723 839 läst ·
13 159 svar
724k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Holmens vattenkraftverk har över 10ggr större produktionskapacitet än deras vindkraftverk så lägg inte för stort fokus där...C cpalm skrev:
Jag tänker att vi kan inte hålla alla under armarna och att man nog kan hitta inköpsskicklighet även till Holmen.C cpalm skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 325 inlägg
Absolut, terminer ska det vara.Z Zodde skrev:NJAA...Nu är det väl inte optioner som först och främst används till hedging utan terminer (futures)
Reservförfarande är det nog inte heller. Storproducenter hedgar i vart fall 50% av produktionen på långa kontrakt. Man kan anta att storkonsumenter gör detsamma.
Skulle prisnivån förbli hög under längre tid (vilket terminerna INTE indikerar) blir det såklart problem.
Volatilieten (osäkerheten) är också ett problem som både producenter och konsumenter vill slippa.
Vad jag menar med ett reservförfarande är att man som förstaval skulle vilja handla sina insatsvaror på en förutsebar marknad. Sen är väl det kanske naivt att tro att vi skulle slippa volatilitet helt, men ju mer oförutsebar marknaden är, desto större behov att försäkra sig emot svängningarna.
Huruvida dagens situation är något att hetsa upp sig över borde man alltså kunna se spår av på derivatmarknaderna. Ju större handelsvolym, desto fler som sett sig nödgade att försäkra sig mot osäkerhet. Kanske sitter vi här och hetsar upp oss (nåja) över vardagsproblem.
Det som ÄR volatilt är spoten och det är den som vi privata små konsumenter får förhålla oss till .Nötegårdsgubben skrev:
Absolut, terminer ska det vara.
Vad jag menar med ett reservförfarande är att man som förstaval skulle vilja handla sina insatsvaror på en förutsebar marknad. Sen är väl det kanske naivt att tro att vi skulle slippa volatilitet helt, men ju mer oförutsebar marknaden är, desto större behov att försäkra sig emot svängningarna.
Huruvida dagens situation är något att hetsa upp sig över borde man alltså kunna se spår av på derivatmarknaderna. Ju större handelsvolym, desto fler som sett sig nödgade att försäkra sig mot osäkerhet. Kanske sitter vi här och hetsar upp oss (nåja) över vardagsproblem.
Terminerna är inte alls lika volatila (även om den stigit där också)
Jag trodde i min enfald som du att högre volatilitet i spoten skulle bidra till högre omsättning av derivat men det är faktiskt precis tvärtom. Större osäkerhet, inte bara vollan men också om den mer långsiktiga prisnivån gör att färre marketmakers önskar nbinda upp sig och ställa priser i alla terminsserier och sålunda sjunker omsättningen. (Besökte en vän på Nasdaq i veckan och pumpade han på massa frågor, bl.a. just denna om omsättning)
Sämre omsättning på terminsmarknaden är sannolikt huvudskälet att elbolag nu börjar pausa erbjudanden om fasta priser (då de har svårare att hedga sig själv)
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 624 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 624 inlägg
Nej, redan imorgon.AN82 skrev:
Edit: Eller det beror på exakt vad du menar. Priset för alla månadens timmar är klart strax före kl 13 imorgon 30/1. Men elbolagets inköpspris som ligger till grund för rörliga månadspriset kommer ju påverkas av vad som händer även under måndagen.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 624 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 624 inlägg
Ja, det var USA som erbjöd Sverige uran som morot för att skriva på icke-spridningsavtalet.tommib skrev:
Det har inte utvunnits så mycket svenskt uran, dock. Världsmarknadspriset är nog för lågt för att det ska löna sig nu.
De svenska uranfyndigheterna är dock rätt stora. Nästan allt uran i EU finns i Sverige.