Hej Forumet.
Kommer på sikt att behöva ta mig upp på ridhusets plåttak för att spruta grönfri på "fönsterplasten" som är full med alger och mossa.
Men då det är 5m upp till långsidan och lite lagom lutning så känner jag mig inte bekväm med att ränna runt där utan någon form av fallskydd.

Vad skulle vara en lämplig lösning för fallskydd här egentligen?🤔
Jag ska ju inte vara uppe mer än den timme det tar att spruta, så ställning känns overkill.

Ridhus med plåttak och omgivande träd, fotograferat från marknivå. Det finns en grusväg och en gräsyta framför byggnaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om det vore fönstren på långväggarna som skulle behandlas kanske det ginge att stå på traktortaket om du har nån gammal traktor.

Till själva ridhustaket är ju en bomlift säkrast. Då jag själv inte äger nån JLG lift hade jag nog parkerat personbilen mitt på hitre långsidan och sen gått på taksidan vi inte ser med fallsele med ett rep fäst i bilen och nycklarna i min ficka.

Hyr en skylift.
Kolla över vilka andra höjdarjobb du har och passa på att ta alla på en gång.

• Gilla
Skogochmark
  • Laddar…
En skylift med lång bom kanske kan funka.
Har en skiljevägg som ska upp i samma byggnad.

Där är fönster i nocken som jag vill åt, de på långsidan löser vi från marken.

Jag satt och kollade på takfäste, kan också vara en lösning.
Tror inte där är fästen idag, kan inte se nått på bilderna, byggnaden är från 1999.
(Stormen Carola drog förbi under resningen, så stommen är rest två gånger 😅)

Hur slutade denna historia?

Jag håller på att tvätta taket och kör de sidor där man inte faller så långt nu, utan sele, men resten verkar lite för korkat att göra utan fallskydd......det blir så inihelvette halt där algerna på taket blir blöta så jag kan inte riskera ett fall på två våningar..... har då siktat på ett kit där jag enkelt kan se till att jag inte lämnar taket, dvs med enkelt manövrerbar broms där jag hela tiden kan begränsa längden på linan. Det finns många paket att välja på, men denna hade en bra video på hemsidan som visade att det verkligen fungerade som jag trodde det fungerar....så den blev det:

https://stallningsprodukter.se/fall...kZzEkdDE3ODg3MDI3MDUkajU1JGwwJGgxNTU5NzA3MTU2

Valde varianten med lång lina eftersom jag inte har så mycket att fästa i på taket, så jag kommer behöva vara lite kreativ där...

Det har kommit andra saker emellan så jag har inte behövt ta mig upp än, men någon gång ska det ju ske.
Fallskyddsele har jag faktiskt, men behöver komplettera med rep.

Då kvarstår fästpunkter.
Eventuellt skulle något sånthär kunna funka, men är lite osäker på om jag faktiskt kan fästa det i nocken.
https://stallningsprodukter.se/fall...ringspunkt-for-trp-plattak-3-personer-360-gr/

Byggnadsställning inomhus nära takresning i en stor hall med takfönster och metallstruktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

MathiasS MathiasS skrev:
Ok, ja det lär ju finnas prylar att montera på alla standard taktyper. Något man förstås borde gjort när man la om taket, men så blev det inte här heller.
Jag är förvånad över att det inte var någon form av standard 2000.
Tänker att man vill ha fästpunkten så nära nocken man kan, men inte i glasfiberfönsterna.
MathiasS MathiasS skrev:
För ställningen kanske du ska ha något i stil med: [länk]
Sån följde med selen, så det nyttjades av personen som befann sig längst upp.

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Har aldrig varit speciellt noga med detta, har fortfarande inte direkt någon höjdskräck, men ned åren har jag blivit mer rädd för att ramla ner så nu ska jag iaf vara duktig och skaffa en sele...

MathiasS MathiasS skrev:
Har aldrig varit speciellt noga med detta, har fortfarande inte direkt någon höjdskräck, men ned åren har jag blivit mer rädd för att ramla ner så nu ska jag iaf vara duktig och skaffa en sele...
Höjder är tydligen inte min grej, det var jag som riggade ställningen, och det var flera gånger jag andades ut hårt och tänkte "vi skiter i detta".

Det jobbigaste var att ta sig upp på plattformen genom luckan innan räckena var uppe. När de väl var där så gick det betydligt lättare.

Svärfar har inga problem med höjder, han har ställt en trappstege ovanpå ställningen då han behövde två steg upp extra. 😬

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Du kan fästa två hakar i ställningen.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.