G
S sandos skrev:
Men elslag som har 0 i bränslekostnad kommer alltid kunna säljas till nästan vilket pris som helst utan att man går back, varför inte få in 0.0001 SEK istället för ingenting per kW? Kanske kan man tänka sig att man kan spara in lite slitage på turbiner genom att stanna upp de, så helt gratis är det nog inte, men tex solkraft lär inte har någon som helst marginalkostnad vad jag tänka mig. Tror inte invertern eller panelen håller längre för att man slutar producera.
Men inget svar på vad kostar XMW från ett stillastående vindkraftverk eller solpaneler när det är "solfritt" där X är större än 0.
Och hur ser Harklas bild ut då?

Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Vet inte vad du fått "enorma risker" ifrån? Det är dina ord, inte mina.

Nu är det du igen som påstår att elhandlarna spekulerar, inte jag. Däremot tar man risker på marknaden med fasta avtal som du borde känna till. Om inte, läs länkarna i det tidigare inlägget på nytt.

Dessutom brukar man vanligtvis använda begreppet marginal vid normal försäljning.

365markets. Rykte som väldigt serösa handlare..
Urssprungscitatet av Anaii som jag svarade beskrev en verksamhet som om den hade stämt inneburit enorma risker.

Jag påstår INTE att elhandlarna generellt spekulerar (bara de största har tradingdesks skrev jag)
På börser och marknader (och på 365 markets!) pratar man om spread så mitt ordval är lika bra som ditt...

G OMathson skrev:
Men inget svar på vad kostar XMW från ett stillastående vindkraftverk eller solpaneler när det är "solfritt" där X är större än 0.
Och hur ser Harklas bild ut då?
och jag ser heller ingen uppgift på vad x MW kostar från en stillastående reaktor (som Ringhals i december eller Oskarshamn senare i månaden)

vem ska ta den kostnaden tycker du?

• Haha
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
G
harka harka skrev:
och jag ser heller ingen uppgift på vad x MW kostar från en stillastående reaktor (som Ringhals i december eller Oskarshamn senare i månaden)

Kan du visa en bild på hur det såg ut för säg 10-20 år sedan att det då va stora problem med stillastående kk och 500% prisökning i flera månader?
Kostnaden får ägarna ta, de får ju mindre intäkter, tyvärr så ökar ju priset/kWh till oss kunder då tex Kk står still och samma ägare har fler/andra produktionsenheter så ägarna förlora mindre än de borde.
Hur va det med effektbild från Tyskland när det blåser lite/inte? Gärna en mulen dag eller på natten. Förlita sig på VK och solpaneler här i norden tycker jag är rätt flummigt, i synnerhet när det gäller effektbehov.

harka harka skrev:

Jo men allt handlar ju om vädret angående O3.ans stopp.
Får vi ett Februari-högrtryck dvs ganska vindstilla som det ofta blir i Februari så kostar stoppet multum när marknaden får räkna.
Vi har ju inga marginaler just nu, Fru Fortuna bestämmer!
Jag blir inte klok på vart du vill komma egentligen, harka?

• Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
G
Och om det nu är så bra med Vk, varför krävde då Dk att Sverige skulle öka exportkapasiteten? Dk som har så mycket Vk och per capita inte ens använder lika mycket el då de använder mer fjärrvärme och till och med fortfarande eldar med kol!

• Gilla
Pallewea och 1 till
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Kan du visa en bild på hur det såg ut för säg 10-20 år sedan att det då va stora problem med stillastående kk och 500% prisökning i flera månader?
Kostnaden får ägarna ta, de får ju mindre intäkter, tyvärr så ökar ju priset/kWh till oss kunder då tex Kk står still och samma ägare har fler/andra produktionsenheter så ägarna förlora mindre än de borde.
Hur va det med effektbild från Tyskland när det blåser lite/inte? Gärna en mulen dag eller på natten. Förlita sig på VK och solpaneler här i norden tycker jag är rätt flummigt, i synnerhet när det gäller effektbehov.
elpriset var bara 50% högre i februari för tolv år sedanfolk var upprörda redan då:

...Det höga elpriset kombinerat med en ökad förbrukning gör att elkostnaden för februari kan bli 3.000 kronor högre än för samma månad i fjol, skriver tillsynsmyndigheten. Konsumenter med rörligt elpris får betala i snitt 165 öre per kWh för februari. För ett år sedan var priset 65 öre lägre. Vid en förbrukning på 20.000 kWh innebär det att kostnaden för el är 1.900 kronor mer i februari än förra året. Det kalla vädret uppskattas innebära ytterligare en merkostnad på 1.100 kronor.

