D
A Anaii skrev:
Binder man i Juni kommer elbolagen ta höjd för att det är ganska troligt att samma sak som hände den här vintern kan hända igen nästa vinter. Elbolaget vill ha vinst på dig som kund under den tiden du är bunden så binder du över vintern kommer de göra en uppskattning på vad de tror elen kommer att kosta, lägga på sin vinstmarginal och sedan ytterligare en buffert för oförutsedda prisförändringar.

Anledningen att det var fördelaktigt att ha bundet nu denna vinter var att alla elbolag helt missade i sin uppskattning av vad elen skulle kosta och inte hade tillräckligt stor buffert. De lär inte göra om det igen de närmsta åren.

Så om det inte hinner bli enorma skillnader i hur energimarknaden fungerar eller storskalig utbyggnad av elnät och elproduktion som ska hinna vara klar innan nästa vinter så kommer priset per kWh på fasta elavtal gå upp.
Fast den största anledningen till att ett bundet avtal kan ligga lägre än spotpris är väl just att man typiskt inte får "spotel", elhandelsbolagen köper el på termin som de kan sälja vidare och det är ju helt annat pris än spot, både högre och lägre, sen kan de säkert riska med att köpa lite till spot också men jag upplever stora missförstånd runt "elpriset" och spotpriserna.

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
A Anaii skrev:
Binder man i Juni kommer elbolagen ta höjd för att det är ganska troligt att samma sak som hände den här vintern kan hända igen nästa vinter. Elbolaget vill ha vinst på dig som kund under den tiden du är bunden så binder du över vintern kommer de göra en uppskattning på vad de tror elen kommer att kosta, lägga på sin vinstmarginal och sedan ytterligare en buffert för oförutsedda prisförändringar.

Anledningen att det var fördelaktigt att ha bundet nu denna vinter var att alla elbolag helt missade i sin uppskattning av vad elen skulle kosta och inte hade tillräckligt stor buffert. De lär inte göra om det igen de närmsta åren.

Så om det inte hinner bli enorma skillnader i hur energimarknaden fungerar eller storskalig utbyggnad av elnät och elproduktion som ska hinna vara klar innan nästa vinter så kommer priset per kWh på fasta elavtal gå upp.
With all due respect, så som du beskriver det funkar det INTE. Elbolagen hedgar din egen försäljning och tar absolut inte de riskerna du beskriver. Fastprisavtal utgår från priset på derivatmarknaden.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Jo men konsumtionen i augusti är normalt sett så låg att det är betydelselöst. På sommaren gör jag av med under 1000 kWh per månad, det är december till februari där 70% av förbrukningen ligger. Och på vintern är elen aldrig direkt billig.
Som sagt historisk säsongsvariation är inte särskilt stor. Du får inte ett billigare ettårsavtal bara för att du tecknar det på sommaren. Avtalet innehåller lika många vinterdagar som om du tecknar på vintern

B
D djac skrev:
Fast den största anledningen till att ett bundet avtal kan ligga lägre än spotpris är väl just att man typiskt inte får "spotel", elhandelsbolagen köper el på termin som de kan sälja vidare och det är ju helt annat pris än spot, både högre och lägre, sen kan de säkert riska med att köpa lite till spot också men jag upplever stora missförstånd runt "elpriset" och spotpriserna.
När man handlar på termin så avräknas det mot spotpris i efterhand, så det är inte så att man får nån rabatt för att man prissäkrar på terminsmarknaden, vilket gör att elhandlare kan ställa ut fastpriser lågt.

Terminspriset i sin tur sätts ju av marknaden, och beror ju på allt möjligt, t.ex. bränslepriser, utfall i spoten, utsläppsrätter, aktuellt vattenmagasinläge, nya kablar, nedläggning av anläggningar / drifttagning av nya osv.

Historiskt så har ju fasta elavtal varit dyrare än att ligga rörligt. Att det inte varit så just denna vinter bör man inte dra för mycket slutsatser om för nästa vinter.

