723 822 läst ·
13 159 svar
724k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
du tänker på Dansk Energis klagan till EU-kommissionen som innebar att vi sedan fick elområden i Sverige?G OMathson skrev:
jag har inte läst vad de skrev, och därmed har jag inte heller läst mellan raderna
men året var 2006 och vid den tiden såg den danska elproduktionen ut så här:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
alltså, 82% fossilt och 13% vind, plus lite smått från biogas, sopor och vattenkraft
det fossila var helt dominant och det är väl minst lika troligt att man ville kunna maximera importera av el från Sverige, troligen till en lägre kostnad än att bränna kol och naturgas?
Medlem
· Halland
· 4 523 inlägg
Så om Danmark nu har mindre fossilt kan vi avskaffa elområdena i Sverige?harka skrev:
du tänker på Dansk Energis klagan till EU-kommissionen som innebar att vi sedan fick elområden i Sverige?
jag har inte läst vad de skrev, och därmed har jag inte heller läst mellan raderna
men året var 2006 och vid den tiden såg den danska elproduktionen ut så här:
[bild]
alltså, 82% fossilt och 13% vind, plus lite smått från biogas, sopor och vattenkraft
det fossila var helt dominant och det är väl minst lika troligt att man ville kunna maximera importera av el från Sverige, troligen till en lägre kostnad än att bränna kol och naturgas?
Varför skriker du?Z Zodde skrev:NEJ, ingen utom du har koll på vad dina ständigt ändrade definitioner på "nordpool området är"
Vi diskuterar elpriset i SVERIGE (Varierar kraftigt i Norden så varför skulle vi se Norden som en enhet)'
Du pratar om kraftigt ökad export, först pratar vi om månader, sen kvartal, sen helt pllötsligt att det gällde inte Sverige utan "Nordpool området" som du nu definierar som Norden (Men VARFÖR i H*E skriver du inte Norden då)
Jo för skriver man Nordpool området så kan man ändra efter behag när man blir överbevisad.
DU har enligt citat ovan sagt att TYSKLAND tillhör "NordpoolOmrådet" men det passar helt plötsligt inte?
Och om jag säger att du får svårt att finna siffror som styrker ditt påstående om kraftigt ökad export, ja då gidder du inte leta efter dom...?? ETT enkelt Pudlande hade varit bättre
Njau, att tappa 1400MW och det är Februari-högtryck dvs kallt och vindstilla tror jag kan ge elmarknaden frossa.Z Zodde skrev:
Det finns ju inga marginaler nuförtiden! (miljöpartiklarna tog bort dessa marginaler)
Kablarna är våra marginaler.P paralun skrev:
Tror inte det blir någon större frossa (inte värre än december), men se3 och se4 kommer ju prismässigt hamna på kontinentala prisnivåer fler timmar på dygnet, men det är vi ju ganska vana vid redan...
Njau, om det riktiga Februari-högtrycket slår in så tror jag det har en större påverkan!B BSOD skrev:
Kortvarigt så spelar det ingen större roll men nu blir det sannolikt mer än en vecka.
Jo jag vet att det var länge sedan de stängde, och idag hade de troligen varit stängda ändå av rena åldersskäl, inte ens kärnkraftverk kan leva för evigt, de byggdes ju 1975 och 1977 och skulle varit 47 resp 45 år gamla nu, och dessutom med en relativt låg effekt.P pmd skrev:
Min poäng var nog mest att det saknas väldigt mycket elproduktion i SE4, som gör att de måste importera mycket, och då är det verkligen inte märkligt att man samtidigt importerar en tråkig prisbild.
Med tillräckligt stor produktion i SE4 så antar jag att ledningarna mot grannländerna hade kunnat storkna innan en elbrist uppstår i SE4 och därmed hade ett lägre pris kunnat bli resultat.
Men jag ska erkänna att jag inte till 100% förstår hur allt detta fungerar, så ni får ta det för vad det är - mina egna tankar.