11 040 läst ·
49 svar
11k läst
49 svar
Eluttag med lock mystiskt billigt
Är kund hos en av dom, tycker nog att: Dosor/vp-rör/kabel/ledningar håller en bra kvalitet och billiga.
Däremot: apparater (uttag/strömställare) tveklöst sämre att jobba med, utseende= smaksak.
Så där ligger Eljo Elko i en klass för sig.
Däremot: apparater (uttag/strömställare) tveklöst sämre att jobba med, utseende= smaksak.
Så där ligger Eljo Elko i en klass för sig.
Min erfarenhet är att pris och kvalitet går hand i hand. Jag har provat ett otal "billiga" fabrikat men alltid i slutändan hamnat hos i första hand ELKO samt ELJO. Det trots att dom kostar upp till flera ggr så mycket som dom billigaste. Jag skulle lätt kunna köpa uttag för 15 kr och ta lika mycket betalt som för ett ELKO. men den kortsiktiga "vinsten" äts snabbt upp när jag får några reklamationer och får åka och byta ut skräpapparater. Dessutom tar det mycket längre att montera dom "billiga" och det är svårt att behålla humöret när det ska j******las med nått som kan vara så enkelt som att sätta en ny apparat.
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
När det gäller Malmbergs uttag så var det någon som skrev häromåret "Inget fel på Malmbergs uttag så länge man inte slarvar bort den medföljande hammaren, som används för att slå in kontakterna i uttaget". Detsamma har jag erfarenhet av på Clas Ohlsson uttag.
Kvalitén på de nämnda fabrikaten varierar mellan årgångarna, kanske tom. mellan produktionstillfällena. Så en del är nog bra, ibland.
Jag har varit med om att ett ELKO uttag var svårt också, då hade kåpan blivit något lite snedmonterad, lossade man skruvarna och spände fast den igen så var problemet löst.
Kvalitén på de nämnda fabrikaten varierar mellan årgångarna, kanske tom. mellan produktionstillfällena. Så en del är nog bra, ibland.
Jag har varit med om att ett ELKO uttag var svårt också, då hade kåpan blivit något lite snedmonterad, lossade man skruvarna och spände fast den igen så var problemet löst.
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Jag köpte ett billigt utomhusuttag på JULA för drygt 10 år sedan, det används en gång om året när jag kör kompostkvarnen och mal ned kvistar från trädbeskärningen. När jag skruvade dit uttaget kommer jag ihåg att jag höll på att bli galen innan jag fick trådarna att sitta fast ordentligt. Den hade anslutningsskruvar av den gamla typen där trådarna skall böjas lite runt skruven, tråden bara klämdes ut från under skruven i sidled.
Det där problemet har jag haft ibland med, och det löser man enkelt genom att föra in ledarna från andra hållet, så att dom dras in istället för att tryckas ut när man drar åt skruven.hempularen skrev:Jag köpte ett billigt utomhusuttag på JULA för drygt 10 år sedan, det används en gång om året när jag kör kompostkvarnen och mal ned kvistar från trädbeskärningen. När jag skruvade dit uttaget kommer jag ihåg att jag höll på att bli galen innan jag fick trådarna att sitta fast ordentligt. Den hade anslutningsskruvar av den gamla typen där trådarna skall böjas lite runt skruven, tråden bara klämdes ut från under skruven i sidled.
Inte för att det hade med tråden att göra egentligen.
Du arbetar yrkesverksamt och måste ju agera rationellt, vilket du också gör.elmont skrev:Min erfarenhet är att pris och kvalitet går hand i hand. Jag har provat ett otal "billiga" fabrikat men alltid i slutändan hamnat hos i första hand ELKO samt ELJO. Det trots att dom kostar upp till flera ggr så mycket som dom billigaste. Jag skulle lätt kunna köpa uttag för 15 kr och ta lika mycket betalt som för ett ELKO. men den kortsiktiga "vinsten" äts snabbt upp när jag får några reklamationer och får åka och byta ut skräpapparater. Dessutom tar det mycket längre att montera dom "billiga" och det är svårt att behålla humöret när det ska j******las med nått som kan vara så enkelt som att sätta en ny apparat.
