D
P paralun skrev:
Jag delar inte din oro och EU-kommissionen ser då ut som att de klassar både kärnkraft samt gas som hållbara. Främst länder i östra Europa kommer då säkert att bygg fler kkv.
[länk]
Sen "vässar" vi klorna med ett antal vätgasdrivna installationer.
Plus att våra EU-politiker måste prata ihop sig så att vi får en förutsägbar marknad.
Det där var ju en goddag yxskaft-reaktion, att det skulle exporteras mindre om de så skulle klassa olja som naturolja, vilket väl är nästa steg, så hindrar det ju inte exportflödena som bara kommer bli allt större och fler.

Magnus E K
Goda nyheter! Imorgon behöver du inte vara uppe på natten för att köra torktumlaren utan kan göra det på lunchrasten. Dygnets billigaste timmar är kl 13-15 (SE3 och 4):

Linjediagram som visar elpriser per timme för den 4 februari 2022, med lägsta priser kl 13-15.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(Inte absolut första gången lunchtimmarna är billigast, men normalt när det sker är det inte så stora skillnader till morgon och kväll.)

Hade vi haft Ringhals 1 och 2 i drift fortfarande hade priserna varit 30-50% lägre i södra Sverige i höstas:

Större elproduktion hade kunnat ge lägre elpriser

– Vi simulerade elsystemet som det såg ut i höstas, och sedan lade vi till antingen 1,8 GW kärnkraft eller 3,5 GW havsbaserad vindkraft i södra Sverige för att se vilken påverkan det skulle haft på elpriserna, säger Markus Wråke, VD på Energiforsk.

Nuvarande begränsningar i överföringskapacitet till andra länder gör att tillkommande el till stor del stannar i Sverige och därför har stor påverkan på priserna här.

Jag såg en uträkning där dom kom fram till 0,12 kr/kWh

L LabanW skrev:
Jag såg en uträkning där dom kom fram till 0,12 kr/kWh
Intressant med stora skillnader, har du en länk?

D djac skrev:
Det där var ju en goddag yxskaft-reaktion, att det skulle exporteras mindre om de så skulle klassa olja som naturolja, vilket väl är nästa steg, så hindrar det ju inte exportflödena som bara kommer bli allt större och fler.
Nej så blir det säkert inte eftersom nu kärnkraft samt naturgas blir klassade som hållbara i Taxonomin.
Klassisk real-politik!
Jag är sedan säker på att det nu inom EU blir en gemensam stor kraftsamling när man sett hur tokigt det blev i år.

Z Zodde skrev:
Intressant med stora skillnader, har du en länk?
Tyvärr vet jag inte var jag läste det.
Minns att jag tyckte att det verkade vara ett seriöst försök att räkna ut orsaken till det höga elpriset.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Maskintok skrev:
precis.
Och den är förklarad av de främsta experter på marknaden... Och där väger även Sveriges hets till export in för vårt pris... samt avsaknaden av inhemsk marknad... Det blir bara galenskap utan den...
Lite grann som när Bildt tyckte vi skulle ha 500% ränta...

P
K karlmb skrev:
Lite grann som när Bildt tyckte vi skulle ha 500% ränta...
tyckte han?
var det inte Ingvar Karlsson och S som hade detta på agendan?
Det är ju mer likt deras politik..
Bildt kom ju in i bilden 1991..när det redan var försent..

• Gilla
katho75
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
16/9 1992 höjde Bengt Dennis marginalräntan till 500%
[länk]
Vet inte egentligen vem som var skyldig men motivet verkade vara någon märklig machotanke att svenska kronan, dem står sig minsann både mot Soros och andra amatörer.
Nu är det samma idioti, tills man plötsligt inser det alla redan tänkt, anpassa dig till omvärlden om du vill överleva.

P
K karlmb skrev:
Vet inte egentligen vem som var skyldig men motivet verkade vara någon märklig machotanke att svenska kronan, dem står sig minsann både mot Soros och andra amatörer.
Nu är det samma idioti, tills man plötsligt inser det alla redan tänkt, anpassa dig till omvärlden om du vill överleva.
Läs detta så vet du.
Det går lätt att skylla på den som sitter vid makten vid tillfället då det sker..
Men sanningen är oftast att något skett långt innan som skapat en fjärilseffekt..

Avregleringar ledde till finanskrisen 1990 - | forskning.se
https://www.forskning.se/2013/04/25/avregleringar-ledde-till-finanskrisen-1990/#

Redigerat av moderator:
Mikael_L
Maskintok skrev:
Det går lätt att skylla på den som sitter vid makten vid tillfället så det sker..
Hepp, ändå var det precis vad du försökte :crysmile:

• Gilla
  • Haha
djac och 2 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Läs detta så vet du.
Det går lätt att skylla på den som sitter vid makten vid tillfället så det sker..
Men sanningen är oftast att något skett långt innan som skapat en fjärilseffekt..

Avregleringar ledde till finanskrisen 1990 - | forskning.se
[länk]
Känner till det där. Men att låta räntan gå ballistic för att försvara en fast valutakurs, för att man hatar inflation... ja vi vet att det finns bättre sätt att hålla nere inflationen...

P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Hepp, ändå var det precis vad du försökte :crysmile:
Ja kanske det..
Eller så var det mer korrekt beskrivning.
Att det inte var Carl Bildts regering som låg bakom själva krisen utan föregående..

Eller så skyllde jag på någon annan och carl Bildts regering var boven hela tiden..
Lite kort om tid dock att sjösätta allt för den effekten... Men det är klart de var säkert driftigare förr;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.