Det höga priset förklaras med låga temperaturer, ökad efterfrågan, låg kapacitet i kärnkraftverken och låga nivåer i vattenmagasinen, skriver Energimarknadsinspektionen. Priserna är de högsta någonsin...

(saxat från https://www.aktuellhallbarhet.se/miljo/klimat/elpriset-i-februari-det-hogsta-nagonsin/)

men då hade vi inte den extrema prisuppgången på övriga (alternativa) energibärare som vi haft på naturgasen under det andra halvåret 2021 och som kulminerade i december (grafen börjar i och för sig i mars 2010):

Graf som visar prisökningen på naturgas i EU Dutch TTF mellan 2012 och 2022, med en kraftig topp 2022.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

jag har inte väderdata för Tyskland, det närmaste blir väl att kika på Tysklands export och import av el som kanske kan ge någon känsla för "effektbilden" dag för dag under de tre senaste åren (saxat från mitt inlägg #7605):

Graf som visar tysk elimport och export mellan 2019 och 2022 med toppar och dalar i lila och gult.

nej, jag vet inte vilka dagar som var "vindstilla"...

• Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
Boilerplate4U
Z Zodde skrev:
Urssprungscitatet av Anaii som jag svarade beskrev en verksamhet som om den hade stämt inneburit enorma risker.
Som sagt inte mina ord men Anaii har i princip rätt då fasta kontrakt kan innebära betydande risker för ett elhandelsbolag med dåliga marginaler och tveksam ekonomi. Om man råkar i svårigheter är dessutom är kreditmarknaden tämligen begränsad för den typen av verksamhet om man inte råkar vara ett kommunalägt bolag eller har starka ägare.

Z Zodde skrev:
Jag påstår INTE att elhandlarna generellt spekulerar (bara de största har tradingdesks skrev jag)
Bara för att man råkar har ett eget handlarbord betyder inte att man automatiskt är med och spelar på derivatmarknaden. Jag ska höra med några kompisar hur det funkar hos dom och vilka direktiv de har från ledningen.

Z Zodde skrev:
På börser och marknader (och på 365 markets!) pratar man om spread så mitt ordval är lika bra som ditt...
Som du själv skrev sysslar majoriteten av elhandelsbolag med vanlig försäljning och inom bolagsvärlden använder man begrepp som omsättning, marginalpris, kapitaltäckningsgrad, vinstmarginal, EBIT(A/DA) mm. "Spread" är skillnaden mellan köp- och säljbud vilket är något helt annat.

Boilerplate4U
harka harka skrev:
Attans då! Jag gjorde ett försök att korrelera vind och vindkraftproduktion men gav upp då jag inte orkade konsolidera de olika datakällorna geografiskt. Vore intressant om det fanns någon sådan statistik dock.

En annan sak jag funderat länge på är om det finns någon som vågat sig på en kalkyl för att räkna ut om det går att anlägga vindkraft med maximal täckning "så att det alltid blåser någonstans" och hur stor effekt det skulle kunna ge i kontinuerlig drift.

G OMathson skrev:
Kk stopp har historiskt inte påverkat priset mer än marginellt

P paralun skrev:
Jo men allt handlar ju om vädret angående O3.ans stopp.
Får vi ett Februari-högrtryck dvs ganska vindstilla som det ofta blir i Februari så kostar stoppet multum när marknaden får räkna.
Vi har ju inga marginaler just nu, Fru Fortuna bestämmer!
Jag blir inte klok på vart du vill komma egentligen, harka?
Vi har inga marginaler??
Jo det har vi. Jag tror inte stoppet påverkar priset mer än marginellt

Som sagt inte mina ord men Anaii har i princip rätt då fasta kontrakt kan innebära betydande risker för ett elhandelsbolag med dåliga marginaler och tveksam ekonomi. Om man råkar i svårigheter är dessutom är kreditmarknaden tämligen begränsad för den typen av verksamhet om man inte råkar vara ett kommunalägt bolag eller har starka ägare.