Vi som byter något enstaka uttag med års mellanrum kan ju tänka annorlunda.
Men att ha ett uttag som alltid bråkar och krånglar när dammsugaren ska anslutas är inte heller min kopp te. Så personligen väljer jag gärna bra grejer, även om det vore kul att hitta kvalitet till bra pris. Det är väl av denna anledning som jag ibland köper en billig grej på impuls. Ibland visar det sig vara bra, ibland inte. Detta skulle som sagt vara totalt orationellt som elektriker som utför jobb åt andra.
Själv har jag öst in Eljo trend i hela huset, och dessa små tester av annat material får väl endast ses som lite hobby eller tidsfördriv.
Och handen på hjärtat så är inte prisskillnaden mellan Eljo-apparater eller Jula's anslut-apparater någon större del av hela husets byggbudget.
(Men skulle jag tänkt så om varenda liten grej skulle det givetvis blivit totalt väldigt mycket pengar.)
Som utomhusuttag och uttag i garaget har jag köpt några utanpåliggande IP44 av något noname-märke från elbutik (det står ett namn inne i kåpan, jag minns inte riktigt vad). Dom har en rätt kass känsla när man stoppar in stickproppen. Jag funderar på att byta ut dom mot något bättre redan nu innan dom ens är monterade. För att slippa jävlas och irritera sig över min dumhet senare.
Blir det så, så blev det ju rätt dyra uttag fast dom var billiga.
Ännu dyrare om dom först får monteras upp för att sen bytas.
Den som motsäger sig detta har inte installerat ett uttag från random lågprismärke kontra Eljo/Elko.Patrik_Hed skrev:
Är som natt och dag.
Jag tycker att du skall gå till Clas Ohlson, Rusta och Biltema. Köp vägguttagen från deras egna märken, dvs Co/Tech, Anslut och Biltema.Steamboy skrev:Skärpning! Lägg ner den där barnsliga attityden annars kan du räkna med att jag anmäler alla kommentarer av den typen till moderatorerna i fortsättningen. Marlene har tydligt markerat vad hon tycker om näthat så räkna med att bli varnad.
Att jag alltid invänder mot grundlösa påstående kommer inte av ett barnsligt trots mot elektriker. Istället handlar det om kunskap och erfarenhet. Jag är minst dubbelt så gammal som dig och under den tiden har jag arbetat med en rad saker inom väldigt många olika branscher. Däribland även elektriker för många år sedan.
Som färsk elektriker har du en högst begränsad erfarenhet av material i form av det din firma valt att arbeta med. Du har ingen som helst erfarenhet av produktutveckling, marknadsföring, tillverkning, upphandling av tillverkning, OEM-tillverkning, logistik, supply-chain, kvalitetssäkring, projektering osv. Det har jag. Både i liten skala och i multinationella företag. Dessutom har jag studerat på akademisk nivå studerat såväl mikro- som makroekonomi vilket jag misstänker att du inte gjort. Sammanfattningsvis finns det alltså en naturlig förklaring till varför jag har en helt annan syn på det här än vad du har.
Som Mikael_L påpekar är tillverkningskostnaden för även de bästa uttagen inte mer än ett par kronor. Det är alltså helt andra saker som styr prissättningen av produkterna. Det finns en anledning till att det finns lagar om varumärkesskydd. Det finns en anledning till att marknadsföring är viktig. Förenklat handlar det om att desto bättre du är på att skapa positiva associationer till ditt varumärke desto högre priser kan du sätta. Du kan även sätta olika priser på samma produkt beroende på hur den marknadsförs mot olika kundsegment.