Men har det varit mycket nudlar och blodpudding för att få ihop pengar till elräkningen, så är det nog rätt att ligga med fasta elavtal framåt.

Rent generellt så prissäkrar elhandlarna så mycket de kan.

Ofta kan det finnas en separat avdelning som spekulerar kring priset, och handlar med terminer när de är "felprissatta" på marknaden. Men då görs ju det med en egen uppföljning, så de ser vad de tjänar/förlorar på elhandel respektive spekulation på elmarknaden. Det är långt ifrån alla elhandlare som spekulerar på börsen, det är riskabelt nog som det är.

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
När man handlar på termin så avräknas det mot spotpris i efterhand, så det är inte så att man får nån rabatt för att man prissäkrar på terminsmarknaden, vilket gör att elhandlare kan ställa ut fastpriser lågt.

Terminspriset i sin tur sätts ju av marknaden, och beror ju på allt möjligt, t.ex. bränslepriser, utfall i spoten, utsläppsrätter, aktuellt vattenmagasinläge, nya kablar, nedläggning av anläggningar / drifttagning av nya osv.

Historiskt så har ju fasta elavtal varit dyrare än att ligga rörligt. Att det inte varit så just denna vinter bör man inte dra för mycket slutsatser om för nästa vinter.

Men har det varit mycket nudlar och blodpudding för att få ihop pengar till elräkningen, så är det nog rätt att ligga med fasta elavtal framåt.

Rent generellt så prissäkrar elhandlarna så mycket de kan.

Ofta kan det finnas en separat avdelning som spekulerar kring priset, och handlar med terminer när de är "felprissatta" på marknaden. Men då görs ju det med en egen uppföljning, så de ser vad de tjänar/förlorar på elhandel respektive spekulation på elmarknaden. Det är långt ifrån alla elhandlare som spekulerar på börsen, det är riskabelt nog som det är.
En fundering från en gammal man. Inte minst du men flera andra förstår också hur den här marknaden fungerar. Men är det rimligt att politikerna godkänner ett prissättningsystem, med bristfällig konsekvensanalys, som gemene man förväntas kunna navigera rätt i. Blir det inte så att det förslag som deras nuvarande leverantör rekommenderar blir det nya avtalet. På en fluktuerande marknad kommer många att råka illa ut, främst i SE4och3, är det så vi vill ha det?

P
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Poängen var att förtydliga Harkas inlägg om prispåverkan pga förhöjda gaspriser OCH att vi är anslutna till den gemensamma elmarknaden (som jag trodde var underförstått med ”kabeln”).
Ja, om Sveriges elnät var isolerat från omvärlden så skulle prisbildningen I Sverige knappast påverkas så mycket av priser i andra länder, men Sverige har varit anslutna till den gemensamma elmarknaden rätt länge så det är inte den direkta orsaken till "prischocken". Det är för sent att klaga på det nu. Den som förutsåg dagens läge för (minst) 5-10 år sen är mer trovärdig än den som plötligt klagar på kablarna nu.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
P
K karlmb skrev:
Du glömmer ju att priset i Norge har exploderat. Och direkt så gjorde det det också i Sverige.
Har Sveriges nettoexport ökat pga anslutningen till Norges elnät?

P
K karlmb skrev:
Jo. Indirekt via passivitet visavi kablar och export från Norge. Vi är lika beroende av det som norrmännen själva.
Och denna passivitet drabbade Sverige alltså hux flux?

P
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Intressant artikel, men lika navelskådande nationalistisk som den svenska debatten. 20 % av tysk el exporteras. Så antingen får man släppa perspektivet att bara vad tyskar konsumerar är relevant, eller titta på fler länder. Eller än hellre, släppa nationalismen helt och börja prata tillgång och efterfrågan på de faktiska sammanflätade marknader vi har. För som vanligt tror jag stt politiker kan förhindra och förstöra, men i övrigt har relativt liten påverkan på de lösningar marknaden tar.
Tyskland kan väl lika lite som Sverige "kapa kablarna" till resten av EU?
(Eller, jo förresten, Tyskland kan nog agera mer självsvåldigt än Sverige när det gäller EU …)

P
Mikael_L Mikael_L skrev:
OCH minskad produktionskapacitet i SE4 och SE3 tror jag bidrar lite. Dvs nedstängda Barsebäck 1&2 och R1 och R2 och gaskraftverket i Malmö.
Om Barsebäckarna hade funnits kvar hade det funnits mer el att exportera. Jag tvivlar lite på att det hade påverkat priset signifikant mycket.

