Byggahus.se
Fyllde några plåtskåp (Rittal) på jobbet för nån vecka sen, och har en fundering i ämnet.

En DIN skena skruvade jag i bottenplattan (gängat med taggbricka)
Jordplinten skruvas ju fast i skenan.
Bottenplåten i sin tur sitter ju med de fasta skruvarna i skåpet som är i koppar, och mutter med taggbricka. Mellan skåpet och luckan är det en fläta.

Funderingen är om plintens kontakt med skenan är bra nog för att jorda skåpet eller om man behöver en extra kabel från plinten till skåpet.

hsd
Kabel erfordras ,alltid kabel till skåpets skyddsjord

• Gilla
Isakare
  • Laddar…
Mikael_L
Det låter som att det finns chans att det är fullgod skyddsjordning. Men det kan du bara avgöra själv, då du kollar av ditt eget arbete.

Men jag kan tycka att komplettera med ytterligare en jordning direkt till bakplåten kan vara en god idé.

hsd hsd skrev:
Kabel erfordras ,alltid kabel till skåpets skyddsjord
Tack för svaren. Ska dit o montera värme i skåpen, klämmer dit en jord kabel samtidigt.

5
Isakare Isakare skrev:
Fyllde några plåtskåp (Rittal) på jobbet för nån vecka sen, och har en fundering i ämnet.

En DIN skena skruvade jag i bottenplattan (gängat med taggbricka)
Jordplinten skruvas ju fast i skenan.
Bottenplåten i sin tur sitter ju med de fasta skruvarna i skåpet som är i koppar, och mutter med taggbricka. Mellan skåpet och luckan är det en fläta.

Funderingen är om plintens kontakt med skenan är bra nog för att jorda skåpet eller om man behöver en extra kabel från plinten till skåpet.
Plinten jordar mot DIN-skenan( och mot skåpet med om det är god kontakt, men det ska vara en jordkabel), skåpet har en egen jordskruv som du ska jorda i. Så gå med jorden till plint och där vidare till skåpets jordskruv (montera dit fler jordplint om det behövs) , eller om det är så att det krävs att skåpet skyddsutjämnas, då får du dra in en separat jordkabel. Montera dit en kopparskena i botten på skåpet (Eller sidan med om det är mer plats) så har du ett bra ställa att lägga in alla PE som går in i skåpet om det är så att du har ont om plats för plintar.

Redigerat:
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
5 50procent skrev:
Plinten jordar mot DIN-skenan( och mot skåpet med om det är god kontakt, men det ska vara en jordkabel), skåpet har en egen jordskruv som du ska jorda i. Så gå med jorden till plint och där vidare till skåpets jordskruv (montera dit fler jordplint om det behövs) , eller om det är så att det krävs att skåpet skyddsutjämnas, då får du dra in en separat jordkabel. Montera dit en skena i botten på skåpet (Eller sidan med om det är mer plats) så har du ett bra ställa att lägga in alla PE som går in i skåpet om det är så att du har ont om plats för plintar.
Tack för utförligt svar. Jag har tidigare byggt skåp för biltvättar efter ritning.
I detta fall har vi flyttat en UPS med tillhörande DIN skena, med kontaktor och några plintar från ett plast skåp till ett större skåp för att även kunna ha automatiken med egen kapsling i skåpet, men vi fick skåp i plåt.
Grejerna sitter i en frys -26 grader, så vi ville ha allt i ett o samma skåp med värme i.

• Gilla
50procent
  • Laddar…
Jag läste lite i tråden igår och tänkte lyfta frågan om synlig skruv i multidosa. Att ”senildosor” monteras på det viset är inget ovanligt, jag har själv gjort det även om jag ogillar utförandet. Jag är däremot tveksam till att det går att slå ned på detta (som besiktningsman) om dosan sitter i en trävägg. Visst, man följer inte tillverkarens anvisningar så är det en enveten besiktningsman kan man behöva styrka utförandet som ju bryter mot tillverkarens anvisningar. Men, var ligger faran? Om en ledare skadas och spänningssätter skruven, visst. Men det skulle inte innebära någon farlig beröringsspänning. Någon som har något konkret här, det vore intressant. Annars är detta en sån typisk grej som alla elektriker ”vet”. Andra exempel är att man inte får lägga dubbelt påven dvärgbrytare... någon som kommer på något mer?

