723 824 läst ·
13 159 svar
724k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Vattenfall har avtal med tre olika leverantörer av kärnbränsle, varav Rosatom är en, så jag tror inte att beroendet är så stort ("Vi kan sluta närsomhelst!" – Vattenfall).Mikael_L skrev:
(Vad de andra två leverantörerna heter minns jag inte, men jag lovar att googla fram det om någon är för lat för att göra det själv.
En f.d. kollega till mig, gift med en rysk medborgare, och därför med en del kontakter österut var övertygad om att någon kommer att skjuta Putin förr eller senare. Vi ska nog tolka "skjuta" bildligt, men den ganska utbredda uppfattningen i väst att Putin är ensam härskare i Ryssland stämmer dåligt. FSB styr landet, precis som dess föregångare KGB styrde Sovjetunionen.D djac skrev:
De nya oligarkerna. De gamla har ju Putin och hans FSB-kompisar fängslat, likviderat eller skickat i landsflykt.
Men du har rätt i att det finns en hel del mycket rika personer i Ryssland som inte trivs med att inte få bygga på sina förmögenheter lika lätt som förr.
Idén om att Ryssland ska vara en stormakt är dock ganska populär bland befolkningen.
Hur mycket jag än kisar så ser jag inga stora truppansamlingar från Europas arméer på gränsen till Ryssland (eller ens på gränsen till grannländer till Ryssland).Maskintok skrev:
BNP är mycket viktigare för ett lands möjligheter att visa sig på styva linan internationellt än BNP per capita.Mikael_L skrev:
Den ryska stridsmoralen var lite begränsad i Afghanistan. Stridsmoralen hos de ryska soldaterna i andra världskriget var högre, men då var den lite hjälpt av att en soldat som inte stred blev skjuten av sina egna.Maskintok skrev:
Hur stridsmoralen hos ryska invaderande soldater i Ukraina skulle vara är en öppen fråga, men stridsmoralen hos soldater som försvarar sitt land brukar ofta vara högre än hos soldater som invaderar ett främmande land.
Elpriset antas ha påverkats av att Ryssland exporterar mindre naturgas till EU sen en tid tillbaka, och det förmodas att det är en del i en större plan där ryska trupper vid den Ukrainska gränsen är en del.mnils skrev:
Ganska mycket spekulation, men inte bara spekulation.
Svängningarna beror väl på att ingen kan styra vinden, medan nivån beror på Putin?Dan_Johansson skrev:
Man pratar ju lite om att svängningarna skulle vara något negativt också, jag kollade närmare på min elräkning för december 2020, där var lägsta priset 7,2 öre/kWh den 27:e, medan det högsta var 70,64 öre den 14:e. Nästan 10 gångers skillnad alltså..
2021 var högsta den 21 december, 425,82 öre, och lägsta 19:e med 69,29 öre, vilket blir lite mer än 6 gångers skillnad...
Det var alltså större svängningar förr-förra året...
Enklare uttryckt: mata inte trollet.tveksamt skrev:
Sluta bara. Maskintok gör precis som Trump, slänger ur sig vilken smörja som helst när det passar honom och får andra att lägga tid och resurser på att motbevisa honom. Medan andra gör det trollar han glatt vidare. Strunta i honom istället så slipper vi en massa dravel i tråden som inget tillför.
Han kommer inte att presentera några bevis för det han säger, och inget någon annan presenterar kommer att duga för att han ska erkänna att han har fel, det är inte lönt och ju mer du/vi/någon fortsätter dess mer utrymmer få han.
En teori är en beskrivning av (delar av) verkligheten och den bygger på empiri (undersökningar och experiment) och logiska resonemang som ofta resulterar i matematiska ekvationer. En teori kan vara verifierad, men inte sann. Ibland liknas en teori vid Platons skuggvärld (slå upp!).Maskintok skrev:
En tes däremot är ett antagande om hur verkligheten är beskaffad och behöver evidenser för att utvecklas till en teori.
En teori kan ersättas av en bättre teori när det görs framsteg i mätande och tänkande. T.ex. så har Newtonsk mekanik ersatts av relativitetsteorin (till viss del). Det betyder inte att Newton hade fel (hans beskrivning av verkligheten gäller fortfarande i begränsad omfattning) utan att Einstein (och andra moderna fysiker) hade mer rätt.
Så man kan inte säga att något "bara är en teori" och avfärda denna teori. Man bör komma med en bättre teori som ersätter den första, men då ska den nya teorin bygga på bättre evidenser förstås.
Redigerat: