11 040 läst ·
49 svar
11k läst
49 svar
Eluttag med lock mystiskt billigt
Var det måhända av denna typ.Mikael_L skrev:Jag provköpte ett dubbelt anslut-uttag på Jula, för typ 19:- (lite rea var dt nog).
Riktigt jäkla skit-uttag, både rappligt att montera, skruvklämmor under all kritik osv.
Sen väldigt dålig känsla att skjuta in en stickpropp, går trögt osv.
Riktigt skituttag, kommer ta långa omvägar runt alla anslutapparater.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Min kund hatade vita uttag och köpte dessa på (trol.) Jula. Det hör till saken att kunden ville ha 2st dubbla uttag intill varandra. Klart dom blev billiga att inköpa men det tog mig 45 min att koppla dessa uttag, d.v.s. fixa interna förbindningar samt överkopplingen till nästa uttag under. Då ledarna (dubbla) under skruvklämman lossnade så blev jag tvungen att använda ringkabelskor & pressverktyg för de interna ledningarna. Dessutom var uttagen märkta Max 10A !!! Lyckades övertala kunden att välja ett uttag från Eljo (Vitt) till VV-beredaren i källaren.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 858 inlägg
Jag är också mer än dubbelt så gammal som Patrik, men jag håller hans materielkunskaper tredubbelt högre än mina. Jag kan trots det själv konstatera att det faktiskt är kvalitetsskillnad mellan billigt och dyrt, men att prisgapet kanske inte alltid står i direkt proportion till kvalitén. Ingenting grundlöst där.Steamboy skrev:Skärpning! Lägg ner den där barnsliga attityden annars kan du räkna med att jag anmäler alla kommentarer av den typen till moderatorerna i fortsättningen. Marlene har tydligt markerat vad hon tycker om näthat så räkna med att bli varnad. Jag är minst dubbelt så gammal som dig och under den tiden har jag arbetat med en rad saker inom väldigt många olika branscher.
Det var väl i och för sig det enda kunskapsområdet som inte var relevant i sammanhanget och jag har ärligt talat ingen anledning att inte tvivla på din bedömning. Hade det varit så att Patrik faktiskt arbetat med, eller undersökt just det här uttaget, och då använt sina förmodade materielkunskaper, så det varit en annan sak. Nu är var det inte så. Han såg en länk till en produkt han aldrig sett, aldrig hört talas tillverkaren om och baserat på det och det faktum att den var billig hävdade han att det nog var skräp. Det tycker åtminstone jag är ett grundlöst påstående.Bo.Siltberg skrev:
Redigerat:
Sen är det väl egentligen inget att bråka om för i grund och botten är vi mer eller mindre överens allihop. Jag har Eljo Trend över allt. Hade jag renoverat idag hade jag antagligen valt Exxact. Vill någon i min bekantskapskrets ha hjälp rekommenderar jag Eljo, Elko, Merten eller något annat ifrån Elbutik.se eller liknande. Vill de köpa billiga uttag på Biltema, Jula eller liknande är tipset att undvika den allra billigaste serien men väljer de ändå det hjälper jag till i alla fall. Är det så dåligt att det inte funkar får de köpa nya bättre prylar. Är det bara bökigt men går så är det inget problem. För mig som privatperson som installerar enstaka uttag några gånger om året är det ingen stor sak. För en elektriker som skall stå dagarna i ända och montera uttag och brytare är det däremot en helt annan situation. Men det här är trots allt ett konsumentforum och jag är konsument så det är min situation som är den relevanta för de flesta som kommer hit och frågar. Det är ju inte så att elektrikerna kommer hit för att få råd om vilka apparater deras firma skall satsa på!
Om tröghet att få i kontakterna gör att uttaget är billigt skräp så hör Elko-uttagen elektrikern satt upp i vårt hus till skräp-sortimentet. Det är flera uttag där man får lirka/tvinga i kontakten.
Nu behöver det inte nödvändigtvis vara fel på uttaget då Eljo & Elko gör BRA grejer.Mellanbarn skrev:
Men har du reklamerat jobbet till din elektriker? Och vad svarade han??.
Redigerat:
Har inte tänkt på det förut men nu när jag provade så fungerar uttag som tidigare gått trögt bättre numera, kanske bara lite inkörningsproblem. Jag reagerade bara på ett tidigare inlägg om att uttaget kändes billigt bla för att det gick trögt.
Hade min elektriker föreslagit 5-56 hade jag nog krävt att han bjöd på en flaska
Hade min elektriker föreslagit 5-56 hade jag nog krävt att han bjöd på en flaska
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 858 inlägg
När det går trögt att stoppa in en stickpropp i uttaget brukar det ofta bero på att stiften på stickproppen har blivit lite oxiderade, inte minst om den används utomhus. Då brukar en liten dusch med typ 5-56 göra underverk
Du har uttag SX.1 för 49:- uttag SX.1 med barnsäkring eller skyddslock för 9:-. Jag tror inte det är dåligt, snarare utförsäljning av utgående modeller eller liknande.
Däremot så är den ju inte komplett som skrivits tidigare, är det inte en utanpåliggande modell du är ute efter?
Däremot så är den ju inte komplett som skrivits tidigare, är det inte en utanpåliggande modell du är ute efter?