pacman42 pacman42 skrev:
Ett påslag som är relativt högt efter ett år hos många bolag...
Det är möjligt men jag har, som sagt var, inte märkt att jag drabbats av det själv. Jag har inte läst avtalsvillkoren i detalj, men det vanliga är att man tecknar ett rörligt-pris-avtal med X öre påslag på spotpriset. Då verkar det konstigt att elhandelsbolaget ensidigt kan ändra det utan mitt godkännande? Men det finns säkert nån klausul dom kan utnyttja...

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Ett påslag som är relativt högt efter ett år hos många bolag...
Det är ju också något som man väljer när man tecknar sitt avtal. Om man tar ett där prismodellen är upplagd på det sättet eller inte.

Jag ser för min del mycket större fördelar med att få en prissättning som är konstruerad för att vara ärlig och stabil över tid, framför att behöva jaga nya avtal och sitta med risken att missa utgångsdatum för tidsbegränsade rabatter.

@useless Det är väl avtalsmässigt konstruerat som en tidsbegränsad rabatt för nya kunder, tror jag. Eller möjligen som att påslag år 1 är X%, påslag år 2- är Y%? Alltså de priser som avtalats, inte någon ändring av villkor.

• Gilla
Husbonde21
  • Laddar…
R Räknenisse skrev:
@useless Det är väl avtalsmässigt konstruerat som en tidsbegränsad rabatt för nya kunder, tror jag. Eller möjligen som att påslag år 1 är X%, påslag år 2- är Y%? Alltså de priser som avtalats, inte någon ändring av villkor.
Jag har aldrig sett några (väl synliga) klausuler i avtalen jag har ingått som säger att påslaget justeras upp varje år. Men troligen är de konstruerade så att avtalet gäller ett år (med bindningstid) för att sen övergå till någon sorts "tillsvidareavtal" där villkoren kan justeras godtyckligt (och man inte är bunden till avtalet, utan kan säga upp det nästa månad).

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Nästa gång skall jag dock prova och se om jag kan få lika bra villkor på direkt på det bästa företagets hemsida, kanske till och med bättre villkor? Elskling vill väl också tjäna pengar?

Edit: Testade med Vattenfall nu, 8 öre/kWh dyrare om jag skriver avtal på deras hemsida...
Det förvånar mig att du överhuvudtaget valde Eon tidigare. Dom är nätägare där jag bor och när jag var i lag med nytt avtal för elkraft det sista 10-15 åren med olika önskat tidsintervall på avtalet så har dom ALDRIG varit i närheten att konkurrera prismässigt för min del.
Jag har fått bra avtal med Enkla Elbolaget och med en kundtjänst utan krångel.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
roland53 roland53 skrev:
Det förvånar mig att du överhuvudtaget valde Eon tidigare. Dom är nätägare där jag bor och när jag var i lag med nytt avtal för elkraft det sista 10-15 åren med olika önskat tidsintervall på avtalet så har dom ALDRIG varit i närheten att konkurrera prismässigt för min del.
Jag har fått bra avtal med Enkla Elbolaget och med en kundtjänst utan krångel.
Jag fick runt 800kr i värdecheckar som kunde omvandlas till presentkort på Jula. Samt noll påslag på elen och inga fasta kostnader. Det gav mig "a deal I couldn't resist".

• Gilla
roland53
  • Laddar…
Erkänner att jag är bekväm, brukar kolla mitt elpris någon gång per år tillsammans med andra tjänster, tar ev. en dialog med leveratör. Och det måste skilja mera än några hundralappar/år för att det ska bli ett byte.

• Gilla
Andemannen
  • Laddar…
Jag har kört Vattenfall i många år, både på köp och sälj. Sätter en notis i kalendern att jag ska ringa och omförhandla när avtalet går ut, det måste man annars försvinner alla rabatter. Än så länge har inget annat bolag matchat Vattenfall när jag jämfört och det är oerhört skönt att slippa byta.

• Gilla
SevL och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
15000 kWh per år. 20 öre/kWh på dessa ger ca 3000 kr/år. Detta genom att byta leverantör. Fick nu senast ca 10 öre billigare med min leverantör om jag omförhandlade, ytterligare sju öre när jag bytte. Och sedan slipper man de fasta avgifterna också (oftast). Det var stor skillnad i pris mellan att teckna Vattenfall på deras hemsida och när jag gick genom Elskling. Bara däremellan diggade det runt en tusenlapp per år.
Länge sen jag bodde iSverige, har verkligen elleverantörerna påslag på flera tioöringar per kWh? Där jag bor ligger påslagen kring 2-5 öre. Det kanske är läge att kolla efter ny leverantör till stugan i Sverige.

kisumisu
B Bästerortarn skrev:
Det här ställer jag mig högst frågande till. Antingen har du haft väldig otur eller så har jag och min omgivning haft väldig tur.

