J
God kväll!

Tänkte jag skulle fräscha upp en aning och byta vårt eluttag vid vasken i badrummet till ett nytt (Vägguttag SCHNEIDER ELECTRIC Exxact 2-vägs jordat snabbanslutning vit, 1820296 - köp på HORNBACH.se).

Har bytt några strömbrytare tidigare så har ändå lite grundläggande koll. Men när jag skruvade av det befintliga uttaget såg jag en fjärde kabel (eller två stycken egentligen) utöver de vanliga tre - vilket gjorde mig en aning fundersam.

Vet någon på rak arm vad det skulle kunna vara för kabel och hur den i så fall ska kopplas in i det nya uttaget?

Tack på förhand!

Bonusfråga: Är det okej med IP21 så ”nära” kranen? Avståndet till duschen är nog ca 2 meter, så den har jag förstått ska vara lugnt.

• Hand håller i en eluttagspanel med synliga ledningar i väggen, i ett rum med kakelväggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elinstallation med vit vägguttag, exponerade kablar i en rund väggdosa. En hand håller uttaget vid sidan av dosan.
    Skapa konto
  • Elektrisk väggkontakt utan täckplatta, visande kopplingspunkter och ledningar, monterad på en vit vägg.
    Skapa konto
  • Eluttag med två uttag sitter på kaklad vägg ovanför ett handfat med en kromad kran i ett badrum.
    Skapa konto
  • Vägguttag från Schneider Electric Exxact-serien, 2-vägs jordat med snabbanslutning, visas i en plastförpackning, hålls av en hand i ett badrum.
    Skapa konto
  • Wow
avh67f
  • Laddar…
Det ser ut att vara biledare från två st kablar (EKRK/EXLQ etc). Har du några kablar i dosan, alltså inte enkelisolerade trådar utan en mantlad kabel? Jag ser fler sådana biledare som är anslutna till en toppklämma tillsammans med en svart ledare - mycket märkligt. Du bör undersöka detta. Den isolerslang som sitter över verkar väldigt tajt, så kanske är det något helt annat.

Det ser ut som att biledarna är anslutna till N-terminalen på uttaget vilket är fel. De ska sitta på PE-terminalen, om det är biledare. Finns det ingen JFB som skyddar badrummet?

Runt handfat finns inga "badrumskrav" på IP-klass. (Det som gäller är att uttaget är placerat på ett visst avstånd från duschen.) Givetvis ska det vara huvudsakligen torrt kring uttaget. Lite vattenstänk är ok, men inte så att uttaget duschas.

• Gilla
Panor82
  • Laddar…
J
Tack för ditt svar
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det ser ut att vara biledare från två st kablar (EKRK/EXLQ etc). Har du några kablar i dosan, alltså inte enkelisolerade trådar utan en mantlad kabel? Jag ser fler sådana biledare som är anslutna till en toppklämma tillsammans med en svart ledare - mycket märkligt. Du bör undersöka detta. Den isolerslang som sitter över verkar väldigt tajt, så kanske är det något helt annat.

Det ser ut som att biledarna är anslutna till N-terminalen på uttaget vilket är fel. De ska sitta på PE-terminalen, om det är biledare. Finns det ingen JFB som skyddar badrummet?

Runt handfat finns inga "badrumskrav" på IP-klass. (Det som gäller är att uttaget är placerat på ett visst avstånd från duschen.) Givetvis ska det vara huvudsakligen torrt kring uttaget. Lite vattenstänk är ok, men inte så att uttaget duschas.
Tack för ditt svar.

Vad jag kan se så kommer där fyra kablar (svart, vit, blå och gul/grön) från ett hål i dosan och två genomskinliga kablar (med två enkelisolerade i vardera) från hålet bredvid.

Den ena genomskinligas två kablar ser som du nämnde ut att gå in i N. Och den andra genomskinligas kablar ser ut att gå in i Wagon tillsammans med den svarta som kommer från vänstra hålet.

Är den genomskinliga kabeln någon specialare? Kan den ha någon koppling till badrumsskåpet där det finns belysning samt ett uttag inuti (som bryts av strömbrytare vid dörren).

Blir kanske att ta in elektriker på det här ändå, men alltid intressant att lära sig något nytt.

• Kablar från dosa, inklusive svart, vit, blå, gul/grön och genomskinliga kablar. De syns omsorgsfullt sammanvävda och kopplade i eluttag.
    Skapa konto
  • Flera färgade och genomskinliga kablar i en elkopplingsdosa, inklusive svart, vit, blå och gul/grön, några in i en Wago-kopplingsklämma.
    Skapa konto
  • Elektrisk dosa med olika färgade kablar, inklusive svart, vit, blå, gul/grön och genomskinliga kablar, synliga på en vägginstallation.
    Skapa konto
Redigerat:
tommib
Jag gissar att de genomskinliga kablarna går till belysning och att den andra parten sitter på nollan i uttaget.

En fulinstallation, men om den är välgjord med relativt låg risk.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
J
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:

Glömde den här bilden, som svar på din fråga om JFB.

• Strömtabell visar jordfelsbrytare som inte påverkar grupper 4-11, med markerade belysningssektioner och belastningar.
    Skapa konto
Redigerat:
J
tommib tommib skrev:
Jag gissar att de genomskinliga kablarna går till belysning och att den andra parten sitter på nollan i uttaget.

En fulinstallation, men om den är välgjord med relativt låg risk.
Tack. Så det skulle ev. kunna vara en fullösning för att få ljus till i badrumsskåpet då alltså.

Kanske bäst att ta in en elektriker ändå som får byta uttaget och se om det är möjligt att göra den här kabeldragningen mer korrekt.

J Json_ skrev:
Tack. Så det skulle ev. kunna vara en fullösning för att få ljus till i badrumsskåpet då alltså.

Kanske bäst att ta in en elektriker ändå som får byta uttaget och se om det är möjligt att göra den här kabeldragningen mer korrekt.
Även om det skulle kunna kalkas fullösning ser det bra ut och inget som stör mer än formellt. Du kan med fördel byta uttaget själv och samtidigt sätta en klämma likt där grå kopplas till de två mot belysningen för den blå så slipper du den onödiga vidarekopplingen på uttaget.

tommib
Det beror lite på vad det är för armaturer tänker jag. Men visst, det ska räcka med vanliga IP21 även i badrum så länge de inte sitter på ett dumt ställe.

Formaliafelet med SKX i rör är rätt marginellt i sig. Är det typ en spegel med inbyggd belysning och fast monterad sladd så blir det ju sådana här lösningar.

J
Det börjar kännas lite rimligt att det skulle kunna vara två kablar som kommer från skåpet (uttag + belysning).

Att man tar nollan från vägguttaget och fasen/tändtråd (mörkgrå) kommer från strömbrytaren.

Men sen borde där väl finnas en jordkabel till skåpets eluttag också som jag inte sett i någon dosa. Har dock inte kollat bakom själv uttaget i skåpet men det är kanske nästa steg för att säkerställa att där faktiskt finns en jord (som jag utgår ifrån att det ska vara?).

(bilden är strömbrytaren)

• IMG_9638.jpeg
    Skapa konto
  • Hand håller i en strömbrytare med synliga kablar, framför en väggöppning där eldosor och ledningar är exponerade.
    Skapa konto
tommib
Jag hoppas verkligen att de där tunna kablarna inte kommer från skåpet. De ser mer ut som något som kommer från vägglampor. Skåpet kanske matas från annat håll?

J
tommib tommib skrev:
Jag hoppas verkligen att de där tunna kablarna inte kommer från skåpet. De ser mer ut som något som kommer från vägglampor. Skåpet kanske matas från annat håll?
Det enda som finns i badrummet förutom allt ovan nämnt är en taklampa (orange kabel) och en golvvärmetermostat (vit kabel) på bilden ovan.

A
En kabel består av parter eller ledare. Det du benämner kablar är inte det utan ledare.

• Gilla
Oldfart
  • Laddar…
A avh67f skrev:
En kabel består av parter eller ledare. Det du benämner kablar är inte det utan ledare.
Den genomskinliga är en kabel.

tommib
Titta igen. Man ser två genomskinliga SKX i dosan.

Edit: Ah, nu ser jag vad du menade. Orange och vit är ledare ja.

Redigerat:
J
A avh67f skrev:
Ursäkta mig, ska tänka på det nästa gång.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.