Elavtal med Greenely, spotpris, helt nöjd.

Har ett mobil deal jag (nog) aldrig säger upp!
4 abb, mitt, 2 barn, en 4g router, alla frisurf för 1200kr totalt. Kanske finns det bättre deal nu, vem vet.
Bredband med Bredband2, ingen särskild deal men inga problem alls och exakt 250/250 som utlovat.

K koolla skrev:
Dvs man får ordinarie pris. Jag kör Tibber. Då ändras ju i princip inget och avtalet har bara en månads uppsägning. Visst hade jag säkert kunnat hoppa runt och spara en femtiolapp i månaden men det är ju inte värt besvär
Inför mitt nya avtal den 1 Sept på rent spotpris var ett av alternativen Tibber. Gick snabbt bort eftersom deras priser + fast månadsavgift inte var bra prismässigt. Vilken fördel tycker du Tibber har för att du ska betala mer än nödvändigt?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det är lite lurigt med elhandelsbolagens påslag. De brukar mena att detta är på deras inköpspris, timpris eller liknande begrepp. Alltså inte spotpriset. Men vadå inköpspris när det i koncernen ingår produktionsanläggningar. Och vilket elbolag köper allt till spotpris - när det finns terminsavtal eller det nya upplägget för prissäkring på Nasdaq? (Iofs dribblade väl Fortum bort några hundra miljoner för ett par år sedan när man inte hade styrt upp.) Så att ett bolag går back när det säljer under spotpris har jag svårt att tänka mig.

Jämfört med Nordpools spotpris har elhandelsbolagen alltså andra kostnader som påförs kunden inbakat i det som de kallar inköpspris etc. Rörligt pris är ett vanligt begrepp. I detta finns bolagets kostnader för elcertifikat (som ibland visas separat), balanskostnad (som ökat pga ändrat upplägg), avgifter till Svenska Kraftnät. I villkoren från t.ex Eon hittade jag fem sådana poster utöver påslaget. Elskling brukar redovisa denna rörliga kostnad. En del bolag har ingen rörlig kostnad utan istället anges en orimligt hög siffra på elcertifikat, som då förmodligen innehåller annat...
För timspotpriser är det svårt att få fram denna mellanskillnad (utöver spot och påslag) om man inte har rådatan.

• Gilla
Husbonde21
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag tjänar tusenlappar på elen. Jag tjänar liknande på bredbandet då jag har bytt där. Nu senast har jag alltså inte bytt bredband då erbjudandena varit för dåliga de två senaste åren. Men det kommer snart ett nytt kanonerbjudande.

På telefonin brukar jag kunna göra mellan 500-1500 kr/år. Brukar dock skaffa extra temporära abonnemang vid vissa utlandsresor, ibland lönar det sig.
Sist jag kollade min elräkning så hade elbolaget lagt på 8-10 öre per kWh och även om någon halverar det så handlar det o ören så det är småpotatis jämfört med resten av alla skatter och överföringsavgifter mm. Jobbigt med extra faktura tycker i allafall jag och risk för månadsavgift och fakturavgift som gör det dyrare i slutänden.

C Crank skrev:
Sist jag kollade min elräkning så hade elbolaget lagt på 8-10 öre per kWh och även om någon halverar det så handlar det o ören så det är småpotatis jämfört med resten av alla skatter och överföringsavgifter mm. Jobbigt med extra faktura tycker i allafall jag och risk för månadsavgift och fakturavgift som gör det dyrare i slutänden.
Tio öre är på min räkning 1500 kronor per år. Sedan kan man bli av med de fasta avgifterna också, och ibland även ytterligare kuponger eller presentkort.

T Torleif S skrev:
Det är lite lurigt med elhandelsbolagens påslag. De brukar mena att detta är på deras inköpspris, timpris eller liknande begrepp. Alltså inte spotpriset. Men vadå inköpspris när det i koncernen ingår produktionsanläggningar. Och vilket elbolag köper allt till spotpris - när det finns terminsavtal eller det nya upplägget för prissäkring på Nasdaq? (Iofs dribblade väl Fortum bort några hundra miljoner för ett par år sedan när man inte hade styrt upp.) Så att ett bolag går back när det säljer under spotpris har jag svårt att tänka mig.

Jämfört med Nordpools spotpris har elhandelsbolagen alltså andra kostnader som påförs kunden inbakat i det som de kallar inköpspris etc. Rörligt pris är ett vanligt begrepp. I detta finns bolagets kostnader för elcertifikat (som ibland visas separat), balanskostnad (som ökat pga ändrat upplägg), avgifter till Svenska Kraftnät. I villkoren från t.ex Eon hittade jag fem sådana poster utöver påslaget. Elskling brukar redovisa denna rörliga kostnad. En del bolag har ingen rörlig kostnad utan istället anges en orimligt hög siffra på elcertifikat, som då förmodligen innehåller annat...
För timspotpriser är det svårt att få fram denna mellanskillnad (utöver spot och påslag) om man inte har rådatan.
Ja, det är framför allt lurigt att begreppet inköpspris inte har en strikt definition.
Detta banar väg för vilseledande avtal som gränsar till rena bedrägerier.