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Sedan kan man ju använda "rätt" grejer så slipper man vara och härja i någon "gråzon".

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
E elmont skrev:
Sedan kan man ju använda "rätt" grejer så slipper man vara och härja i någon "gråzon".
Absolut, men det var inte min frågeställning och är ett onödigt inlägg. Jag tror att de flesta elektriker som gått på service några år gjort så. Om du med ”rätt” grejer menar Spårdosa typ U40/U50 så kräver denna att man lagar och målar om/tapetserar om efteråt. Det är lite omotiverat om man behöver komplettera med tex. En infälld dosa i kombination med befintlig dosa. Visst förhöjningsram finns men med multidosa blir det snyggare. Men, det hör inte till min frågeställning.

Precis det Johan skriver har jag med funderat över.

Jag har sagt åt ledande montören att beställa dessa spår-dosor han hade använt såfan förut men dom var inge bra. Jag sa att jag vill testa eftersom dom är gjorda för ändamålet så måste dom ju fungera.

Har testat att slita lite i rotdosorna och dom sitter inte bra. Det enda somm håller i kommer att vara strömbrytaren i två facks ramen och det är inte en bra installation

Lägg dubbelt på säkring kommer vi med att göra här på en grupp, men det ska vara godkännt att göra så.

J
Hej,
Lästen igenom tråden, väldigt intressanta spörsmål och jag har ett eget här! Det gäller i och för sig installatiier i distributionsnät med visst är de tre metoden gällande även här, eller?

Hur eller hur så fick jag reda på att i vissa fall så dimensioneras felbortkopplingen vid kortslutning till 5 sekunder (eller mer i vissa fall) i kabelnäten ute i gatorna. Det kan ju i bland ligga typ dubbla 240mm2 kablar avsäkrade med flera hundra ampere. Jag får inte i hop det med avsnitt 411 i standarden.

Ja, femsekundersreglen finns för huvudledningar och "uppåt". Den fanns även för för gruppledningar som matade fast ansluten utrustning.

Delvis bygger den på jordtag som sänker beröringsspänningen mot jord vid ett fel, dvs en kompletterande skyddsutjämning även man kanske inte kallade det så. Man vill där hamna under 50 V. Detta är svårare att uppnå långt ut i en gruppledning med längre väg till närmaste jordtag. Det finns bara krav på detta i badrum.

Delvis är det en riskbedömning, främst sannolikheten för fel, som anses mindre i en huvudledning är i många små gruppledningar. Men även konsekvensen vid fel beaktas, t.ex för långa belysningslinjer mellan körbanorna på en motorväg - där ska inte folk befinna sig...

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
J
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja, femsekundersreglen finns för huvudledningar och "uppåt". Den fanns även för för gruppledningar som matade fast ansluten utrustning.

Delvis bygger den på jordtag som sänker beröringsspänningen mot jord vid ett fel, dvs en kompletterande skyddsutjämning även man kanske inte kallade det så. Man vill där hamna under 50 V. Detta är svårare att uppnå långt ut i en gruppledning med längre väg till närmaste jordtag. Det finns bara krav på detta i badrum.

Delvis är det en riskbedömning, främst sannolikheten för fel, som anses mindre i en huvudledning är i många små gruppledningar. Men även konsekvensen vid fel beaktas, t.ex för långa belysningslinjer mellan körbanorna på en motorväg - där ska inte folk befinna sig...
Det där med riskbedömning känner jag igen. Förstår dock inte hur varesig 50V eller riskbedömningen hjälper en montör som av misstag hamnat på en fas i ett kabelskåpet här ute på gatan?

Nu pratar du om säkerhet vid arbete, kanske arbete med spänning. Där kommer en annan slags riskbedömning in i bilden - för att arbeta säkert. Elsystemet kan ju inte ge skydd mot alla tänkbara felfall, speciellt inte de situationer som en linjearbetare kan utsättas för.

J
Kan vi påstå att en standards förslagna arbetsmetod gäller driftsatt anläggning och inte en anläggning där det pågår elsrbete?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.