Ta t.ex. en asiatisk tillverkare som gör uttag i deras "American-Style". När det gäller plastkvalité, kunskaper om isolation, överströmmar och allt vad man nu måste tänka på när man utvecklar ett uttag så är de i världsklass. De har en tillverkningskapacitet som överstiger efterfrågan. Det krävs inget geni för att inse att de utan tvekan kan börja producera ett uttag i "Swedish-Style", hitta på ett varumärke för den svenska marknaden och sedan sälja det här. Eftersom deras tillverkningskostnad är 2.50:- och de i Kina säljer det för 10:- med god marginal är det inget märkligt att de i Sverige kan sälja det för 20:- till butik som sedan blir 49:- till konsument. För oss är det missstänkt billigt men för dem är det rena guldgruvan med dubbelt så stor marginal. Slutligen så spelar det ingen roll för kvaliten om Biltema köper det för 20:-/st och lägger på 10:- och säljer det för 49:- till konsument eller om Schneider Electrics köper det för 20:-/st och lägger på 80:- och säljer det för en hundralapp till elektrikerna.
I verkligheten finns det givetvis tull- och importavgifter, växelkurser och importkvoter som spelar in också men på det stora hela är det grundläggande nationalekonomi.
Köp sedan vägguttag/brytare från Eljo eller Elko.
Känn och kläm på dem, och kom sedan tillbaka med vad du upplevde.
När det gäller frågan om uttag, kvalité kontra billigt så spelar det ingen roll vad man skriver ....
Du har hälften som skriker att det ända som går att installera är Eljo/Elko å andra som skriker att det finns hyffsade lågprismodeller... Man har blivit uppfostrad att hata malmbergs t.ex men om nu malmbergs har så dålig kvalité hur kan dom överleva så många år som dom gjort?
Men visst som nog alla kan hålla med om är att kvalité lönar sig...
Du har hälften som skriker att det ända som går att installera är Eljo/Elko å andra som skriker att det finns hyffsade lågprismodeller... Man har blivit uppfostrad att hata malmbergs t.ex men om nu malmbergs har så dålig kvalité hur kan dom överleva så många år som dom gjort?
Men visst som nog alla kan hålla med om är att kvalité lönar sig...
För att det är billigt Odjur! Köper man något till lågt pris är man ofta beredd på att inte få lika mycket för pengarna som något till fullpris. Sen såär inte allt där dåligt. Men jag kan hålla med dig om att en del verkar bara tro det finns elxo, vilket är lite trist, samtidigt är det billigare för grossisten att inte ha för många märken att lagerhålla.
Något som jag har reflekterat över som är en fördel för de dyrare är att ett Eljo trend utan kåpa känns fortfarande relativt säkert, men många billiga elutg jag har köpt har varit mkt mer blottade kablar på utan kåpan på.
Kan ju vara bra om man har klåfingriga barn eller av ngn anledning har en trasig kåpa man inte har upptäckt.
Jag kan förövrigt också ställa mig till raden som förespråkar "märkesuttag" Dels som många andra säger är de billiga jag köpt pilliga o montera, men framförallt är de värdelösa att få i en kontakt i, samt att locken på mina billiga utomhusutg trillar bort stup i kvarten,
Kan ju vara bra om man har klåfingriga barn eller av ngn anledning har en trasig kåpa man inte har upptäckt.
Jag kan förövrigt också ställa mig till raden som förespråkar "märkesuttag" Dels som många andra säger är de billiga jag köpt pilliga o montera, men framförallt är de värdelösa att få i en kontakt i, samt att locken på mina billiga utomhusutg trillar bort stup i kvarten,
...
... tio !
Var är julklapparna ?!?
Nåväl.
Jag var och hälsade på Pappa i helgen. Han visade mig deras nya laserskrivare. Vi kollade/provade även lite olika utskrifter.
Epson M1400, 500:- på netonnet:
http://www.netonnet.se/art/dator/sk...-mono/singelfunktion/epson-m1400/175902.6388/
Ja det var ju rätt imponerande vad man kan få för 500 spänn. :wow:
En pryl som sätter laserpunkter på en trumma med hundradels mm noggrannhet och som matar in A4-papper med tiondels mm noggrannhet.
