Det är väl självklart att kärnkraften har betydelse för både elförsörjning och elpriser! De som påstår något annat är ju bara ute efter att mörka dåliga beslut om stägning av kärnkraftverk! Att gaspriserna sjunkit och det skulle ha betydelse för elpriset beror väl i så fall på att tyskarna kör sina gaskraftverk för fullt med billigare gas så deras behov av import från grannarna minskar. Hade vi fått en sträng vinter i hela nordeuropa hade läget varit mycket sämre!

• Gilla
  • Haha
EvertL och 2 till
  • Laddar…
H HenkeAls skrev:
Det är väl självklart att kärnkraften har betydelse för både elförsörjning och elpriser! De som påstår något annat är ju bara ute efter att mörka dåliga beslut om stägning av kärnkraftverk! Att gaspriserna sjunkit och det skulle ha betydelse för elpriset beror väl i så fall på att tyskarna kör sina gaskraftverk för fullt med billigare gas så deras behov av import från grannarna minskar. Hade vi fått en sträng vinter i hela nordeuropa hade läget varit mycket sämre!
Om det är självklart kan du väl presentera siffror som visar att elpriset steg varje gång ett KKverk tagits ur bruk?
Vi har liksom inte haft ont om el i Sverige sista åren. Vi har slagit exportrekord.

Din argumentation (med tysk import) visar att du inte förstår marginalprissättning. Dvs prismekanismen på elmarknaden

Norge p Danmark har inga nedlagda KK, ändå har priset stigit lika mycket där, fundera på den:cool:

• Gilla
harka och 5 till
  • Laddar…
Ja, det är självklart att kärnkraft har en påverkan, liksom alla andra produktionslagen.
Men de som tror att Europas elprisökning beror på att Sverige stängt några reaktorer är rejält ute och cyklar.

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
ringhals 4 skall starta i morgon +80 timmar till full drift, frågan är om det kommer att påverka elpriset

T tergo skrev:
ringhals 4 skall starta i morgon +80 timmar till full drift, frågan är om det kommer att påverka elpriset
Det påverkar bara elpriset på det sätt att det ökar möjligheten till att bryta elpriskopplingen till kontinenten. Däremot minskar Ringhals 4 risken för effektbrist, men det är ett helt annat problem än priset.

Z Zodde skrev:
Om det är självklart kan du väl presentera siffror som visar att elpriset steg varje gång ett KKverk tagits ur bruk?
Vi har liksom inte haft ont om el i Sverige sista åren. Vi har slagit exportrekord.

Din argumentation (med tysk import) visar att du inte förstår marginalprissättning. Dvs prismekanismen på elmarknaden

Norge p Danmark har inga nedlagda KK, ändå har priset stigit lika mycket där, fundera på den:cool:
Energiforsk har redan presenterat information på att både minskad konsumtion och ökad elproduktion har stor påverkan på vårt elpris. Sitter du på annan information än Energiforsk får du gärna presentera dina källor här.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
Energiforsk har redan presenterat information på att både minskad konsumtion och ökad elproduktion har stor påverkan på vårt elpris. Sitter du på annan information än Energiforsk får du gärna presentera dina källor här.
Då rapporten du syftar till kom var den en stor inverkan om priset gick från 20 till 25 öre. En25% uppgång skojar man inte bort.
Men prisrörelserna vi sett sista 2 åren. Från 25öre till flera kronor är en helt annan dignitet och under en helt annan verklighet än då energiforsk gjorde sina bedömningar.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Då rapporten du syftar till kom var den en stor inverkan om priset gick från 20 till 25 öre. En25% uppgång skojar man inte bort.
Men prisrörelserna vi sett sista 2 åren. Från 25öre till flera kronor är en helt annan dignitet och under en helt annan verklighet än då energiforsk gjorde sina bedömningar.
https://twitter.com/SVTHolmberg/status/1623747508353617928

"De rekordhöga elpriserna i december kunde ha varit bara hälften så höga om Ringhals 1 & 2 hade funnits kvar. Det säger energiexperten @MarkusWrake i kvällens #30minuter."

