18 503 läst ·
67 svar
19k läst
67 svar
Elutbildning. Kap41 skydd mot elchock, grund
Som ytterligare alternativ finns det ju även N1XV-R 3g1,5, som har fåtrådiga ledare. Inte alla fabrikat som för den som -R i klen dimension, men t.ex. NKT.S Soltorp40 skrev:
Och så finns det aceflex.
Men den nyaste aceflex jag nu stötte på, som var halogenfri och nya brandklassningen osv, var bra mycket styvare än den gamla.
Väldigt intressant sånt här. Hamnade nu på ett rot bygge där är just rotdosorna för vägguttag under strömbrytare fastsatta med skruv rakt igenom in i sidan av lättbetong, dom här spännflärparna funkar ju inte som det är tänkt i betong. Tror det är en gråzon i det här fallet.
Jag visste inte ens att sådana dosor fanns, har aldrig gått på rot eller fällt in i betong i efterhand.
Som det visas på länken är ju den dosan till för vårt ändamål.
Sen är det svårt att veta att andra alternativ finns om man inte vet om det, då går man på vad man vet finns och gör det bästa av det.
Vem som har bestämmt att vi ska använda dessa rot dosor vet jag inte, men projektledaren bör väl ha koll vad som är räknat på för material.
Som det visas på länken är ju den dosan till för vårt ändamål.
Sen är det svårt att veta att andra alternativ finns om man inte vet om det, då går man på vad man vet finns och gör det bästa av det.
Vem som har bestämmt att vi ska använda dessa rot dosor vet jag inte, men projektledaren bör väl ha koll vad som är räknat på för material.
Jo det finns ju grejjer till allt. Sen är ju dessa väggar inte så djupa så frågan är om dosan du länkar till skulle funka var väl 50mm djup, väggtjockleken är typ därikring, det är en innevägg till vardagsrum.
Sen är det tyvärr en prisfråga om allt oxå, nu var inte dessa dosor så dyra, men ska vi göra kanske 1200 lägengeter så springer priset iväg, dock så ska man aldrig tumma på elsäkerheten anser jag men vissa ska ha det så billigt det går.
Sen är det tyvärr en prisfråga om allt oxå, nu var inte dessa dosor så dyra, men ska vi göra kanske 1200 lägengeter så springer priset iväg, dock så ska man aldrig tumma på elsäkerheten anser jag men vissa ska ha det så billigt det går.
Det går utmärkt att fästa "limma" dosor i "betongväggar" med tex putsbruk, det blir betydligt bättre än att skruva fast dom. Man kan få "gröpa ur lite på en del ställen så att bruket verkligen sitter fast. Skruvarna kommer så småningom att lossna om dom bara är skruvade i tex lättbetongen.
Ps
Och angående priset så kan man handla betydligt billigare än hos Jula om man har en elfirma, samt oberoende på hur många lägenheter det är måste man ju ta in i kalkylen det som fungerar och inte tro att man kan "fuska" sig fram för det kostar än mer i längden.
Ps Ps
Jag betalar en tia mindre hos min grossist för "spårdosan" än för en "Rotdosa".
Ps
Och angående priset så kan man handla betydligt billigare än hos Jula om man har en elfirma, samt oberoende på hur många lägenheter det är måste man ju ta in i kalkylen det som fungerar och inte tro att man kan "fuska" sig fram för det kostar än mer i längden.
Ps Ps
Jag betalar en tia mindre hos min grossist för "spårdosan" än för en "Rotdosa".
Redigerat:
Ja du bakom kulliserna händer mkt skit tyvärr. Jag är iaf av den typen att jag blir kallad paragrfryttare mem det skiter jag i, jag vill göra bra och säkra elinstalltioner. Men mga tkr det är överarbetat och allt ska numera gå så jävla fort att man kör bara på, och det är inte bra alls. Som när jag upptäckte att en äldre elektriker hade satt 10 st 3-fas uttag på gipsvägg med bara skruv, hur kan man ens överväga att göra så. Jag gick själv och satt plugg, så grejerna sitter fast.
Redigerat:
japp, jag har ju aldrig varit ledande montör så jag vet inte vad vi kan beställa, vi har ju ett system på dator där man beställer ifrån sen om alla grejer finns med vet jag inte. men jag ska absolut kolla upp det här redan imorgon.
Om jag inte minns fel finns spårdosan i 40 och 50 mm djup modell.K karkka skrev:
På "mitt" elektroskandia är bara den grunda lagerförd, jag har beställt den djupare en gång, kommer ofta till dagen efter.
Nej, bägge är som apparatdosor i diameter. Den djupare ger dock bra med utrymme att koppla när man använder den som kopplingsdosa.
Det är nog ovanligt med en lättbetongvägg som bara är 5 cm tjock men 7 cm har jag haft hemma och där funkar 40 mm varianten bra. En vanlig T70 dosfräs gör ett precis lagom stort och djupt hål. Man knäcker till lite när man fräst klart och så följer "pucken" med ut. Gör den inte det eller om det blir lite ojämt i botten är ett 20 mm stämjärn perfekt för att skrapa jämnt.
Det är nog ovanligt med en lättbetongvägg som bara är 5 cm tjock men 7 cm har jag haft hemma och där funkar 40 mm varianten bra. En vanlig T70 dosfräs gör ett precis lagom stort och djupt hål. Man knäcker till lite när man fräst klart och så följer "pucken" med ut. Gör den inte det eller om det blir lite ojämt i botten är ett 20 mm stämjärn perfekt för att skrapa jämnt.