C cpalm skrev:
Ja, även om Holmen har satsat stort på "egen" vindkraft blir det ju tyvärr blir det ju en "omvänd" hedge mot spotpriset som prissättningen styrs idag. Dvs. när det inte blåser och elen är dyr levererar inte heller den egna produktionen, och vice versa.
Holmens vattenkraftverk har över 10ggr större produktionskapacitet än deras vindkraftverk så lägg inte för stort fokus där...

berisen berisen skrev:
I morgon pendlar förresten priset mellan 4 öre och 100 öre för lägsta och högsta. Rimligt :crysmile:
så mycket bättre om vi hade bott i Frankrike i stället – pendlar mellan 204 och 264 öre i morgon :crysmile:

men vinet till middagen hade kanske varit bättre...

D
C cpalm skrev:
Ja, även om Holmen har satsat stort på "egen" vindkraft blir det ju tyvärr blir det ju en "omvänd" hedge mot spotpriset som prissättningen styrs idag. Dvs. när det inte blåser och elen är dyr levererar inte heller den egna produktionen, och vice versa.
Jag tänker att vi kan inte hålla alla under armarna och att man nog kan hitta inköpsskicklighet även till Holmen.

Z Zodde skrev:
NJAA...Nu är det väl inte optioner som först och främst används till hedging utan terminer (futures)
Reservförfarande är det nog inte heller. Storproducenter hedgar i vart fall 50% av produktionen på långa kontrakt. Man kan anta att storkonsumenter gör detsamma.
Skulle prisnivån förbli hög under längre tid (vilket terminerna INTE indikerar) blir det såklart problem.
Volatilieten (osäkerheten) är också ett problem som både producenter och konsumenter vill slippa.
Absolut, terminer ska det vara.

Vad jag menar med ett reservförfarande är att man som förstaval skulle vilja handla sina insatsvaror på en förutsebar marknad. Sen är väl det kanske naivt att tro att vi skulle slippa volatilitet helt, men ju mer oförutsebar marknaden är, desto större behov att försäkra sig emot svängningarna.

Huruvida dagens situation är något att hetsa upp sig över borde man alltså kunna se spår av på derivatmarknaderna. Ju större handelsvolym, desto fler som sett sig nödgade att försäkra sig mot osäkerhet. Kanske sitter vi här och hetsar upp oss (nåja) över vardagsproblem.

• Gilla
djac
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Absolut, terminer ska det vara.

Vad jag menar med ett reservförfarande är att man som förstaval skulle vilja handla sina insatsvaror på en förutsebar marknad. Sen är väl det kanske naivt att tro att vi skulle slippa volatilitet helt, men ju mer oförutsebar marknaden är, desto större behov att försäkra sig emot svängningarna.

Huruvida dagens situation är något att hetsa upp sig över borde man alltså kunna se spår av på derivatmarknaderna. Ju större handelsvolym, desto fler som sett sig nödgade att försäkra sig mot osäkerhet. Kanske sitter vi här och hetsar upp oss (nåja) över vardagsproblem.
Det som ÄR volatilt är spoten och det är den som vi privata små konsumenter får förhålla oss till .
Terminerna är inte alls lika volatila (även om den stigit där också)

Jag trodde i min enfald som du att högre volatilitet i spoten skulle bidra till högre omsättning av derivat men det är faktiskt precis tvärtom. Större osäkerhet, inte bara vollan men också om den mer långsiktiga prisnivån gör att färre marketmakers önskar nbinda upp sig och ställa priser i alla terminsserier och sålunda sjunker omsättningen. (Besökte en vän på Nasdaq i veckan och pumpade han på massa frågor, bl.a. just denna om omsättning)

Sämre omsättning på terminsmarknaden är sannolikt huvudskälet att elbolag nu börjar pausa erbjudanden om fasta priser (då de har svårare att hedga sig själv)

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
AN82 AN82 skrev:
På måndag sätts snittet för januari. Iaf för oss med rörligt avtal.
Lutar åt lite lägre då vi inte har haft dom topparna som i december månad. Plus att det blåst mer i januari.
Blir det inte lägre så är det nåt fuffens...
Nej, redan imorgon.

Edit: Eller det beror på exakt vad du menar. Priset för alla månadens timmar är klart strax före kl 13 imorgon 30/1. Men elbolagets inköpspris som ligger till grund för rörliga månadspriset kommer ju påverkas av vad som händer även under måndagen.

• Gilla
AN82
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag har tänkt försöka bygga ett vindstillakraftverk, som alltså ger el när det slutat blåsa.
Tack för ett nytt ord, "vindstillakraftverk". Det ska jag börja använda för kärnkraft och vattenkraft i debatten.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
C
Z Zodde skrev:
Holmens vattenkraftverk har över 10ggr större produktionskapacitet än deras vindkraftverk så lägg inte för stort fokus där...
I nuläget ja, men de har ju flera stora projekt på gång. I "rätt" elområde till skillnad mot större delen av deras vattenkraftproduktion.

Magnus E K
B bakterie skrev:
Tack för ett nytt ord, "vindstillakraftverk". Det ska jag börja använda för kärnkraft och vattenkraft i debatten.
Lite klumpigt ord. Jag röstar för stiltjekraftverk. (Och räknar in även biobränsle-, gas-, kol- och oljekraftverk.)

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
P
Maskintok skrev:
finns en annan tråd där jag motbevisat detta.. Och vad samt vem som ligger bakom.
Vad heter den tråden?

P
Maskintok skrev:
Vart har jag skrivit det?
Därt!

P
Maskintok skrev:
Det står hur flaskhalsintäkter skall redovisas och det står en hel del intressanta saker i den länken..
Kan du sammanfatta och beskriva varför det är relevant för diskussionen?

P
Maskintok skrev:
Hur många reaktorer hade man kunnat få för 400 miljoner?
Ungefär 0.004 (om jag har räknat rätt). Jag har utgått från vad Olkiluoto 3 har kostat, men det går kanske att bygga billigare med en faktor tio eller så.

P
P paralun skrev:
Vi har ju valet i egna händer genom att välja kloka politiker både i Stockholm och Bryssel! Hur svårt kan det vara?
Det behövs kloka politiker i Moskva också. Vem ska välja dem?

• Haha
Mikael_L
  • Laddar…
P
tommib tommib skrev:
Att Sverige skrev under NPT innebar också om jag minns rätt att vi fick tillgång till teknik och bränsle från USA (eller var det något av de andra länderna?).
Ja, det var USA som erbjöd Sverige uran som morot för att skriva på icke-spridningsavtalet.
Jag gissar att sådant spelade in, samt det faktum att vi har inhemska uranfyndigheter som du och andra varit inne på.
Det har inte utvunnits så mycket svenskt uran, dock. Världsmarknadspriset är nog för lågt för att det ska löna sig nu.
De svenska uranfyndigheterna är dock rätt stora. Nästan allt uran i EU finns i Sverige.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.