F fsn skrev:
Fast skita kan vi fortsätta göra. Avloppsvattnet skall användas som kylvatten i fabriken.
Det är väl bara en tidsfråga innan det skall börja mätas, och betalas/skattas per liter, avloppsvatten från alla fastighetsägare i landet. Man spyr lite i munnen.

Mikael_L
F fsn skrev:
Det är väl i praktiken så att det fortfarande bara är decimalen som ändras på jordklotets total om vi så reducerade oss till noll.
Men återigen. Det blir ju lite intressant då, iom att då är det bara 2 länder i världen som behöver göra något, resten är ju så små att de inte spelar någon roll!

• Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
D Dayangel skrev:
Det är väl bara en tidsfråga innan det skall börja mätas, och betalas/skattas per liter, avloppsvatten från alla fastighetsägare i landet. Man spyr lite i munnen.
Det görs redan. Mätningen sker förvisso på rensidan men det är huvudsakligen avloppsreningen du betalar för.

F
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men återigen. Det blir ju lite intressant då, iom att då är det bara 2 länder i världen som behöver göra något, resten är ju så små att de inte spelar någon roll!
Skrev jag det? Är det bara två länder som släpper ut mer skit än sverige? Är det många länder som redan nu har en fossilfriare elmix än sverige? Är det många fler länder än Norge och Österrike (tror jag?) som har större andel vattenkraft än sverige?

F
F fiskbuggaren skrev:
Det görs redan. Mätningen sker förvisso på rensidan men det är huvudsakligen avloppsreningen du betalar för.
det är väl ganska 50/50 på vattenproduktion och rening av bajsvatten? Det ser ungefär ut så då man köper brandpostvatten och inte betalar avloppsavgift.

Mikael_L
  • Gilla
  • Haha
Dan_Johansson och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
F fsn skrev:
Skrev jag det? Är det bara två länder som släpper ut mer skit än sverige? Är det många länder som redan nu har en fossilfriare elmix än sverige? Är det många fler länder än Norge och Österrike (tror jag?) som har större andel vattenkraft än sverige?
Du förstod nog vad jag menar.

P
pacman42 pacman42 skrev:
I Göteborg så har man nu börjat med effekthandel så att Göteborg energi skall slippa bygga ut nätet:
- [länk]
NyTeknik skrev:
Inom tio år kommer Göteborg mer än fördubbla sitt effektbehov om staden snabbt ska bli klimatneutral. Den bedömningen gör energibolaget Göteborg Energi. Dagens drygt 800 MW behöver öka till 1 700 MW.
Kan man inte bygga en ny vindkraftspark på Hisingen?

P
F fiskbuggaren skrev:
Avloppsrening kostar pengar och det är rimligt att den som utnyttjar den betalar för det. Att betala indirekt som nu är lite krystat.

P pmd skrev:
Avloppsrening kostar pengar och det är rimligt att den som utnyttjar den betalar för det. Att betala indirekt som nu är lite krystat.
Och där kommer väl den kommunala skatten, som vi har betalat i urminnes tider, in. Vad fan får vi för pengarna numera?

P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu har vi det kanske klart inom bara 50 år, eller så ...

Rekordresultat för europeisk fusionsreaktor – ”På väg mot framtid med fusionsenergi”
[länk]

Milstolpe nådd i jakten på fusionsenergi: ”Jättekliv”
[länk]

[länk]
(artikeln får nog snart hänglås)
Har du hittat något om energiutbytet? Hur mycket energi behövde man föra in i systemet för att få ut den mängd som rapporterades?

P
D Dayangel skrev:
Och där kommer väl den kommunala skatten, som vi har betalat i urminnes tider, in. Vad fan får vi för pengarna numera?
Vi får Upplevelsenämnder och detaljplaner. Klaga inte!

• Haha
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
P pmd skrev:
Har du hittat något om energiutbytet? Hur mycket energi behövde man föra in i systemet för att få ut den mängd som rapporterades?
Nej, det visslade bara förbi i nyhetsflödet, och jag tyckte det passade att rapportera i denna tråd.
Jag har inte fördjupat mig det minsta.

P
P paralun skrev:
Varför det?
Därför att den här tråden handlar om elpriser och inte om kalkbrott.

• Gilla
djac
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Håller med dig, därför borde Tyskland sluta gnälla om vi begränsar exporten eftersom det är de själva som stängt ner sin kärnkraft. Dom räknade kallt med att Sverige skulle exportera.
med tanke på Tysklands utbyte av el med sina elva grannländer – som i huvudsak är export, särskilt under vintertid – på vilket sätt menar du att deras kalla beräkningar bygger på att Sverige skulle exportera till dom?
Diagram över Tysklands export och import av el mellan 2019-2022, inklusive handel med Sverige.
grafen visar situationen under drygt tre år, fram till idag – understundom exporterar vi till Tyskland, ibland importerar Sverige från Tyskland

• Gilla
Abies koreana och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.