D
Tack, då fortsätter jag tro på Vattenfalls kommunikation i frågan.

Tittar man på Energiföretagens statistik ( https://www.energiforetagen.se/glob...ktuellt-magasinslage-sverige-veckorapport.pdf ) så verkar det finnas vissa marginaler för ökad påfyllning, och att det i medeltal når upp till ca 80% fyllnad.

Tittar man på den senaste perioden uppdelat på elområden så tycker jag att SE3 sticker ut med att inte ha gått över 60% fyllnad någon gång under förra året.

Det handlar ju om att ha marginaler för skyfall och att följa vattendomar gällande min flöden.

Magnus E K Magnus E K skrev:
Ja, ser fram emot att regelmässigt kunna tvätta och baka på dagen istället för att behöva pricka in blåsiga dagar eller göra det på natten. Men för dem som installerar solceller på taket och tror att de kommer kunna sälja överskottselen för annat än småpengar och skattelättnader (som lär försvinna) blir det mindre roligt.
Det spelar inte så stor roll om det blir småpengar. Solcellerna är ju snabbt avskrivna och sedan är det bara ren intäkt. Vem tackar nej till gratispengar.

• Gilla
djac
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, men vad kostar den när den behövs? Problemet med solel i Nordeuropa är ju att den matchar efterfrågan dåligt – främst på årsbasis. Att då kunna visa att den är billig på sommaren är lite som att visa att regnvatten är billigt på hösten i Borås när man pratar sommartorka i Halland.
nej, man kan inte leva på sol allena – men solen kommer vara en väldigt viktig kugge i elsystemen framöver inte minst för att trycka undan fossil elproduktion för alla de länder som har det, men även i Sverige kommer solen ha stor påverkan både som elproducent och via elprispåverkan från omvärlden

jamen, men när det är mörkt och kallt då? ja då blir det inte så mycket, men fortfarande inte ett oävet bidrag till den dagliga dygnsvariationen i last (natt till dag) – men man får kanske betrakta solen mer som en bonus just under mörkaste december och januari

vi gör väl ett nedslag i verkligheten och tittar på solproduktionen i Tyskland i fjol och gör en skattning av hur det skulle sett ut om man redan nu hade haft 2026 års produktionsapparat (90% mer installerad solkraft) och då kan man rita upp följande resultat:

Diagram visar tysk solenergiproduktion och elförbrukning i december och juni 2022 och prognos för 2026.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

en kommentar om den tyska elförbrukningen i december 2022, är att var den onormalt låg på grund av hämmande elpriser (den brukar vara runt 10 GW högre)

med 2026 års installation skulle solen i genomsnitt gett ungefär 10 GW som dygnstoppeffekt under decemberdagarna, med en variation mellan olika dagar som sämst 3 GW och som högst med 24 GW

(däremot under juni skulle den tyska solen snittat 60 GW som den dagliga toppeffekten, med en spridning mellan 40 och 75 GW – och typiskt 20 GW eller mer mellan klockan 7:00-17:30)

och om tre-fyra år ligger väl Sverige kanske ungefär där Tyskland är idag vad gäller solkraftens utbyggnad och andel i produktionen

som jag skrivit tidigare så är solen ett bra komplement till den mer vintertunga men sommarfattiga vindkraften

för en vecka sedan skrev jag ...enbart under innevarande år räknar bedömare med att USA installerar runt 30 GW i solcellsparker, att det installeras runt 40 GW solpaneler i Europa och runt 90 GW i Kina... alltså prognoser med inriktning på installationer av större solcellsparker

häromdagen kom en prognos från Trendforce (https://www.trendforce.com/presscenter/news/20230216-11568.html) som verkar mer titta på totalen (alltså även inkludera privat- och företagsinstallationer) och spår för detta år (2023) att utbyggnaden kommer att bli ca 40 GW i USA, ca 70 GW i Europa (den största mängden installeras i Tyskland, Spanien och Nederländerna) och 150 GW i Kina

70 GW i Europa detta år – det borde betyda en tillkommande elproduktion från solkraften på runt 80 TWh, enbart under detta år

det motsvarar energiproduktionen från 30+ SMR á la BWRX-300 – fast den här produktionsapparaten kommer att vara på plats om mindre än elva månader – och så finns det de som jublar över att Estland kanske kommer att ha "den första SMRen i Europa i drift om tio år" och som tror att det är någon game changer

Precis. Och så länge vi inte har rimliga komplementära kraftslag är solceller svårmotiverade.
återigen en definitionsfråga om vad som avses med "vi" – för världen håller kanske inte riktigt med om att solceller är svårmotiverade...

samma prognos som jag länkade till tidigare pekar på en global nyinstallation av solceller under året på 350 GW och Kinas industriministerium lät meddela att Kina i fjol producerade solcellsplattor (grundkomponenten i solpanelerna) motsvarande en sammanlagd effekt på 357 GW

den globala, årliga fabriksskapaciteten kommer gissningsvis landa någonstans mellan 5-600 GW solceller detta år – motsvarande uppemot 300 stycken BWRX om man skulle föredra den enheten – så det vi ser hända nu är bara en liten början

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
harka harka skrev:
återigen en definitionsfråga om vad som avses med "vi" – för världen håller kanske inte riktigt med om att solceller är svårmotiverade...
Enig. Ett globalt perspektiv på frågan är viktigare än ett nationellt. Och jag hoppas att solkraften kan bli en billig, bra energikälla för länder som Saudi, Marocko eller Mexiko.

