723 839 läst ·
13 159 svar
724k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 325 inlägg
Fast Holmen har ju stoppat bruken pga. elpriset, så det är mer än varmluft. Å andra sidan är pappersindustrin rätt olönsam i stort, spp på jag ger inte mycket för den anekdotiska bevisningen ändå.
Det är svårt att reda ut vad som är vad, men jag står fast vid att rn volatil marknad är ett problem i sig, även om man till viss del kan säkra sig mot den genom optioner.
Det är svårt att reda ut vad som är vad, men jag står fast vid att rn volatil marknad är ett problem i sig, även om man till viss del kan säkra sig mot den genom optioner.
Kan vara så men det skulle vara svårt att driva vilken fabrik som helst på "spot-basis", man vaknar upp varje morgon och hoppas kunna köpa dagens råvaror någonstans till bra prisNötegårdsgubben skrev:
Fast Holmen har ju stoppat bruken pga. elpriset, så det är mer än varmluft. Å andra sidan är pappersindustrin rätt olönsam i stort, spp på jag ger inte mycket för den anekdotiska bevisningen ändå.
Jag tror att jag förstår hur du menar, och det finns vissa poänger.Nötegårdsgubben skrev:
Konsumenterna förstås, men det är inte min poäng. Min poäng är att elpriset idag betalas för en sammansatt vara/tjänst och att den istället borde delas upp i sina komponenter, vilka sen ersätts för sig.
Det behöver inte leds till ett totalt sett högre pris, men det skulle innebära att de som inte bidrar med svängmassa inte får lika mycket betalt som de som gör det.
Men hur det praktiskt ska gå till är jag inte människa att begripa.
Det känns som att det ska finnas två slags elström att köpa som är likadana, fungerar likadant, men den ena sorten är billigare för att den inte bidrar med nätets stabilitet.
Och då har jag svårt att se vem som är intresserad att köpa den andra sorten så länge det finns tillräckligt av den billiga.
Så det som återstår då är att vänta till att den billiga är slut, då börjar man köpa av den dyra som bidrar med rotationsenergi och baskraft.
Och på något sätt känns det som att då är vi tillbaka till som läget redan är nu, för det mesta billig volatil kraft som prismässigt konkurrerar ut nybyggd dyr planerbar kraft, som endast går att sälja på en fri marknad när det slutat blåsa. Känns som att det är läget som det är redan idag, helt utan att något behöver krånglas till med att införa någon speciell ersättning för att kraftslaget bidrar med svängmassa.
Om den kraften redan idag är för dyr, så kommer den inte säljas mer av för att man även måste betala för att den bidrar med svängmassa.
Det känns egentligen som en perfekt kärnkraftsdödare, i paritet med effektskatten.
Skogsägare
· 23 325 inlägg
Ja, det är ju därför prisstabilitet är viktigt. Att man kan köpa prisstabilitet via optioner är ju bara ett reservförfarande man använder för att försäkra sig mot osäkerhet.D djac skrev:
För i slutänden är ju bundna för industrin lika mycket en försäkring som det eller bundna bolåneräntor är för en privatperson.
Det är väl knappast det dokumentet som styr nordiska elsystemets frekvensstablitet?P paralun skrev:Jo men det är ju det här dokumentet som styr allting och jag vet inte om SvK har ett ärende om det här?
[länk]
Sen sitter man då i entso-e och diskuterar vad som ska gälla och skriver de gemensamma regelverken.
[länk]
Eftersom det är ett gemensamt EU-dokument så måste även politiker vara med, oklart för mig hur?
Skogsägare
· 23 325 inlägg
Det måste nog nätbolagen göra, för att sen lägga det på nätavgiften snarare än elpriset, för det är väl där kostnaden hör hemma.Mikael_L skrev:
Innovation kan ju också göra att det kan skapas svängmassa frikopplat från elproduktionen, så att exempelvis vindkraft inte blir beroende av kärn-, vatten- eller fossilkraft för att vara del av ett stabilt nät.
Skogsägare
· 23 325 inlägg
Det blir nog en lättare börda av dubbla skäl. Lägre elpris och mildare väder.AN82 skrev:
Det är ju förvisso en variant.Nötegårdsgubben skrev:
Nu gnäller vi redan på de höga nätavgifterna, men det får man kanske strunta i.
Däremot finns det redan idag ett problem med höga nätavgifter vs lågt elpris, incitamenten att energispara minskar, vilket ett ännu högre nätpris ytterligare förstärker, vilket väl får ses som lite synd.
Ja, även om Holmen har satsat stort på "egen" vindkraft blir det ju tyvärr blir det ju en "omvänd" hedge mot spotpriset som prissättningen styrs idag. Dvs. när det inte blåser och elen är dyr levererar inte heller den egna produktionen, och vice versa.D djac skrev:
Ytterligare ett skäl till att eget litet vindkraftverk är en dålig idé (förutom den dåliga verkningsgraden, låga energitillskottet) är att när snurran producerar något åt en själv så är även köpt el nästan gratis (ibland faktiskt gratis eller ännu bättre).P pmd skrev:
Sen när elen är dyr står propellern still.
Jag har tänkt försöka bygga ett vindstillakraftverk, som alltså ger el när det slutat blåsa.
Jag har lite problem med designen, men jag hoppas det lossnar snart.
Det verkar bli typ 25-30% lägre än förra månaden. Hittills har det kostat 142 öre / kWh för egen del i SE3 plus att det varit väldigt milt ute.AN82 skrev:
I morgon pendlar förresten priset mellan 4 öre och 100 öre för lägsta och högsta. Rimligt
fast just Holmen är kanske ett lite olyckligt case att döma efter? Holmen äger – helt eller delvis – 21 vattenkraftverk, som för all del inte räcker till hela driften av pappersfabrikerna men en god bit av den (plus att de numera investerar i vindkraft)Nötegårdsgubben skrev:
så dom kan ju räkna plus och minus på att framställa papper och betala för den el de behöver köpa in, mot om de gör ett uppehåll i pappersproduktionen och säljer sin egenproducerade el på spotmarknaden i stället och välja det mest lönsamma
givetvis finns det ett elpris som gör en industri olönsam – men en industri som sitter på egen elproduktion kan dra nytta av pristoppar också och välja att sälja utav sin för stunden mest lönsamma produkt, men sådana företag är nog lite udda fåglar i näringslivet
NJAA...Nu är det väl inte optioner som först och främst används till hedging utan terminer (futures)Nötegårdsgubben skrev:
Ja, det är ju därför prisstabilitet är viktigt. Att man kan köpa prisstabilitet via optioner är ju bara ett reservförfarande man använder för att försäkra sig mot osäkerhet.
För i slutänden är ju bundna för industrin lika mycket en försäkring som det eller bundna bolåneräntor är för en privatperson.
Reservförfarande är det nog inte heller. Storproducenter hedgar i vart fall 50% av produktionen på långa kontrakt. Man kan anta att storkonsumenter gör detsamma.
Skulle prisnivån förbli hög under längre tid (vilket terminerna INTE indikerar) blir det såklart problem.
Volatilieten (osäkerheten) är också ett problem som både producenter och konsumenter vill slippa.
fast det är kanske lite väl dramatiskt uttryckt?Mikael_L skrev:
de timmar eller dygn när det är riktigt stormigt så blir priserna löjligt låga, men den mesta av elproduktionen från vindkraftverk sker ändå under vinterhalvåret, när även priserna generellt är höga
Redigerat: