5
J Jönas skrev:
Kan vi påstå att en standards förslagna arbetsmetod gäller driftsatt anläggning och inte en anläggning där det pågår elsrbete?
Ett elarbete du gör utan utbildning ( givet att du jobbar som elektriker med eller utan egen auktorisation) skall ske utan spänning och som skall rekommenderas här är Arbete Utan Spänning, dvs AUS.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
J Jönas skrev:
Kan vi påstå att en standards förslagna arbetsmetod gäller driftsatt anläggning och inte en anläggning där det pågår elsrbete?
Beror på vilken standard du menar. Om vi talar om SS 436 40 00 som tråden handlar om så inleds den med följande stycke:

11 Omfattning
Denna standard ger regler för projektering, montering och kontroll av elinstallationer. Reglerna är
avsedda att se till att personer, husdjur och egendom skyddas mot faror och skador som kan uppstå
vid normal användning av elinstallationer samt för att ge förutsättningarna för en bra funktion hos
dessa installationer.

Standaren för säkerhet vid arbete heter SS-EN 50110-1.

• Gilla
50procent
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
1. Skydd genom automatisk frånkoppling av matningen.

Sen finns det ju saker i metall, elcentraler, kopplingsdosor, utomhusarmaturer, apparater. Hur fixar man dubbel isolering då.

Svar, det behöver man inte.

Ibland byggs sådana här saker i plast, med metall på utsidan, eller i metall men med ett extra skyddande lager plast på de ställen som behövs, så kan metod #2 tillämpas.

Men annars skyddsjordas höljet på föremålet istället.

Och då är det automatisk frånkoppling av spänningen som är skyddet. Dvs, det blir kortslutning mot jord samtidigt som höljet blir spänningsatt och säkringen löser inom bråkdelen av en sekund.

[bild]

I detta fall är ena skyddsbarriären grundisolering på strömförande ledare och annat strömförande, och andra skyddsbarriären är att om det första skyddet fallerar så bryts strömmen automatiskt samtidigt som det man kan råka ta i blir strömförande.
Tjenare Mikael finns de någon chans att du har manualen för ASEA EF 10-5. (Det är samma som är i bilden här)
Tack på förhand.

Mikael_L
Nej den chansen var liten, faktiskt obefintlig.

Den där lådan hade jag i min hand just då för att jag rivit ner den på något jobb, och kontaktorn är väl antagligen fragmenterad nu och på väg att bli en ny bil, leksak eller elvisp idag.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Nej den chansen var liten, faktiskt obefintlig.

Den där lådan hade jag i min hand just då för att jag rivit ner den på något jobb, och kontaktorn är väl antagligen fragmenterad nu och på väg att bli en ny bil, leksak eller elvisp idag.
Har hittat en likadan varav jag försökte få vid liv igen men de finns inga manualer, hörde därför av mig till dig där den då ser kopplad ut. Men tack iaf.

A
En sådan här bra tråd borde vara klistrad överst i elforumet.

Mikael_L
Hmm, tja, den borde utökas, eller alltså bara bli en delmängd i något mer heltäckande.

Tankar finns, men tid ... nja ...

A
Du missade att nämna skyddsutjämning som är en del av automatisk frånkoppling av matningen, 411.
Den glöms ofta bort och i nya hus finns nog få främmande ledande delar men kan bli aktuellt om det rör sig om ett äldre hus med ny el.

Då ska en huvudjordningsskena upp och främmande delar anslutas till denna och elsystemet.
Mikael_L Mikael_L skrev:
Elinstallationsreglerna (SS 436 40 00) brukar av många upplevas jobbiga och tråkiga.

Jobbar man med standarden så blir den så småningom enklare att både hitta i och förstå den.
Håller helt med om detta. En bra början för den intresserade kan också vara att skaffa handbok 436 (elbasen) då det är en väldigt kapabel elinstallationsreglerna mini och billig i pris.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.