Barsebäck1 stängdes 1999 och Barsebäck 2 stängdes 2005.

P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är inte flödet som ändrats utan priset på råvaran.
Javisst. Jag har redan tagit reda på att flödet inte har ändrats de senaste åren, men alla tycks inte vara övertygade om det. Då är det kanske bättre att de letar rätt på statistik för svensk elexport själva istället för att ignorera mina upplysningar.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Hur kan priset på naturgas påverka driftskostnader för en kärnreaktor eller ett vattenkraftverk? Jag förstår bara inte.

Eller menar du att priset i Sverige drivits upp av marknadsmekanismer för att Tyskland är desperat att importera el från Sverige eftersom det höga priset på naturgas hör naturgasen dyr?

Men i så fall borde ju all billig vindkraftel användas i stället för den är ju nästan gratis och finns i obegränsad kvantitet.

Eller så kan tyskarna använda sina kärnkraftverk.

Energiewende skulle ju ge massor av billig el, vad har naturgaspriset med detta att göra?

För det är väl inte så att Energiewende är en flumdröm och att tyskarna stängde ner kärnkraftselen innan man säkrat upp att vind och sol kunde ersätta? Räknade man helt iskallt med att Sverige skulle täcka upp?

Och i så fall, var man så taskig att man inte ringde Stockholm och vad dem fortsätta driva Ringhals några år till för att undvika prischocker?

Jag hade förväntat mig att Magda och Merkel hade gjort ett gemensamt uttalande i förväg om att det svenska beslutet att driva Ringhals vidare är det bästa för miljön eftersom vi måste räkna in den tyska omställningen.

Men ett sådant beslut skulle kräva politiskt mod.
...Hur kan priset på naturgas påverka driftskostnader för en kärnreaktor eller ett vattenkraftverk? Jag förstår bara inte...

det gör det inte heller, men det är inte driftskostnaden eller enskilda produktionsformer som sätter elpriset – på den nordiska elbörsen Nord Pool bestäms priset utifrån hur mycket det kostar att producera den sista kilowattimmen som behövs för att möta efterfrågan; naturgas används flitigt i Europa som energibärare för att framställa elektricitet, bland annat i Danmark och Finland

...Eller menar du att priset i Sverige drivits upp av marknadsmekanismer för att Tyskland är desperat att importera el från Sverige eftersom det höga priset på naturgas hör naturgasen dyr?...

priset drivs upp för att naturgasen är dyr i hela världen och speciellt i Europa, jag tror inte att Tyskland är desperata att importera svensk el (men allmänt nervösa för utvecklingen i Ryssland)

...Men i så fall borde ju all billig vindkraftel användas i stället för den är ju nästan gratis och finns i obegränsad kvantitet...

vad är det för dumheter? all tillgänglig vindkraftsel används alltid, men vindkraftsel är givetvis inte "nästan gratis" och kvantiteten är inte obegränsad – dels beroende på ekonomin, dels beroende på kommunala (politiska) veton

...Eller så kan tyskarna använda sina kärnkraftverk...

Tyskland använder förstås de som finns, om vi tittar på decembersituationen så var de senast stängda en reaktor två år tidigare och en reaktor för fyra år sedan

...Energiewende skulle ju ge massor av billig el, vad har naturgaspriset med detta att göra?...