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Mikael_L
trähandtag trähandtag skrev:
det var ett tag sedan denna tråd var aktuell, kanske med rätta då elpriserna har mer normaliserats. eller har de gjort detta? vad är skälet till detta?

Återigen måste jag påpeka att roterande avbrott vart det inget av, trots många förståsigpåares skrik.
Det europeiska naturgaspriset (dutch TTF) är nere igen på nivåer som liknar år 2019, typ.
Det är skälet, det är det priset som bestämmer elpriset i hela Europa, i princip.

Såhär har priset varit senaste halvåret.
Graf över holländska TTF naturgas terminspriser som visar nedgång i pris över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gasen är fortfarande nästan dubbel så dyr som den varit historiskt, (tidigt 2021 och minst 10 år innan).
Så det är fortfarande lite dyrare el i snitt än för några år sedan.

I femårs-graf kan vi faktiskt också se varför vi i Sverige hade rekordlåga elpriser under hela 2020, det berodde alltså inte på att Ringhals 2 stängdes (tänk om det kunnat vara så, stänga kärnkraft = lägre elpriser)
Diagram visar nederländska naturgas-terminers prisöversikt över fem år. Pris-toppen nåddes runt 2022, nu lägre.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.investing.com/commodities/dutch-ttf-gas-c1-futures

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
C cotillion skrev:
Det blev varken en 10 eller 20 års vinter, det blev snarare en ovanligt varm vinter.
Vi får se nästa vinter om vi har tur igen!
Nej, priserna berodde på gaspriserna i Europa.

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
vem är markus wrake? min känsla när någon tvärsäkert skriver och säger något alltid har en agenda, som man första måste veta och förstå för att sätta deras argument i rätt perspektiv.

• Gilla
  • Älska
djac och 3 till
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
[länk]

"De rekordhöga elpriserna i december kunde ha varit bara hälften så höga om Ringhals 1 & 2 hade funnits kvar. Det säger energiexperten @MarkusWrake i kvällens #30minuter."
Finns mångdubbelt antal ”experter” och marknadsaktörer som hävdar det är fel.
”Kunde ha varit” är väl inte heller nån definitivt utsago.

Varför svarar du inte mitt påstående om energiforsk (som du tog upp) utan istället citerar en ny och okänd person…?

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Z Zodde skrev:
Elpriset sista 2 åren visar en mycket stark positiv korrelation med gaspriset.
Motsvarande korrelation med KK o/e kablar finns inte och har inte kunnat påvisas av de som skriker högst
Som jag visat någonstans tidigt i tråden https://www.byggahus.se/forum/threa...ttre-aen-nagonsin.481983/page-90#post-5186444 så ser man en otroligt fin korrelation även 5 år bakåt i tiden. Jag orkade inte gräva efter ännu äldre historiska data, utan nöjde mig med 5 år bakåt, men jag gissar att vi ser samma även 10 år bakåt.
Fast förr eller senare övergår det väl till brunkolspriser eller priset på utsläppsrätter.

Men svenska kärnkraftverk har nog faktiskt aldrig påverkat elpriserna i Sverige efter att utlandskablarna blev byggda.

• Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nej, priserna berodde på gaspriserna i Europa.
jag är lite fundersam om vintern verkligen var varm..... vi hade rätt många perioder med kyla och snösmockor. vi får se hur de som handhar statistiken sammanfattar vintern.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
H HenkeAls skrev:
Vad bra att det är självklart för dig, och att du har koll.
Jag har letat efter någon som dig i denna tråd
https://www.byggahus.se/forum/threads/sveriges-elproduktion-aer-baettre-aen-nagonsin.481983/
Som kunnat förklara varför alla tillgängliga data visar på motsatsen till vad du skriver här.
Tyvärr har ingen annan ställt upp på att förklara detta för mig.

Häng med, kom över till den tråden, jag skapar gärna de diagram du vill med alla mina tillgängliga data (eller data som du vaskar fram), så du ska t.o.m få hjälp av mig att överbevisa mig!

Tyvärr har andra halvan av tråden havererat, men om du läser så märker du nog när det driver i väg från ämnet - elpriserna och elproduktionen i Sverige.
VÄLKOMMEN!

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.