harka harka skrev:
...Hur kan priset på naturgas påverka driftskostnader för en kärnreaktor eller ett vattenkraftverk? Jag förstår bara inte...

det gör det inte heller, men det är inte driftskostnaden eller enskilda produktionsformer som sätter elpriset – på den nordiska elbörsen Nord Pool bestäms priset utifrån hur mycket det kostar att producera den sista kilowattimmen som behövs för att möta efterfrågan; naturgas används flitigt i Europa som energibärare för att framställa elektricitet, bland annat i Danmark och Finland

...Eller menar du att priset i Sverige drivits upp av marknadsmekanismer för att Tyskland är desperat att importera el från Sverige eftersom det höga priset på naturgas hör naturgasen dyr?...

priset drivs upp för att naturgasen är dyr i hela världen och speciellt i Europa, jag tror inte att Tyskland är desperata att importera svensk el (men allmänt nervösa för utvecklingen i Ryssland)

...Men i så fall borde ju all billig vindkraftel användas i stället för den är ju nästan gratis och finns i obegränsad kvantitet...

vad är det för dumheter? all tillgänglig vindkraftsel används alltid, men vindkraftsel är givetvis inte "nästan gratis" och kvantiteten är inte obegränsad – dels beroende på ekonomin, dels beroende på kommunala (politiska) veton

...Eller så kan tyskarna använda sina kärnkraftverk...

Tyskland använder förstås de som finns, om vi tittar på decembersituationen så var de senast stängda en reaktor två år tidigare och en reaktor för fyra år sedan

...Energiewende skulle ju ge massor av billig el, vad har naturgaspriset med detta att göra?...

Energiewende handlar i första hand om att fasa ut kärnkraft och fossil kraft – sen pekar allt på att det också är en långsiktigt fördelaktig strategi, ekonomiskt sett – men det är en omställningsprocess som inte är avslutad, utan pågående

...För det är väl inte så att Energiewende är en flumdröm och att tyskarna stängde ner kärnkraftselen innan man säkrat upp att vind och sol kunde ersätta? Räknade man helt iskallt med att Sverige skulle täcka upp?...

jag tycker nog inte att dom flummar utan har lyckats väl med att ersätta kärnkraft och koleldning:

[bild]

varför förefaller du så låst vid att tro att Tyskland är beroende av Sveriges elproduktion? under december såg Tysklands elsaldo med omvärlden ut så här:

[bild]

som synes hade Tyskland en liten import av el från Sverige under december, men som helhet exporterade Tyskland mer än tre gånger så mycket mot vad man importerade från sina grannar

Sverige har direkta elförbindelser med sex länder med vilka vi importerar och exporterar el efter tillgång och efterfrågan, det allra minsta utbytet har vi med – Tyskland

...Och i så fall, var man så taskig att man inte ringde Stockholm och vad dem fortsätta driva Ringhals några år till för att undvika prischocker? Jag hade förväntat mig att Magda och Merkel hade gjort ett gemensamt uttalande i förväg om att det svenska beslutet att driva Ringhals vidare är det bästa för miljön eftersom vi måste räkna in den tyska omställningen. Men ett sådant beslut skulle kräva politiskt mod...

mer än 20% av EUs elproduktion kommer från att bränna naturgas – Ringhals 1 stod för 0.2%
Bra att vi är överens. Marginalprissättningen av el skapar som alltid med sådana system extrema prisnivåer när man når begränsningen. Ringhals 0.2% hade mildrat detta. Och ännu mer hade det mildrat om man kört vidare kärnkraften i Tyskland. Vi ser också att Energiewende misslyckats eftersom 20% av elproduktionen görs från naturgas dvs vi blir beroende av en diktator. Och vindkraften visar sin otillräcklighet, det var ju den som skulle rädda oss när Ringhals las ner.

Kanske dags att fundera på vad vi gör inför nästa vinter. Jag kommer personligen snart beställa ved plus att jag som sagt bundit elpriset.

• Gilla
Lullejulle och 2 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Bra att vi är överens. Marginalprissättningen av el skapar som alltid med sådana system extrema prisnivåer när man når begränsningen. Ringhals 0.2% hade mildrat detta. Och ännu mer hade det mildrat om man kört vidare kärnkraften i Tyskland. Vi ser också att Energiewende misslyckats eftersom 20% av elproduktionen görs från naturgas dvs vi blir beroende av en diktator. Och vindkraften visar sin otillräcklighet, det var ju den som skulle rädda oss när Ringhals las ner.

Kanske dags att fundera på vad vi gör inför nästa vinter. Jag kommer personligen snart beställa ved plus att jag som sagt bundit elpriset.
Man kan nog inte riktigt bara säga "vindkraften fungerar inte". Vindkraften som den ser ut idag räcker inte, det är helt sant. Men det är lite olika saker. Det är som att säga att kärnkraften inte fungerar, för den kan inte täcka upp allt? Den fixade ju inte heller pristopparna! Det gjorde faktiskt inget som finns i nätet just nu.... Lägg ner allt bara.

• Gilla
  • Haha
RoAd och 2 till
  • Laddar…
S sandos skrev:
För er med rörligt blir det några spännande veckor igen:

[länk]
i-oskarshamn-tillfalligt-tas-ur-drift/
TROR det kommer påverka mindre än vad folk i allmänna ( och här på BH) tror men vi får förstås vänta och se.

S sandos skrev:
Man kan nog inte riktigt bara säga "vindkraften fungerar inte". Vindkraften som den ser ut idag räcker inte, det är helt sant. Men det är lite olika saker. Det är som att säga att kärnkraften inte fungerar, för den kan inte täcka upp allt? Den fixade ju inte heller pristopparna! Det gjorde faktiskt inget som finns i nätet just nu.... Lägg ner allt bara.
Det är ingen som skall lägga ner något bara för att du säger det. Men du har rätt i att inget energislag i sig löser hela biten, det är därför vi behöver flera alternativ.

Men jag anser faktiskt att vi skall inse hur verkligheten ser ut och planera för att den senast vinterns pristoppar undviks. Och dagsläget är bara början, snart skall allting i samhället vara fossilfritt och eldrivet och jag undrar hur det skall gå till.

G
...Men i så fall borde ju all billig vindkraftel användas i stället för den är ju nästan gratis och finns i obegränsad kvantitet...

vad är det för dumheter? all tillgänglig vindkraftsel används alltid, men vindkraftsel är givetvis inte "nästan gratis" och kvantiteten är inte obegränsad – dels beroende på ekonomin, dels beroende på kommunala (politiska) veton

Vad är priset för el från ett vindkraftverk som står still?

...För det är väl inte så att Energiewende är en flumdröm och att tyskarna stängde ner kärnkraftselen innan man säkrat upp att vind och sol kunde ersätta? Räknade man helt iskallt med att Sverige skulle täcka upp?...

jag tycker nog inte att dom flummar utan har lyckats väl med att ersätta kärnkraft och koleldning:
Hur ser bilden ut när det inte blåser och eller inte är soligt?

Jag tycker det faktiskt är lite flummigt...

G OMathson skrev:
vad är det för dumheter? all tillgänglig vindkraftsel används alltid, men vindkraftsel är givetvis inte "nästan gratis" och kvantiteten är inte obegränsad – dels beroende på ekonomin, dels beroende på kommunala (politiska) veton.
Men elslag som har 0 i bränslekostnad kommer alltid kunna säljas till nästan vilket pris som helst utan att man går back, varför inte få in 0.0001 SEK istället för ingenting per kW? Kanske kan man tänka sig att man kan spara in lite slitage på turbiner genom att stanna upp de, så helt gratis är det nog inte, men tex solkraft lär inte har någon som helst marginalkostnad vad jag tänka mig. Tror inte invertern eller panelen håller längre för att man slutar producera.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
D
A Anders_Nilsson skrev:

Ja med den synen har ingenting någonsin fungerat, vi är helt klart i en omställning nu och marknaden bygger inte kärnkraft för det kommer att vara för dyrt över tid, det skulle varit byggt för 20 år sedan isf, det nya blir de billigare energikällorna men inte i för låg volym, eventuellt kommer SMR bli billigt och bra men det ligger långt fram så inget man planerar med idag.