Nåt hundratal formsprutade detaljer där varje form i svensk produktion skulle kosta 20-100'. Nu är nog formkostnaden något helt annat i producentlandet.
Det är en massa stansade och pressade plåtdetaljer, motorer, kugghjul, gummihjul, en hel del elektronik osv osv.
Och antagligen ett rätt hyggligt antal ingenjörstimmar i utvecklingskostnad.
Ja ni hänger nog med vart jag vill komma.
Sen ska väl tillverkningsfabriken ha sin vinst, förutom själva tillverkningskostnaden (löner, material, delar från UE).
Och så lite transportkostnader här och där.
Och så vill väl Epson skära mellan med lite vinst, samt ev svensk grossist samt detaljisten.
Ja man undrar ju faktiskt om skrivaren ens kostar 100 spänn, i tillverkning, med allt från utveckling till löner i tillverkningsfabriken inräknat?
Och samtidigt, vad får man annars för 500 spänn.
Ja nästan 4st ELJO exxact vägguttag.
Och vad består dom av då? Två hål i väggen, typ.
Vad tror ni då ett ELJO exxact kostat när det lämnat tillverkaren?
Jag har inte svaret, men speciellt många kronor kan det ju inte röra sig om.
Om jag rent rågissar på 5 spänn, så kan man ju sen fundera på vad ett anslut-uttag kostar. Är det tre spänn, typ. Eller kanske bara 1 krona?
Det som är kanske mest förvånande är att Jula ens köper in uttag som kostar 2-3 kr att producera, om dom skulle kunna få ett betydligt bättre uttag för ett par spänn till!
... tio !
Var är julklapparna ?!?
Nåväl.
Jag var och hälsade på Pappa i helgen. Han visade mig deras nya laserskrivare. Vi kollade/provade även lite olika utskrifter.
Epson M1400, 500:- på netonnet:
http://www.netonnet.se/art/dator/sk...-mono/singelfunktion/epson-m1400/175902.6388/
Ja det var ju rätt imponerande vad man kan få för 500 spänn. :wow:
En pryl som sätter laserpunkter på en trumma med hundradels mm noggrannhet och som matar in A4-papper med tiondels mm noggrannhet.
Nåt hundratal formsprutade detaljer där varje form i svensk produktion skulle kosta 20-100'. Nu är nog formkostnaden något helt annat i producentlandet.
Det är en massa stansade och pressade plåtdetaljer, motorer, kugghjul, gummihjul, en hel del elektronik osv osv.
Och antagligen ett rätt hyggligt antal ingenjörstimmar i utvecklingskostnad.
Ja ni hänger nog med vart jag vill komma.
Sen ska väl tillverkningsfabriken ha sin vinst, förutom själva tillverkningskostnaden (löner, material, delar från UE).
Och så lite transportkostnader här och där.
Och så vill väl Epson skära mellan med lite vinst, samt ev svensk grossist samt detaljisten.
Ja man undrar ju faktiskt om skrivaren ens kostar 100 spänn, i tillverkning, med allt från utveckling till löner i tillverkningsfabriken inräknat?
Och samtidigt, vad får man annars för 500 spänn.
Ja nästan 4st ELJO exxact vägguttag.
Och vad består dom av då? Två hål i väggen, typ.
Vad tror ni då ett ELJO exxact kostat när det lämnat tillverkaren?
Jag har inte svaret, men speciellt många kronor kan det ju inte röra sig om.
Om jag rent rågissar på 5 spänn, så kan man ju sen fundera på vad ett anslut-uttag kostar. Är det tre spänn, typ. Eller kanske bara 1 krona?
Det som är kanske mest förvånande är att Jula ens köper in uttag som kostar 2-3 kr att producera, om dom skulle kunna få ett betydligt bättre uttag för ett par spänn till!
Redigerat: