18 502 läst ·
67 svar
19k läst
67 svar
Elutbildning. Kap41 skydd mot elchock, grund
Som ledtråd så har det inget med ledningarna eller dess inkopplingar att göra.
(de har jag nu bara skruvat in lite på måfå för att ta bilden)
Utan det är ett "brott" mot saker i kapitel 41, basskydd + felskydd.
Syns det förövrigt att lådan är av plast?
(de har jag nu bara skruvat in lite på måfå för att ta bilden)
Utan det är ett "brott" mot saker i kapitel 41, basskydd + felskydd.
Syns det förövrigt att lådan är av plast?
Exakt som Anders243 skriver.
Kabelförskruvningarna i metall kan leda ut farlig spänning utifall det blir ett enkelfel inne i kapslingen.
Om förskruvningarna på något vis skyddsjordas blir det OK.
Men den enkla regeln är helt enkelt; är kapslingen av plast så väljs förskruvningar av plast också.
Nu har jag inga fler exempel eller övningar klara.
Men kommer jag över nåt, eller på nåt, så återkommer jag i tråden.
Kabelförskruvningarna i metall kan leda ut farlig spänning utifall det blir ett enkelfel inne i kapslingen.
Om förskruvningarna på något vis skyddsjordas blir det OK.
Men den enkla regeln är helt enkelt; är kapslingen av plast så väljs förskruvningar av plast också.
Nu har jag inga fler exempel eller övningar klara.
Men kommer jag över nåt, eller på nåt, så återkommer jag i tråden.
Ditt sista exempel här Mikael med metallförskruvning i kapslingar av isolermaterial är en verklig slamkrypare om man är på det humöret. Det har genom åren förekommit vitt skilda tolkningar och uppfattningar kring om detta är ok på en nivå där det sätts OK/NOK vid besiktningar både vid utförda jobb eller revision via EN:s försorg. Den argumentationen som brukade komma fram då är inte omöjlig heller nu så typiskt något man inte direkt kan sätta svart/vitt.
Själv ser jag som du och de som skrivit att det är typiskt fel och i nutid enkelt att göra rätt då majoriteten av tätningar/förskruvningar är av isolerande material. Men tidigare då det ännu vara vanligt med enkla förskruvningar i förnicklad mässing som på bilden kunde det säkert röra upp kampviljan ridande på käpphästarna.
Får också jag passa på att tacka för detta årets sommar/asynkronmotortråd det ger som sagt säkert mycket i allmänhet för de som läser och inte är direkt inne i dessa spår.
Själv ser jag som du och de som skrivit att det är typiskt fel och i nutid enkelt att göra rätt då majoriteten av tätningar/förskruvningar är av isolerande material. Men tidigare då det ännu vara vanligt med enkla förskruvningar i förnicklad mässing som på bilden kunde det säkert röra upp kampviljan ridande på käpphästarna.
Får också jag passa på att tacka för detta årets sommar/asynkronmotortråd det ger som sagt säkert mycket i allmänhet för de som läser och inte är direkt inne i dessa spår.
Om man är sugen på att klyva hår så går det ju sen att kontra med att det är IP2x den smala springan mellan kabelhölje och plastlådans kant. I alla fall de gånger som metallförskruvningen sitter i gäng i plastlådan och inte riktigt når in på insidan.GK100 skrev:
Ditt sista exempel här Mikael med metallförskruvning i kapslingar av isolermaterial är en verklig slamkrypare om man är på det humöret. Det har genom åren förekommit vitt skilda tolkningar och uppfattningar kring om detta är ok på en nivå där det sätts OK/NOK vid besiktningar både vid utförda jobb eller revision via EN:s försorg. Den argumentationen som brukade komma fram då är inte omöjlig heller nu så typiskt något man inte direkt kan sätta svart/vitt.
Är det med en mutter på insidan kan man dock inte "försvara" sig med det.
Att jag tog detta exempel var för att belysa vad reglerna egentligen betyder, om man vill vara noggrann att följa. Och då blir det också uppenbart vad som är problematiskt med att skruva fast dosor rakt genom dosan, med skruvskallen inne i dosan.
Men visst, sådana försyndelser gör jag mig också skyldig till någon enstaka gång ibland, men jag håller mig medveten om reglerna och försöker undvika så långt som möjligt att tumma på sådana här saker.
Vad gäller för gamla installationer där pansarrör, dosor I metall och doslock med en metallbygel som håller doslock som jag har för mig är metall med invändigt papp...
Samt gamla installationer med porslinskulodosor... Fast där kabel bytt till ekrk?
Ska pansarrör resp biledare vara skyddsjordade?
(I mitt hus tror jag pansarrör och biledare är oinkopplade, jag har kvar nästan alla vackra porslinskulodosor men bara på ett fåtal ställen är blykulo kvar, den ska bort snart, nästan allt går via ny elcentral med jordfelsbrytare)
Samt gamla installationer med porslinskulodosor... Fast där kabel bytt till ekrk?
Ska pansarrör resp biledare vara skyddsjordade?
(I mitt hus tror jag pansarrör och biledare är oinkopplade, jag har kvar nästan alla vackra porslinskulodosor men bara på ett fåtal ställen är blykulo kvar, den ska bort snart, nästan allt går via ny elcentral med jordfelsbrytare)
Har för mig jag läst just detta, biledare och pansarrör ska inte vara anslutna till jord... Men då är de heller ingen isolation, men väl en skyddsbarriär. Ekk I pansarrör torde vara grymt säkert? Om man nu ska göra om någon I framtiden...useless skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Jag antar att dessa rum numera har jordade uttag? Gamla pansarrör och plåtdosor blir då ett litet problem, men bara litet. Man behöver inte skyddsjorda rör som är dolda och inte åtkomliga. De dosor som är åtkomliga behöver skyddsjordas, och kanske en del rörstumpar om de löper utanpå på olämplig höjd. Hur långt man ska gå här går att diskutera, då dosan vanligen bara blir berörbar om man tar av kåpan på strömbrytaren etc..
Att det kanske inte blir så bra kontakt med andra rördelar inne i väggen är inte riktigt bra med tanke på brandrisken om det skulle gå höga felströmmar genom skarvarna, men du har en JFB som skydd mot det.
Vad ser du som problem med EKRK och gamla porslinsdosor? Hantering av biledaren? Dagens EKRK har ingen biledare längre så då är den saken löst
Att det kanske inte blir så bra kontakt med andra rördelar inne i väggen är inte riktigt bra med tanke på brandrisken om det skulle gå höga felströmmar genom skarvarna, men du har en JFB som skydd mot det.
Vad ser du som problem med EKRK och gamla porslinsdosor? Hantering av biledaren? Dagens EKRK har ingen biledare längre så då är den saken löst
Gott, ja, det mesta är numera jordat. Jag ser till att få bort den sista blykulon, får in allt i den nya elcentralen med jfb)(uppgraderar samtidigt allt gammalt ojordat till jordat) så borde systemet vara säkert då?
Porslinskulodosor är ju inte 100% kapslade men sitter över 2.70 högt så de bör vara ok.
Biledare är ju då bra den inte är inkopplad...
Ny elcentral och ny el I köket har elfirma kopplat, när jag kommer lite längre i renovering ska elfirma få koppla ur gamla elcentralen och se över hela huset.
Är civilingenjör och jobbar delvis med el (och mjukvara) så helt tappad bakom en vagn är jag inte, men jag inser att det inte är rimligt (eller lagligt) för mig att göra detta helt själv med fullgott resultat.
Är det en fördel med Ekk, om den får plats, I det pansarrör som ännu har gammal ledning?
Det är bara några få rum som har pansarrör, huset byggt 1909, så bara några rum som byggdes om på 40 talet har inbyggd el...
Har inga åtkomliga pansarrör - alla är inputsade I väggarna.
Porslinskulodosor är ju inte 100% kapslade men sitter över 2.70 högt så de bör vara ok.
Biledare är ju då bra den inte är inkopplad...
Ny elcentral och ny el I köket har elfirma kopplat, när jag kommer lite längre i renovering ska elfirma få koppla ur gamla elcentralen och se över hela huset.
Är civilingenjör och jobbar delvis med el (och mjukvara) så helt tappad bakom en vagn är jag inte, men jag inser att det inte är rimligt (eller lagligt) för mig att göra detta helt själv med fullgott resultat.
Är det en fördel med Ekk, om den får plats, I det pansarrör som ännu har gammal ledning?
Det är bara några få rum som har pansarrör, huset byggt 1909, så bara några rum som byggdes om på 40 talet har inbyggd el...
Har inga åtkomliga pansarrör - alla är inputsade I väggarna.
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Kan du få in en EKK så visst är det bra, men jag skulle inte anstränga mig för mycket. Om nya ledare glider in fint i röret så är risken för isolationsfel minimal.
För att vara lite petig med nomenklaturen här. Ett ledande rör isolerar inte, det är inget isolermaterial. Men ett metallrör kan mycket riktigt utgöra en skyddsbarriär om det är skyddsjordat. Utan skyddsjord så är en utsatt del, vilket kan jämföras med höljet på en klass I-apparat (som är avsedd att skyddsjordas och som måste skyddsjordas i rum med jordade uttag).J JohanLun skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Nu citerar jag en ganska stor post, Det gäller bilden med kopplingsdosan. I texten står "Man får alltså inte heller ha något av metall som penetrerar dosans plast, och kan föra ut skadlig spänning genom isolationsbarriär #2"Mikael_L skrev:
Jag ska här faktiskt börja med #2
2. skydd genom dubbel eller förstärkt isolering
För att skydda sig mot att ett enkelfel inte gör något spänningsförande kan man ha dubbla isoleringsbarriärer.
I denna dosa finns det enkelisolerade ledare. Blir det ett fel eller skada på dessa så är det ändå en isolationsbarriär kvar, själva dosan.
[bild]
Detta kräver således att det även sitter ett isolerande lock över. Locket utgörs antingen av en apparat (strömbrytare, uttag), eller så bara ett lock.
Det krävs alltså då också att det första isolerande lagret, det runt ledarna, är obrutet. Därför skall kopplingsklämmorna vara isolerade.
Man får alltså inte heller ha något av metall som penetrerar dosans plast, och kan föra ut skadlig spänning genom isolationsbarriär #2
Men korrekt utfört så är det alltså ingen risk att man får sig en pärla i fingrarna ifall en FK i dosan är skadad, eller bara dosan i sig är skadad. Det krävs nu fel/skador på två isolationsbarriärer för att kunna få en elchock.
På samma vis gäller det för installationsrör och kabel.
FK i röret har grundisolering, och röret i sig står för nästa isolationsbarriär.
I en kabel ligger det grundisolerade ledare, och barriär #2 består av kabelns isolerade yttermantel.
[bild]
Kabeln har ofta ett material mellan, som brukar kallas kabelfyllnad. Den fyller ingen elektrisk funktion, utan finns för mer fysiska egenskaper, främst för att kabeln ska vara rund, men även för att den ska lättare gå att böja snyggt osv.
Många sätter fast dessa dosor i sidan med skruv, alltså man skruvar inifrån och ex in i en regel eller rakt i gipsskivan. detta är alltså inte godkänt?
Ja, ska man vara petig, och följa reglerna till punkt och pricka så är det absolut inte tillåtet.
En besiktningsman kan anmärka på det, och ha helt på fötterna så det bara är att göra om.
Men i praktiken så fuskas det dock en hel del med detta, även om det är fel.
Om det t.ex. skruvas in i en träregel så är det lite svårt att se vari faran ligger i praktiken. Men vill man följa reglerna, så gör man det inte.
En besiktningsman kan anmärka på det, och ha helt på fötterna så det bara är att göra om.
Men i praktiken så fuskas det dock en hel del med detta, även om det är fel.
Om det t.ex. skruvas in i en träregel så är det lite svårt att se vari faran ligger i praktiken. Men vill man följa reglerna, så gör man det inte.
Tja, "många..." vet jag inte om jag håller med om. Förr i tiden var det helt klart vanligt, man hittar skruvar och spikar i sidan och i botten på dosor, rätt ofta i installationer från 60,70 -tal, och kanske en del från 80-tal också, men sen tycker jag det verkar bli relativt ovanligt.K karkka skrev:
EKK har en syster som går på Yoga ;-) Hon heter FKK!J JohanLun skrev:
Samma kabel som EKK, men flerledare i stället för stela enkelledare. Kan vara lite lättare att dra i pansarrör.
MEN förväxla inte pansarrör med Bergmanrör (sk B-rör).
Pansarrör är gedigna stålrör rakt igenom, kan vara med muffar eller gängor vid skarvar. Vanligt vid äldre gjutna konstruktioner.
B-rör är äldre isolermaterialrör (tjärpapp) som har en utvändig tunn metallhylsa för att bli hanterbara. Dessa är formellt likvärdiga med VP-rör vad gäller isolation! Inga direkt betänkligheter med FK här. Röret utgör den andra isolationsbariären.
Deras dosor, ofta rätt små rackare, ser ut som ett varv tunn tjärpapp, och locket har som tidigare skrivits en pappskiva på insidan. Speciellt för apparater kan det kännas lockande att bila upp putsade väggar för att montera en modern dosa med skruvfäste för apparaten och så, men det är ok att ansluta till det gamla röret direkt eller med en kort stup rör/slang och en muff.