Bara för att man råkar har ett eget handlarbord betyder inte att man automatiskt är med och spelar på derivatmarknaden. Jag ska höra med några kompisar hur det funkar hos dom och vilka direktiv de har från ledningen.

Som du själv skrev sysslar majoriteten av elhandelsbolag med vanlig försäljning och inom bolagsvärlden använder man begrepp som omsättning, marginalpris, kapitaltäckningsgrad, vinstmarginal, EBIT(A/DA) mm. "Spread" är skillnaden mellan köp- och säljbud vilket är något helt annat.
Alla elhandlare som erbjuder fastpris är aktiva på derivat marknaden. Hur skulle de annars kunna hedga sig?

B
365markets. Rykte som väldigt serösa handlare..
Konstigt att så mycket träffar på Google om 365 markets handlar om att de håller på med scam, att deras omdöme är 1.0 (helt kassa), och att de har adress i England (men registrerade i Bulgarien), men därmed inte står under motsvarigheten till finansinspektionen i Storbritannien, som för övrigt varnar för bolaget.

Alla röda varningslampor lampor blinkar.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Konstigt att så mycket träffar på Google om 365 markets handlar om att de håller på med scam, att deras omdöme är 1.0 (helt kassa), och att de har adress i England (men registrerade i Bulgarien), men därmed inte står under motsvarigheten till finansinspektionen i Storbritannien, som för övrigt varnar för bolaget.

Alla röda varningslampor lampor blinkar.
Därför jag knappt hört talas om dom. …

harka harka skrev:
elpriset var bara 50% högre i februari för tolv år sedanfolk var upprörda redan då:

...Det höga elpriset kombinerat med en ökad förbrukning gör att elkostnaden för februari kan bli 3.000 kronor högre än för samma månad i fjol, skriver tillsynsmyndigheten. Konsumenter med rörligt elpris får betala i snitt 165 öre per kWh för februari. För ett år sedan var priset 65 öre lägre. Vid en förbrukning på 20.000 kWh innebär det att kostnaden för el är 1.900 kronor mer i februari än förra året. Det kalla vädret uppskattas innebära ytterligare en merkostnad på 1.100 kronor.

Det höga priset förklaras med låga temperaturer, ökad efterfrågan, låg kapacitet i kärnkraftverken och låga nivåer i vattenmagasinen, skriver Energimarknadsinspektionen. Priserna är de högsta någonsin...

(saxat från [länk])

men då hade vi inte den extrema prisuppgången på övriga (alternativa) energibärare som vi haft på naturgasen under det andra halvåret 2021 och som kulminerade i december (grafen börjar i och för sig i mars 2010):

[bild]

jag har inte väderdata för Tyskland, det närmaste blir väl att kika på Tysklands export och import av el som kanske kan ge någon känsla för "effektbilden" dag för dag under de tre senaste åren (saxat från mitt inlägg #7605):

[bild]

Japp, vi har tömt ut alla alternativ. För 10 år sedan fanns gasen, nu finns inte den heller. Vi ligger på gränsen till systemkollaps.

Och ingen har realistiska förslag på alternativ. Svänghjul förekommer tydligen för större energimängder men är dyrt. Batterier finns men är begränsat i leverans. Vätgas från vindel när det blåser mycket och är låg efterfrågan kanske blir något.

Men problemet är att kontinenten har mindre behov för de har mildare klimat och accepterar att värma bostäder med stenkol så de kommer alltid till sist att köpa vår el till ett högt pris. Det går inte att värma bostäder med el om man skall konkurrera med industrin. Enda sättet är att begränsa överföringskapaciteten och be Bryssel dra år helvete. Eller börja elda med stenkoll för vi får ju tydligen inte längre nyttja skogen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.