Inga känslomässiga utbrott eller tårdrypande utspel från röstfiskande och uppmärksamhetstörstande politiker kommer ändra på fundamenta.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
Boilerplate4U
D djac skrev:
Ja med den synen har ingenting någonsin fungerat, vi är helt klart i en omställning nu och marknaden bygger inte kärnkraft för det kommer att vara för dyrt över tid, det skulle varit byggt för 20 år sedan isf, det nya blir de billigare energikällorna men inte i för låg volym, eventuellt kommer SMR bli billigt och bra men det ligger långt fram så inget man planerar med idag.

Inga känslomässiga utbrott eller tårdrypande utspel från röstfiskande och uppmärksamhetstörstande politiker kommer ändra på fundamenta.
Det är ett systemfel att enbart lita på vindkraften. Man måste ställa sig frågan, vad händer när det inte blåser?

SMR är i högsta grad aktuellt i synnerhet när det finns möjlighet att använda vårt gamla kärnavfall som bränsle samt kunna generera både värme och el där det regionala behovet är som störst. Det gör också produktionen redundant.

Det gäller att få en bra energimix med alla typer av kraftproduktion. Att enbart "tro" på vindkraft är som att tro på tomten, man blir väldigt besviken när verkligheten visar sig bakom masken.

Boilerplate4U
Lite info om Finlands planer på ett stort havsvindkraftpark vid Korsnäs

Planering påbörjades 2020 och om man får grönt från alla instanser beräknas anläggningsarbetet vara klart får produktion tidigast 2028. Enligt planerna ska det byggas 70 till 100 turbiner med en nominell effekt på ca 1,3 GW och ska generera uppskattningsvis ca 5 TWh per år. Planerad kostnad ca 2 miljarder euro (ca 21 miljarder kr). Utöver bygget av själva vindparken pågår diskussioner med Fingrid om anslutningen till elnätet

Boilerplate4U
Z Zodde skrev:
Var kan man handla CFDs, vem utfärdar sådana?
365Markets så klart! Det ryktas även om snabb och seriös handel med junk bonds. Annars har jag en bro till salu om du är intresserad...

Z Zodde skrev:
With all due respect, så som du beskriver det funkar det INTE. Elbolagen hedgar din egen försäljning och tar absolut inte de riskerna du beskriver. Fastprisavtal utgår från priset på derivatmarknaden.
Med all respekt men nu är du ute och cyklar, elhandeln med fasta kontrakt är på intet sätt en riskfri verksamhet som du uttrycker dig.

Elhandlarna kan som vilken handlare som helst göra missbedömningar i sin riskanalys på fasta kontrakt där oförutsedda händelser skapar tex skenande/volatila priser som sätter sprätt på marginalerna. Här är en övergripande förklaring för den som vill sätta sig in i problematiken:

För den som är intresserad finns här är en mer detaljerad beskrivning hur handeln går till med olika typer av finansiella instrument.

Av anledningen ovan finns det risk att vissa handlare med dåligt fungerande riskhantering (missbedömningar) och ansträngd ekonomi slutar med fastprisavtal:

Ps...
Det går alldeles utmärkt att som privatperson spekulera på elmarknaden med olika slags derivat (om man vill ta den risken dvs)

Redigerat:
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
65Markets så klart! Det ryktas även om snabb och seriös handel med junk bonds. Annars har jag en bro till salu om du är intresserad...

Med all respekt men nu är du ute och cyklar, elhandeln med fasta kontrakt är på intet sätt en riskfri verksamhet som du uttrycker dig.

Elhandlarna kan som vilken handlare som helst göra missbedömningar i sin riskanalys på fasta kontrakt där oförutsedda händelser skapar tex skenande/volatila priser som sätter sprätt på marginalerna. Här är en övergripande förklaring för den som vill sätta sig in i problematiken:

• "Stora utmaningar för elhandelsbolag när elpriset skenar"

För den som är intresserad finns här är en mer detaljerad beskrivning hur handeln går till med olika typer av finansiella instrument.