God El har rykte om sig att vara billiga och hyfsat transparenta.
De listar följande eståndsdelar i det rörliga elpriset:

Nord Pools spotpris senaste månad 22,78 öre/kWh
Profilkostnad 0,58 öre/kWh
Balanskraftskostnad 2,11 öre/kWh
Elcertifikat 0,03 öre/kWh
Elhandelsavgifter 2,58 öre/kWh
Ursprungsgarantier förnybar el 0,56 öre/kWh
Övriga elhandelskostnader 0,23 öre/kWh
(Jag tolkar det som att de tre nedersta tillsammans utgör bolagets påslag dvs 3,37%)

God El har även ett stapeldiagram på sin hemsida https://godel.se/
som visar en jämförelse mellan de lite billigare rörliga elhandelsavtalen på markanden.
Notera att God El ljuger lite grand eftersom staplarna inte är ritade på samma skala.
God El:s stapel skall vara högre.

Här är rörliga elpriser hämtade från de berörda bolagens hemsidor:

Fortum påslag påslag 2 öre + elcert 1,9 öre, avg 69 kr/mån
Skellefteå Kraft påslag 6 öre påslag, avg 49 kr/mån
Eon påslag 6 öre + elcert 0,32 öre, avg 40 kr/mån
Vattenfall påslag 7 öre elcert 4,88 öre, avg 45 kr/mån
Bixia påslag 5 öre, avg 39 kr/mån
(de flesta bolag har nykundsrabatt då de bjuder på påslag och månadsavgift de första 9 - 12 månaderna)

Min uppfattning är att alla bolag som specar elcertifikatavgift på minst ett öre lurar sina kunder. Detta är ett sätt att dölja påslaget för kund.

Det ökända bolaget "Cheap Energy" erbjuder ett påslag på 18.9 öre + elcert 1 öre plus avgift 49 kr/mån
Det stora problemet är dock att deras inköpspris är helt ospecat. De redovisar inte elprisets beståndsdelar och det höjs när som helst under avtalets gång. I den aktuella stämningen mot bolaget finns fakturor där kunder fått ett elpris på runt 400 öre / kWh för juli månad. På raden under står påslag 0 öre, elcertifikat 9.90 öre, för att kunden inte skall förstå att han blir blåst. De verkar sätta priset efter kundens uppskattade betalningsförmåga, och ger i vissa fall en kreditering på någon tusenlapp till kunder som orkar bestrida sin faktura.

• Gilla
  • Arg
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det är möjligt men jag har, som sagt var, inte märkt att jag drabbats av det själv. Jag har inte läst avtalsvillkoren i detalj, men det vanliga är att man tecknar ett rörligt-pris-avtal med X öre påslag på spotpriset. Då verkar det konstigt att elhandelsbolaget ensidigt kan ändra det utan mitt godkännande? Men det finns säkert nån klausul dom kan utnyttja...
De oseriösa bolagen döljer en del av påslaget i posten "elpris",
försöker ge sken av att denna post är det genomsnittliga inköpspriset på Nordpool.
Eller så bakar de in en del av påslaget i posten elcertifikatavgift.

Elhandelmarknaden är lite bisarr, 150 bolag som säljer i princip samma produkt till i princip samma målgrupp.
De behöver själva inte kunna så mycket om el, det sköter produktions- och nätbolagen.
De skall i första hand vara kunniga inom reklam, marknadsföring, avtalsparagrafer, något de flesta elköpare skiter i. Lite skillnad när man köper en fin bil, då vill man att säljaren skall kunna berätta något om bilens egenskaper, man förväntar sig att den bil man köper har något utmärkande som inte alla bilar har.

Men det vore ännu värre om inte elhandelsbolagen existerade, om man då var tvungen att köpa elen direkt av nätägaren. Då skulle konsumenterna sakna styrmedel helt.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
H Husbonde21 skrev:
Det ökända bolaget "Cheap Energy" erbjuder ett påslag på 18.9 öre + elcert 1 öre plus avgift 49 kr/mån
Det stora problemet är dock att deras inköpspris är helt ospecat.
Jag har haft Cheap energy under ett år Sept 2023-Sept 2024 och hade då ett snittpåslag på 1 öre på månadsspotpriset såsom det redovisas på elbruk.se (NordenMix inte miljö)
Exempel:
Elprislista för SE4 från juli 2024 till juli 2025, visar månadspriser i öre/kWh. Exempelvis var priset i juli 2025 medel 44,68 öre/kWh.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

det bästa avtal jag haft (kunde inte förlänga eftersom det var ett nykundserbjudande).

Ingen månadsavgift, inga extra avgifter, gick hur enkelt som helst att både starta och avsluta avtalet och aldrig något problem.

Jag har fört bok varje månad så jag har bra koll.

Sedan blev det Skellefte kraft som har ett påslag på i snitt 14,73% mot rent spotpris (men då miljöel).

