Vätgas är ju inte kemiskt instabil, så farorna ska inte överdrivas.

P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men då får vi inte glömma att här ersätter de stenkol, som görs om till koks, med vätgas gjord av el
Jag tror inte att det finns några koksbaserade masugnar i Sverige längre. De har ersatts av elektriska masugnar.

P
K Nils Andersson1 skrev:
Du har fattat fel. Det är Putins motståndare.
Putin har eliminerat de oligarker som försökte stå upp mot honom. [Ref. #6782]
Om det var Putins motståndare som förekom flitigt Pandorakumenten så skulle förstås ryska media ta upp det ordentligt.

tommib
P pmd skrev:
Jag tror inte att det finns några koksbaserade masugnar i Sverige längre. De har ersatts av elektriska masugnar.
Värmen genereras inte av koks/kol men det är en väsentlig del i processen eftersom det används för att reducera järnet till stål. Det är den stora grejen med hybrit, att man använder vätgas till detta istället och får vatten istället för CO2 som resultat av redoxreaktionen.

• Gilla
Daniel 109 och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Japp, Mikhail Khodorkovskij.är kanske den mest kända. Ledde Yukos Oil (som hade ende affärer med Norge)
Tyvärr hade han politiska ambitioner också så åkte dit i 2003 för skattebrott-

P
D Daniel 109 skrev:
Vätgas är ju inte kemiskt instabil, så farorna ska inte överdrivas.
Vätgas kryper igenom en hel del material, och vätgas blir lite för skojig när den blandas med luft.
Jag har "lekt" med vätgas och det kändes lite nervöst.

P pmd skrev:
Nej, men jag litar på ingenjörsvetenskapen. Vi vill inte ha konstnärer att bygga vätgasanläggningar. :)

Att hantera vätgas är svårt. Man behöver inte bara ha säkerhetssystem som heter duga, man måste också välja material att bygga vätgasförvaring av som fungerar bra. Det finns en del utmaningar där.
Nej det tror jag inte alls!
Sen har vi massvis med ödemark längs 400kV ledningarna genom riket. Perfekt för ett antal vätgasanläggningar.
Citat:
Att lagra vätgas ger en möjlighet att stabilisera energisystemet genom att producera vätgas då det finns mycket el, till exempel när det blåser, och använda lagrad vätgas när elsystemet är ansträngt. För att säkra tillgången på fossilfri vätgas är det viktigt att kunna lagra den under säkra och effektiva förhållanden. Anläggningen kommer att byggas enligt de höga krav som gäller och dess säkerhet kommer att granskas noggrant för att säkerställa att kraven från samhälle och myndigheter är uppfyllda. Slut citat.
https://www.hybritdevelopment.se/en-fossilfri-utveckling/vatgaslagring/
Var själv inte medveten riktigt om hur långt framme man är just nu! ;)

P pmd skrev:
Om det var Putins motståndare som förekom flitigt Pandorakumenten så skulle förstås ryska media ta upp det ordentligt.
Jag har nyligen kollat på https://www.svtplay.se/video/11428622/att-skapa-en-putin jag rekar dig att kolla på den. Som vanlig så blir vissa superrika och "otur" säger sen globalister. Det är inget nytt det är samma sak med bistånd. Det är pengar som går direkt till någon korrupt i ett land kanske i afrika. Vanliga människor får mindre än noll där.

P
P paralun skrev:
[länk]
Lite runt med information om hur lagringen ska gå till.
Påminn mig om att inte flytta till Svartöberget den närmaste tiden. ;)

P
K Nils Andersson1 skrev:
Jag har nyligen kollat på [länk] jag rekar dig att kolla på den.
Vad får man reda på i den videon?
Tack för tipset! Jag ska nog se på den, men du kanske kan ge en försmak?
Som vanlig så blir vissa superrika och "otur" säger sen globalister.
Otur? Nej, de missbedömde Putin och hans klick helt enkelt.

P pmd skrev:
Lite runt med information om hur lagringen ska gå till.
Påminn mig om att inte flytta till Svartöberget den närmaste tiden. ;)
Njau, de lulä-bor jag känner brukar inte bli särskilt upphetsade över sådant här.
Bygget pågår ju!
https://www.hybritdevelopment.se/lulea-byggarbeten-pa-svartoberget/
(låt dom snacka på söderut)

C
P paralun skrev:
Perfekt för ett antal vätgasanläggningar.
Nej, cykeln el->vätgas->el är inte tillräckligt effektiv för att vara särskilt intressant. Hybrit kommer inte att ändra på detta, de är ute efter något helt annat.

C cpalm skrev:
Nej, cykeln el->vätgas->el är inte tillräckligt effektiv för att vara särskilt intressant. Hybrit kommer inte att ändra på detta, de är ute efter något helt annat.
Jag kan inte ser varför?
Får man till mer storskaliga anläggningar så skulle det vara perfekt.
Igår diskuterades ju de här:
https://corre.energy/current-projects/
Sen betvivlar jag att EU skulle gå in med så mycket pengar om det enbart handlade om själva Hybrit.

C
P paralun skrev:
Jag kan inte ser varför?
Varför det inte är tillräckligt effektivt, eller varför Hybrit inte kommer att ändra på det?

C cpalm skrev:
Varför det inte är tillräckligt effektivt, eller varför Hybrit inte kommer att ändra på det?
Men varför skulle det inte vara effektivt? Motivera gärna.
Här kan jag gå till GE och köpa mig en gasturbin
https://www.ge.com/gas-power/future-of-energy/hydrogen-fueled-gas-turbines
Sen har jag inte hunnit sätta mig in i olika lösningar man ser.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.