett sånt här jobb själv, eller behöver man vara flera?
Om man inte hinner hela ytan, är det ett alternativ att dela upp golvet i flera mindre sektioner och gjuta ihop dem? Gör man i så fall allt samma dag, eller bör man fortsätta dagen efter?
Jag har även en cementblandare. Funkar den att blanda flytspackel i, eller är det bättre med visp i hink? Tänker om jag spar tid i en blandare?
Och sist men inte minst…har ni några tips eller saker ni önskar att ni visste innan ni flytspacklade första gången?
Alla erfarenheter uppskattas!
Ja den öppettiden är ganska vanlig, kolla på Bostik spackel istället.T Träbit123 skrev:Hej!
Lite förutsättningar
- Cirka 18 kvm. (Vilket oroar mig mest eftersom alla bra videos är typ 8m2 rum)
- Tänkt tjocklek runt 8 mm.
- Inget direkt fall, förutom ett lokalt fall mot golvbrunnen.
Ja du kan dela av det i tex. 2 delar och ser du att du hinner så tar du bara bort den skumgummi avgränsningen som man brukar använda.T Träbit123 skrev:
Nej, man vispar flytspackel.T Träbit123 skrev:
Kan ni vara två så är det enklare en som blandar och en som lägger.T Träbit123 skrev:
Jag flytspacklade typ 14m2 med 22 mm för någon vecka sen med frun som hantlangare. Inga konstigheter alls. Hade dock hyrt en tippbar tunna med visp för att kunna köra 4 säckar samtidigt. Läggtiden är ganska kort så se till att vispen går hela tiden.
Måste man förhålla sig till nån torktid då innan man tar bort och fortsätter, eller är det bara att fortsätta? Lästa att det kanske inte helt fäster om man gör så? Eller att det blir som en ”kant” om det är olika blandningar?Frerider skrev:
Jag är inte helbrydd om det blir fint eller nån fin finish…😅
Men om man inte har en tippbar tunna med visp så tror du ändå man hinner?A anojak skrev:
Bara det har torkat såpass så det inte är mjukt när du tar bort avstängningen.T Träbit123 skrev:
Men det är klart att det lättare blir höjdskillnad än om du spacklar allt i ett svep.
Klicka här för att svara