Sedan fibern tog över och blev det vanligaste till skillnad från tidigare ADSL, kabel-tv etc. så har jag aldrig hört talats om någon skillnad i kvalitet mellan olika operatörer i samma nät. Jag har erfarenhet av tot. drygt tio olika operatörer och deras levererade tjänster har varit helt jämförbara. Ev. driftstörningar har alltid berott på nätet, d.v.s. sånt som operatörerna inte kan påverka alls och som drabbar alla operatörer i aktuellt nät. Enda strulet vid byte av operatör var när Telia tjuvhöll på något så den nya operatören inte kunde kicka igång sina grejer.

Nja, det beror vad du menar med "fiberbolagen". Dom stora skurkarna är nätägarna OCH div. fastighetsägare som får kickback av nätägarna. Operatörerna i näten kan egentligen inte påverka priset i någon större utsträckning. Ur ett konsumentperspektiv är det ganska sjukt att ett fåtal nätägare har tillåtits bli så jävla stora.
Det är just nätägare jag menar!
Jag tror jag kommer i protest säga upp alla tjänsterna.

Nätbolaget var från början Bredbandsbolaget, sen Telenor (bra service, bra priser) sedan såldes det vidare hit o dit och idag är det nåt som heter Globalconnet (om inte det sålts ännu mera vidare, vi kunder får ju knappt nån info mer).

Vet flera som gått över till 5G.
Dom har haft Telenor som operatör i de öppna nätet och det enda som Telebor sagt för stt de kan göra nåt åt priset "då får ni byta till vårat mobila bredband" har för mig de fått för 300kr/mån. Nu ett tag sedan läste jag stt Telia har 5G för 199kr/mån 🤔

Så man börjar ju fundera.

Är just nu i Finland på resa och delar nät till mina barn. Funkar helt hyffsat faktiskt 😎

Enda gångerna de blir gnäll är i bilen om man på nån skogsväg med dålig täckning. Men i bilen har man ju ändå ingen fiber...

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
F Fagerfjäll skrev:
Länge sen jag bodde iSverige, har verkligen elleverantörerna påslag på flera tioöringar per kWh? Där jag bor ligger påslagen kring 2-5 öre. Det kanske är läge att kolla efter ny leverantör till stugan i Sverige.
Om du inte är aktiv och byter så får du dels fasta avgifter och påslag och det drar snabbt iväg.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Om du inte är aktiv och byter så får du dels fasta avgifter och påslag och det drar snabbt iväg.
Dvs man får ordinarie pris. Jag kör Tibber. Då ändras ju i princip inget och avtalet har bara en månads uppsägning. Visst hade jag säkert kunnat hoppa runt och spara en femtiolapp i månaden men det är ju inte värt besvär

K koolla skrev:
Dvs man får ordinarie pris. Jag kör Tibber. Då ändras ju i princip inget och avtalet har bara en månads uppsägning. Visst hade jag säkert kunnat hoppa runt och spara en femtiolapp i månaden men det är ju inte värt besvär
Det är ju upp till alla att göra den jämförelsen och fatta beslut baserat på densamma.

Jag ser stora vinster för mig med mina förutsättningar.

Det är förstås alltid bra att jämföra och förhandla, oavsett om det är el, bolåneräntor, bredband, mobilabonnemang eller försäkringar. Men det ska ju vara värt besväret också. Jag är aktiv och håller koll, men elavtalet ger mig en besparing på max en dryg tusenlapp per år, så det får vara. Då lägger jag hellre krut på mobil/bredband, bankräntor och framförallt försäkringar. Där har jag dealat besparingar på runt 10000 om året (hus, tre bilar, båt). Då känns det lönt att lägga extra krut 😀

T TincaTinca skrev:
Det är förstås alltid bra att jämföra och förhandla, oavsett om det är el, bolåneräntor, bredband, mobilabonnemang eller försäkringar. Men det ska ju vara värt besväret också. Jag är aktiv och håller koll, men elavtalet ger mig en besparing på max en dryg tusenlapp per år, så det får vara. Då lägger jag hellre krut på mobil/bredband, bankräntor och framförallt försäkringar. Där har jag dealat besparingar på runt 10000 om året (hus, tre bilar, båt). Då känns det lönt att lägga extra krut 😀
En dryg tusenlapp är lite pengar för dig, jahopp...

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Erkänner, tar jag alla tjänster och avgifter vi har så bryr jag nog inte mig om 85 kr/månad om helheten blir betydligt mindre i kostnad, det kan vi leva med.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.