• "Area price hedging and the Nordic market model"

Av anledningen ovan finns det risk att vissa handlare med dåligt fungerande riskhantering (missbedömningar) och ansträngd ekonomi slutar med fastprisavtal:

• ”Det är en utmaning att prata elpriser med kunderna just nu”
  • "Linde energi slutar med fast pris"
Ps...
Det går alldeles utmärkt att som privatperson spekulera på elmarknaden med olika slags derivat (om man vill ta den risken dvs)

• "Norrman spekulerade bort miljardbelopp på en dag"
  • "Einar Aas tjänade miljarder – sen började det regna i norra Norge"
Jag skriver "
Elbolagen hedgar sin egen försäljning och tar absolut inte de riskerna du beskriver."

Du skriver " Med all respekt men nu är du ute och cyklar, elhandeln med fasta kontrakt är på intet sätt en riskfri verksamhet som du uttrycker dig."

Att man inte tar enorma risker är inte på något sätt detsamma som riskfri? Hur kan du öht få till nåt sånt???

Elhandelbolag tjänar sina pengar på spreaden mellan köpt och såld el, inte genom att ta marknadsrisker.
I praktiken är det svårt att skydda sig 100% då man inte känner kundernas förbrukade volym men målet är mest möjligt.
Bara de större handlarna har egna tradingdeskar.

Derivatmarknaden har omsättningsmässigt blivit mycket sämre då vollan ökat. Marketmakers drar fsig för att ställa pris. DÅ blir det svårare för elhandelsfgöretagen att hedga sig och de med mindre kundportföljer har börjat pausa försäljnning av fastkontrakt

Jag känner gott till Einar AAs, han var en trader och sålde INTE el vidare till privatkunder.,
Få är av den storleken som han var och kunde handla direkt på Nasdaqbörsen.

HAr du länk till de CFDs du omntalade pls?
(Artikeln om area price hedging du länkade till är 9 år gammal, en hel del som är inaktuellt där, reka gärna modernare artiklar!)

Redigerat:
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad kostar ett kärnkraftverk att bygga?
Det kostar mycket.....
Magda och hennes energiminisiter tar Finland och Olkiluoto 3 som ett exempel att det blir för dyrt.
OL3 är då kantad av bakslag och tyskar/fransmän ska nog inte bygga något ihop.
Så man är säkert upp i 100 miljarder men det är ett mycket dåligt exempel.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Olkiluoto_kärnkraftverk

Den största anläggningen som nu driftsätts är i Förenade Arabemiraten (Dubai) och där har det gått betydligt bättre
https://www.enec.gov.ae/barakah-plant/
Sen bygger ryska Rosatom ett antal anläggningar i världen.
Sen tror jag mest på sk SMR-reaktorer... mycket enklare-billigare typ den från Rolls-Royce (flygmotortillverkaren)
https://www.rolls-royce.com/innovation/small-modular-reactors.aspx#section-about-smrs

Boilerplate4U
Z Zodde skrev:
Att man inte tar enorma risker är inte på något sätt detsamma som riskfri? Hur kan du öht få till nåt sånt???
Vet inte vad du fått "enorma risker" ifrån? Det är dina ord, inte mina.

Elhandelbolag tjänar sina pengar på spreaden mellan köpt och såld el, inte genom att ta marknadsrisker.
Nu är det du igen som påstår att elhandlarna spekulerar, inte jag. Däremot tar man risker på marknaden med fasta avtal som du borde känna till. Om inte, läs länkarna i det tidigare inlägget på nytt.

Dessutom brukar man vanligtvis använda begreppet marginal vid normal försäljning.

HAr du länk till de CFDs du omntalade pls?
365markets. Rykte som väldigt serösa handlare..

Vi tar 2! 100 för en , kanske får rabatt för 2. Några års vinst från Vattenfall och sen plocka lite ur svara hålet bara, ingen märker att det försvinner ändå men våra höga el och bränslepriser! / Ringholm

• Haha
pmd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.