Länder som idag främst bränner olja, kol och gas.

• Gilla
harka
  • Laddar…
Och jag hoppas att solkraften kan bli en billig, bra energikälla för länder som Saudi, Marocko eller Mexiko.
I Marocko finns en av världens största solcellsanläggningar vilket säkert bidrar till att Marocko är en av få länder i världen som bedöms klara sina klimatmål.

Världens största solkraftspark (energi.se)

• Gilla
harka och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
A Abies koreana skrev:
I Marocko finns en av världens största solcellsanläggningar vilket säkert bidrar till att Marocko är en av få länder i världen som bedöms klara sina klimatmål.

Världens största solkraftspark (energi.se)
Ouarzazate Solkraftverk är en rätt cool anläggning.
Man värmer upp salt till 100-tals grader med en massa riktade speglar som får saltet så varmt att det räcker för att ge kraft hela natten, och så ny uppvärmingscykel nästa morgon.
Smart lösning som löser lagringsproblemet.

Men det uppstod ett nytt problem, kopplat till att anläggningen ligger i ökenområde i Marocko, vattenförbrukningen.

Det blir hela tiden en förlust av vatten, och Noor 1 drog för mycket vatten, så Noor 2 och 3 fick bättre, vattenbesparande design, och Noor 4 blev vanliga solcellspaneler istället.

I stort är det väl ett rätt lyckat projket, Noor 1-4 förser många miljoner människor med el, men det stora problemet är vattenförbrukningen, i ett område med ständig vattenbrist.

• Gilla
harka
  • Laddar…
Mikael_L
Men jag tror dock ändå mycket på solkraften.
Jag tippar att det kommer bli jordens dominerande energikälla om några tiotalet år (om man inte plötsligt löser fusionskraften)..
Men solkraften kommer troligen behöva stöttas i områden med dålig solkraftsmöjlighet i de mörkaste månaderna, och där tippar jag att kärnkraft och geotermisk energi kommer vara bli ett bra komplement.

jo mer solceller i extra soliga länder är bra – Marocko känns som ett gott exempel, bland annat för de tidiga Noor-projekten och med sin relativa närhet till Europa är elexport över till Spanien inte så avlägset

det finns även ett brittiskt projekt som går ut på att anlägga solcellsparker i Marocko och sedan ta strömmen via dubbla sjökablar hela vägen direkt hem till kungadömet... de letar nog finansiärer

det behövs inte extremt soliga länder för att solen inte ska vara användbar för att minska fossilanvändningen som dessvärre är så utbredd på alla kontinenter och i nästan alla länder

men det lär dröja länge innan den blir den största elkällan – det är lång väg att vandra för att få bort de ca 60% fossila bränslen som används i dagens elproduktion, och då är inte den tillkommande elektrifieringen inräknad

enligt BPs Review of World Energy 2022 såg elproduktionen ut så här under 2021 (med lite jämförelse mot 2020, som i och för sig var båda lite udda år med pandemi eller pandemi-men-inte-lika-mycket)

Världskarta visar bränsleandelar för elproduktion per region 2021, sammanlagd produktion i terawattimmar, förändring från föregående år.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

15% av världens el kommer idag från vattenkraft – kanske oväntat mycket? en viss del av den kan nog balanseras mot solkraften [och vindkraften] men det behöver tillkomma mera som lagrar/balanserar

och under tiden träter vi om vem som ska bekosta kablar

• Gilla
Dan_Johansson och 5 till
  • Laddar…
Harka det bor en Rosling i dig. Snygga figurer.

• Älska
  • Gilla
harka och 3 till
  • Laddar…
det var ett tag sedan denna tråd var aktuell, kanske med rätta då elpriserna har mer normaliserats. eller har de gjort detta? vad är skälet till detta?

Återigen måste jag påpeka att roterande avbrott vart det inget av, trots många förståsigpåares skrik.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
det var ett tag sedan denna tråd var aktuell, kanske med rätta då elpriserna har mer normaliserats. eller har de gjort detta? vad är skälet till detta?

Återigen måste jag påpeka att roterande avbrott vart det inget av, trots många förståsigpåares skrik.
Det blev varken en 10 eller 20 års vinter, det blev snarare en ovanligt varm vinter.
Vi får se nästa vinter om vi har tur igen!

• Haha
djac
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:

Fortfarande inte normaliserade men ordentligt lägre än toppen o 2022

Huvudorsaken är gaspriset. Gick från normala 20€ till över 300€ på sitt värsta.
Nu kring 45€.

Kommet vi ned mot normala 20€ lär vi se ett normalt elpris igen.

Kablar och kärnkraft har bara marginell effekt trots vissa skribenter med speciella agendor hävdar nåt annat.

Elpriset sista 2 åren visar en mycket stark positiv korrelation med gaspriset.
Motsvarande korrelation med KK o/e kablar finns inte och har inte kunnat påvisas av de som skriker högst

• Gilla
djac och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.