Energiewende handlar i första hand om att fasa ut kärnkraft och fossil kraft – sen pekar allt på att det också är en långsiktigt fördelaktig strategi, ekonomiskt sett – men det är en omställningsprocess som inte är avslutad, utan pågående

...För det är väl inte så att Energiewende är en flumdröm och att tyskarna stängde ner kärnkraftselen innan man säkrat upp att vind och sol kunde ersätta? Räknade man helt iskallt med att Sverige skulle täcka upp?...

jag tycker nog inte att dom flummar utan har lyckats väl med att ersätta kärnkraft och koleldning:

Graf som visar Tysklands elproduktion från olika källor och nedstängda kärnreaktorer över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

varför förefaller du så låst vid att tro att Tyskland är beroende av Sveriges elproduktion? under december såg Tysklands elsaldo med omvärlden ut så här:

Karta som visar nettoflödet av el till och från Tyskland i december 2021 med siffror för import och export i GWh.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

som synes hade Tyskland en liten import av el från Sverige under december, men som helhet exporterade Tyskland mer än tre gånger så mycket mot vad man importerade från sina grannar

Sverige har direkta elförbindelser med sex länder med vilka vi importerar och exporterar el efter tillgång och efterfrågan, det allra minsta utbytet har vi med – Tyskland

...Och i så fall, var man så taskig att man inte ringde Stockholm och vad dem fortsätta driva Ringhals några år till för att undvika prischocker? Jag hade förväntat mig att Magda och Merkel hade gjort ett gemensamt uttalande i förväg om att det svenska beslutet att driva Ringhals vidare är det bästa för miljön eftersom vi måste räkna in den tyska omställningen. Men ett sådant beslut skulle kräva politiskt mod...

mer än 20% av EUs elproduktion kommer från att bränna naturgas – Ringhals 1 stod för 0.2%

• Gilla
Nötegårdsgubben och 7 till
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Jag är lite mer optimistisk på gasprisfronten, tror Putin har glömt markandens krafter, redan nu håller det på att etableras rutter med amerikansk gas, som de har gott om, och när detta väl är på plats så har han, åtminstone delvis, förlorat den starka hand han hade haft om Northstream 2 fått öppna. Det går snabbt med marknadsanpassning när arbitragen blir för stora.
Tyskland tycks hålla möjligheten öppen för att Nord Stream 2 kommer att öppnas oavsett vad Ryssland gör i Ukraina.

Tyskland har väl mer att vinna på att Nord Stream 2 tas i bruk än vad Ryssland har? Om Nord Stream 2 sätts på paus på obestämd tid när Ryssland invaderar Ukraina så kan väl Ryssland sälja en hel del gas österut?

D
P pmd skrev:
Tyskland tycks hålla möjligheten öppen för att Nord Stream 2 kommer att öppnas oavsett vad Ryssland gör i Ukraina.

Tyskland har väl mer att vinna på att Nord Stream 2 tas i bruk än vad Ryssland har? Om Nord Stream 2 sätts på paus på obestämd tid när Ryssland invaderar Ukraina så kan väl Ryssland sälja en hel del gas österut?
Ja det där kan man bara gissa om, om USA inför nya embargon mot Ryssland och Northstrem hamnar på sanktionslistan kommer ingen kunna befatta sig med den på något sätt. Jobbar med Ryssland och måste förhålla mig till detta och sanktioner "smittar" mer än corona, det inkluderar bla banker som hanterar pengarna till och från såna här objekt.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Boilerplate4U
P pmd skrev:
Ja, om Sveriges elnät var isolerat från omvärlden så skulle prisbildningen I Sverige knappast påverkas så mycket av priser i andra länder, men Sverige har varit anslutna till den gemensamma elmarknaden rätt länge så det är inte den direkta orsaken till "prischocken". Det är för sent att klaga på det nu. Den som förutsåg dagens läge för (minst) 5-10 år sen är mer trovärdig än den som plötligt klagar på kablarna nu.
Det finns en analys om dessa risker som politikerna ignorerade vilket diskuterades tidigare i tråden. Ska se om jag kan hitta inlägget så får vi se vem som ligger bakom rapporten.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.