Nu hart jag tecknat nytt avtal med Cheap Energy och förväntar mig samma resultat som förra gången.
Prisuppställning för rörligt månadspris hos Cheap Energy, inklusive elpris, påslag, rabatt, elcertifikat och moms, totalt 48,38 öre/kWh.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Här i Linköping kan vi bara ha Tekniska verken som nätägare och det är ju där de stora posterna ligger på fakturorna. Har kört med Godel senaste 15 åren utan att se någon dold ökning av kostnaderna utöver spotpriset.

Exempel från senaste fakturan:
Elräkning från Godel för juni 2025 visar förbrukning på 653 kWh med kostnader och moms specificerade, totalt belopp 233 kr.

Elrelaterade kostnader till nätägaren samma period är på 791 inkl moms där abonnemangsavgift och energiskatt utgör 73%.

Slutsats: inte så sort utrymme för mig till besparingar, men jag är glad för er som har möjligheten 😊

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
J jbernspang skrev:
Här i Linköping kan vi bara ha Tekniska verken som nätägare och det är ju där de stora posterna ligger på fakturorna. Har kört med Godel senaste 15 åren utan att se någon dold ökning av kostnaderna utöver spotpriset.

Exempel från senaste fakturan:
[bild]

Elrelaterade kostnader till nätägaren samma period är på 791 inkl moms där abonnemangsavgift och energiskatt utgör 73%.

Slutsats: inte så sort utrymme för mig till besparingar, men jag är glad för er som har möjligheten 😊
Du måste skilja på nätägare som inte går att välja bort och elbolag som levererar kraften. Om du har ett annat kraftbolag så notera att det är nätägare som debiterar energiskatt och momsen för kraft som du köpt. Om du köper 0 kWh så är det också 0 i moms och energiskatt. Nätägare har dock i regel en "säkringavgift" som alltid måste betala oavsett din förbrukning. Så visst går det att spara.

roland53 roland53 skrev:
Du måste skilja på nätägare som inte går att välja bort och elbolag som levererar kraften. Om du har ett annat kraftbolag så notera att det är nätägare som debiterar energiskatt och momsen för kraft som du köpt. Om du köper 0 kWh så är det också 0 i moms och energiskatt. Nätägare har dock i regel en "säkringavgift" som alltid måste betala oavsett din förbrukning. Så visst går det att spara.
Det är ju precis det jag har gjort… 😊 De 791 kr (för juni) är från nätägaren som jag inte byta ut. Av de 791 kronorna är 230 kronor fasta avgifter (abonnemang och myndighetsavgift).

D Dilato skrev:
Jag har haft Cheap energy under ett år Sept 2023-Sept 2024 och hade då ett snittpåslag på 1 öre på månadsspotpriset såsom det redovisas på elbruk.se (NordenMix inte miljö)
Exempel:
[bild]
det bästa avtal jag haft (kunde inte förlänga eftersom det var ett nykundserbjudande).

Ingen månadsavgift, inga extra avgifter, gick hur enkelt som helst att både starta och avsluta avtalet och aldrig något problem.

Jag har fört bok varje månad så jag har bra koll.

Sedan blev det Skellefte kraft som har ett påslag på i snitt 14,73% mot rent spotpris (men då miljöel).

Nu hart jag tecknat nytt avtal med Cheap Energy och förväntar mig samma resultat som förra gången.
[bild]
Ja, det verkar finnas kunder som hinner hoppa av i tid och får en bra erferenhet av detta elhandelsbolg.

Själv kan jag inte tänka mig att gynna ett företag som avsiktligt försöker lura sina kunder att ingå potentiellt svindyra elavtal. Cheap Energys falska narrativ bygger på konspirationsteorier som minskar allmänhetens förtroende för politiker, stat och kommuner.

Om man har haft ett gynnsamt elavtal med Cheap Energy så är det helt och hållet sponsrat av kunder som inte hunnit hoppa av i tid och exempelvis fått betala 400 öre/kWh under högsommaren.
Cheap Energy har inga andra inkomstkällor än elhandelskunder, så den ene kundens "vinst" är den andre kundens förlust. Den riktiga vinsten gör förstås bolagets ägare. Aktieutdelning 2024: ca 10 miljoner SEK.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
H Husbonde21 skrev:
Cheap Energy har inga andra inkomstkällor än elhandelskunder
Nu glömmer du att man kan köpa serieboken Palle och Energitjuvarna av dom också. Förmodligen en kassasucce utan dess like.

Själv så väljer jag det kommunala bolaget så att elleveransen hamnar på samma faktura som elnät och vatten/avlopp. Just detta är värt så mycket att jag gärna betalar lite extra skatt.

• Gilla
Husbonde21 och 1 till
  • Laddar…
Att få allt på samma faktura är värt noll och inget för mig. Vi tycker uppenbarligen olika...

• Gilla
Husbonde21 och 2 till
  • Laddar…
H Husbonde21 skrev:
Om man har haft ett gynnsamt elavtal med Cheap Energy så är det helt och hållet sponsrat av kunder som inte hunnit hoppa av i tid
Kan säkert vara så men jag har egentligen ingen större medkänsla med folk som inte har ens rudimentär koll på sina avtal, ibland behövs en chock så dom fattar att man kan inte bara flumma sig igenom livet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.