Z Zodde skrev:
Finns mångdubbelt antal ”experter” och marknadsaktörer som hävdar det är fel.
”Kunde ha varit” är väl inte heller nån definitivt utsago.

Varför svarar du inte mitt påstående om energiforsk (som du tog upp) utan istället citerar en ny och okänd person…?
En ny och okänd person!

Det är VD:n för Energiforsk!

• Haha
karlmb
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
vem är markus wrake? min känsla när någon tvärsäkert skriver och säger något alltid har en agenda, som man första måste veta och förstå för att sätta deras argument i rätt perspektiv.
Markus Wråke är VD för Energiforsk.

Är jag med i dolda kameran eller vad pågår här egentligen?

Mikael_L
Z Zodde skrev:
Då rapporten du syftar till kom var den en stor inverkan om priset gick från 20 till 25 öre. En25% uppgång skojar man inte bort.
Men prisrörelserna vi sett sista 2 åren. Från 25öre till flera kronor är en helt annan dignitet och under en helt annan verklighet än då energiforsk gjorde sina bedömningar.
Om det är rapporten jag tror som åsyftas så finns det några saker att säga.
Den kom fram till att elpriset hade kunnat bli 6% lägre i SE4 ifall R1 och R2 inte stängts, och inget annat förändrat, t.ex. att det inte tillkommit mer vindkraft - vilket det nu har gjort ...
Ännu lägre pris hade det blivit med en stamnätsförstärkning mellan SE3 och SE4 (ett typ 12-års-projekt bara det), men en GW installerad effekt i havsbaserad vindkraft hade gjort elpriset ÄNNU bättre.

Men framförallt, alla kalkyler baserades på historiska priser på gas, kol och utsläppsrätter, så hela den rapporten är papperskorgsmat idag när inga indata längre är giltiga.

• Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nej, priserna berodde på gaspriserna i Europa.
Är du här och försöker blanda bort korten nu igen. Jag svarade på varför det inte blev frånkopplingar, effektbrist alltså. För övrigt var det en mycket mild vinter i Europa annars hade vi fått se betydligt högre priser.

J JockeHX skrev:
Markus Wråke är VD för Energiforsk.
Fine.

Men som flera säger finns inga siffror som styrker påståendet så de får du gärna bidra med.

Mikael_L
C cotillion skrev:
Är du här och försöker blanda bort korten nu igen. Jag svarade på varför det inte blev frånkopplingar, effektbrist alltså. För övrigt var det en mycket mild vinter i Europa annars hade vi fått se betydligt högre priser.
Lätt hänt när det man läser ser ut såhär: ;)
Skärmdump från ett forum: diskussion om vädret, inkluderar användarnamn, inlägg och reaktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
djac
  • Laddar…
Mikael_L
Z Zodde skrev:
Fine.

Men som flera säger finns inga siffror som styrker påståendet så de får du gärna bidra med.
Eller Markus, ... kan vi hoppas?

• Haha
Zodde
  • Laddar…
Mikael_L
C cotillion skrev:
Men detta året var det absolut mest riskfria för elbrist och frånkopplingar någonsin.
De höga elpriserna i hela Europa gjorde att det var rekordlåg förbrukning, och med all historisk produktionskapacitet intakt så var det totalt riskfritt att det skulle bli elbrist.

Det var nog mer vedbrist i alla nordeuropeiska länder än elbrist.

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Som jag visat någonstans tidigt i tråden [länk] så ser man en otroligt fin korrelation även 5 år bakåt i tiden. Jag orkade inte gräva efter ännu äldre historiska data, utan nöjde mig med 5 år bakåt, men jag gissar att vi ser samma även 10 år bakåt.
Fast förr eller senare övergår det väl till brunkolspriser eller priset på utsläppsrätter.

Men svenska kärnkraftverk har nog faktiskt aldrig påverkat elpriserna i Sverige efter att utlandskablarna blev byggda.
De nya stora utlandskablarna byggdes ju för att vi skulle kunna få ekonomi i att bygga ut vindkraften och exportera överskottet från den. Och vindkraften var en förutsättning för att kunna stänga kärnkraften. Så allting hör ihop.

• Gilla
HenkeAls
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
Är jag med i dolda kameran eller vad pågår här egentligen?
hm förstår inte, utveckla

var det ELFORSK som sa i höstas att priset skulle halveras under vintern om vi minskade konsumtionen med 10 % eller minns jag fel.

Mikael_L
R Riverground skrev:
De nya stora utlandskablarna byggdes ju för att vi skulle kunna få ekonomi i att bygga ut vindkraften och exportera överskottet från den. Och vindkraften var en förutsättning för att kunna stänga kärnkraften. Så allting hör ihop.
De kan ju även användas för att exportera överskottet från kärnkraften, väl?
Få ekonomi att bygga kärnkraft.

Utan exportkablar skulle det vara totalt döfött att bygga kärnkraft i Sverige, förra året importerade vi el mindre än 100 timmar under året, jag tror inte någon vill bygga kärnkraft om de inte får sälja (exportera) fler timmar än så.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
De kan ju även användas för att exportera överskottet från kärnkraften, väl?
Få ekonomi att bygga kärnkraft.

Utan exportkablar skulle det vara totalt döfött att bygga kärnkraft i Sverige, förra året importerade vi el mindre än 100 timmar under året, jag tror inte någon vill bygga kärnkraft om de inte får sälja (exportera) fler timmar än så.
Det är inte döfött att bygga mer elproduktion i Sverige. Svenska Kraftnät säger att vi, om elektrifieringen får fortsätta som den planerats, att vi redan år 2027 är nettoimportörer av el. Hur vi än gör kommer vi inte kunna möte det enorma behov som behövs framöver.

Z Zodde skrev:
Fine.

Om du inte litar på Energiforsk och Markus Wråke så är diskussionen död innan den ens började. Om vi tittar på energidebatten generellt är det Energiforsk som är det mest oberoende vi har.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.