723 839 läst ·
13 159 svar
724k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Marknadspriser sätts inte efter produktionskostnader utan styrs av tillgång och efterfrågan. Om marknadspriset blir för lågt för en del producenter så försvinner de förstås (tillfälligt eller permanent).Mikael_L skrev:
Om efterfrågan ökar markant, och produktionen inte ökar i samma takt, så ökar priset också markant.
Elnätet är ett naturligt monopol och som sådant riskerar det att drabbas av "tragedy of the commons" (svensk term, någon?) om tillgången till det är helt oreglerad. Lämplig reglering behöver inte vara förstatligande av all elproduktion. Det går nog att hitta något bättre.D djac skrev:Skulle man göra något sådant så kommer bara längre och längre från de små spår av marknad man kan hitta, lika bra att man förstatligar alla delar, då kan man balansera och optimera allt. Du hamnar väldigt nära olika påhittade incentives och regler, lite som det experimenterades med på Sovjettiden och som aldrig blev bra.
Det är väl så restauranger måste drivas, men det är ju ganska små fabriker och jag tror att prisfluktuationerna på matråvaror inte är så stora normalt sett.D djac skrev:
Författaren till boken som refereras till i inlägg #7011 skrev en artikel om just det fenomenet för en dryg månad sen.Mikael_L skrev:
https://timbro.se/smedjan/samhalle/det-borjar-med-vindkraft-och-slutar-med-fossilkraft/
Mina funderingar bygger på att solceller ger rätt lite ström under vintern. Samt på att avskrivningstiden inte är väldigt lång (men det gäller ju för solceller också).Mikael_L skrev:
Jag har rörligt pris, inte timpris, så vad elpriset råkat vara vid ett givet tillfälle spelar inte så jättestor roll.
Visst vore det antagligen bättre att ha timpris, men det kräver antingen stor engagemang för att hålla koll på priset eller en rejäl investering i automatisering. Dessutom måste man hålla kolla på resten av familjen så att de inte drar igång något elslukande vid fel tillfälle …
Som ett stort batteri, ungefär?
Jag noterar att ingen hängde på angående Hybrit.
I Hybrit-projektet kommer man att hantera stora mängder vätgas.
Vi kommer nu då att få en spin-off med all sannolikhet.
Vätgas är för mig mycket intressant som bränsle av olika slag och kan då produceras i stora mängder och lagras.
Sen kom det en nyhet från OKG om att Linde Gas (gamla AGA) tecknat ett kontrakt.
https://world-nuclear-news.org/Articles/OKG-signs-hydrogen-supply-contract
Så vätgasen kan vara nyckeln till framtiden!
I Hybrit-projektet kommer man att hantera stora mängder vätgas.
Vi kommer nu då att få en spin-off med all sannolikhet.
Vätgas är för mig mycket intressant som bränsle av olika slag och kan då produceras i stora mängder och lagras.
Sen kom det en nyhet från OKG om att Linde Gas (gamla AGA) tecknat ett kontrakt.
https://world-nuclear-news.org/Articles/OKG-signs-hydrogen-supply-contract
Så vätgasen kan vara nyckeln till framtiden!
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 325 inlägg
Det är fel. Oligarker är i samma båt som globalister och Sorows. Det är samma människor som köper lägenheter i London för 100 miljoner kr st. Dvs de är emot putin. Det har varit många grejor där putin tar dem i örat. Varför tror du det är byggt ett palats? För att impa på oligarker. Det är hela syftet, annars riskerar Putin att få problem.D djac skrev:Frågan är dock vad han har kvar att göra. Jag jobbar lite med Ryssland och läser därför lite blandade analyser och den bilden jag får är att det ser rätt trist ut för honom.
Hans supportrar, oligarkerna, börjar tröttna på böket och sanktionerna, folk runt honom vill ha mer krig och konflikt, det är den vägen de ser. Folket börjar han tappa när han nu tvingas bryta det outtalade samhällskontraktet om ständig förbättring, han har investerat deras pengar i en krigsmaskin istället, som ju inte används. Känns som om han är inmålad i ett hörn med få vägar ut.
Danmark genererade igår 5.3GW vindkraft men är nu ner på 26MW! Det är extremt vågar jag påstå. Men det är också en nackdel med att vara ett ganska litet land när det gäller vindkraft, det enda sättet att kommer över dessa begränsningar är ju att förlita sig på vindkraft hos grannarna.
Danmark borde ju ha storslagna planer på lagring kan man tycka.
Danmark borde ju ha storslagna planer på lagring kan man tycka.
danskarna kommer nog att ha kvar en hel del kraftvärme också i framtiden (primärt för fjärrvärme, omfattar två tredjedelar av hushållen)
sen har de en del vätgasprojekt – ett av de större(??) finns magert beskrivet på deras hemsida https://greenhydrogenhub.dk/about/ – som hamnar på Jyllands västkust och med en planerad elektrolysör-kapacitet på 350 MW på plats om tre år och 1 GW år 2030, och underjordisk lagring av den framställda gasen
lite oklart för mig vad de ska använda vätgasen till, men delar av den ska i alla fall tydligen kunna gå till elproduktion
sen har de en del vätgasprojekt – ett av de större(??) finns magert beskrivet på deras hemsida https://greenhydrogenhub.dk/about/ – som hamnar på Jyllands västkust och med en planerad elektrolysör-kapacitet på 350 MW på plats om tre år och 1 GW år 2030, och underjordisk lagring av den framställda gasen
lite oklart för mig vad de ska använda vätgasen till, men delar av den ska i alla fall tydligen kunna gå till elproduktion
Redigerat:
Jag undrar vad de kalkylerar med för kWh-pris för el som gått genom hela kedjan el-vätgas-el.harka skrev:
Detta är väldigt essentiell kunskap om man ska orka fortsätta drömma om/diskutera vätgaslagring.
Om kWh-arna som varit lagrade såsom vätgas kommer kosta 10kr/kWh så blir det hela rätt ointressant.
Om det kostar 10 öre/kWh + inköpspris på elen som tillverkar vätgasen kan det blir rätt intressant.