128 läst ·
4 svar
128 läst
4 svar
Var kan man få gråvattenfilter godkända
Har börjat fundera på avloppsledningar i stugan. Idag har vi separetttoa och komposterar latrinen, men gråvattnet går rätt ut i en stenkista . Har tittat lite på uponor easy mfl gråvattenfilter.
Stugan används ca 3 veckor /sommar och lite helger av 4 personer.
Den ligger ca 40 m från kusten i Nordanstigs kommun. Vår grävda brunn ligger 70 m bort och grannens borrade ligger ungefär på samma avstånd.
Är det någon som har erfarenheter kring dessa gråvattenfilter?
Tex skötsel bygghöjd mm samt om man får dem godkända av kommunen pga närhet till vatten.
Stugan används ca 3 veckor /sommar och lite helger av 4 personer.
Den ligger ca 40 m från kusten i Nordanstigs kommun. Vår grävda brunn ligger 70 m bort och grannens borrade ligger ungefär på samma avstånd.
Är det någon som har erfarenheter kring dessa gråvattenfilter?
Tex skötsel bygghöjd mm samt om man får dem godkända av kommunen pga närhet till vatten.
Produkter som diskuteras: "stenkista"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
895 kr inkl moms
Läs mer
Jag har uppfattat att olika kommuner ställer sig olika positiv till dessa små gråvattenfilter. T ex min stela kommun var helt emot för lite över tio år sedan, de hade t o m ett policydokument mot det. Anledningen var att de ställde strikta krav på att BDT-avlopp skulle klara att rena 5 PE vattenflöde och de gjorde inte dessa, de var vid tiden alla designade för lägre vattenflöden. Allt enligt de nationella allmänna råden, så deras ställningstagande var inget konstigt.
Andra kommuner har uppenbarligen en mer liberal syn.
BDT-avlopp kräver inte tillstånd så juridiken fungerar så att du skickar in en anmälan om installation av filtret till din kommuns miljönämnd (anmälan krävs enligt miljöbalken). Sen svarar miljönämnden att de har handlagt ärendet, alltså tagit emot anmälan och hanterat den. Kommunen kan välja (och väljer nog nästan alltid) att fatta ett beslut om ett föreläggande där du som verksamhetsutövare anges följa vissa försiktighetsåtgärder. Här finns också mekanismen för att stoppa ditt nya BDT-avlopp. Kommunen kan t ex besluta att förbjuda dig att använda avloppet eller förelägga dig att installera det på ett visst sätt.
Andra kommuner har uppenbarligen en mer liberal syn.
BDT-avlopp kräver inte tillstånd så juridiken fungerar så att du skickar in en anmälan om installation av filtret till din kommuns miljönämnd (anmälan krävs enligt miljöbalken). Sen svarar miljönämnden att de har handlagt ärendet, alltså tagit emot anmälan och hanterat den. Kommunen kan välja (och väljer nog nästan alltid) att fatta ett beslut om ett föreläggande där du som verksamhetsutövare anges följa vissa försiktighetsåtgärder. Här finns också mekanismen för att stoppa ditt nya BDT-avlopp. Kommunen kan t ex besluta att förbjuda dig att använda avloppet eller förelägga dig att installera det på ett visst sätt.
Om du pratar med miljöhandlläggarna på kommunen kan de säkert ge dig preliminära svar kring vilka små avlopp för BDT som de inte förbjuder eller förelägger åtgärder om vidare rening av. Tänker att de borde snart vara tillbaka från semestern.S snickar1 skrev:
Det är ju inte tillståndspliktig verksamhet så det är i första hand du själv som verksamhetsutövare som beslutar här. Först om ditt beslut leder till risk för människa eller miljö ska miljönämnden agera.
Jag anlade en Uponor i Norrtälje kommun för några år sen. Hade en diskussion med kommunen först, dom hade några synpunkter på min skiss men efter justering godkändes det utan konstigheter. Mitt ligger ganska när brunnen, kanske 20m. Men utloppet med "stenkistekassetter" bortåt samt djupborrad brunn.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden