723 826 läst ·
13 159 svar
724k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Tack, men jag tror att jag har hyfsat bra koll på historien när det gäller kärnkraftsuppbyggnaden i Sverige (som åtminstone i början var tätt sammankopplad med utvecklingen av en svensk atombomb). Vad jag undrar över är mer hur man gjorde bra investeringsbeslut som skulle producera el i 25-60 år (vilket var din fundering i inlägg #6626).harka skrev:
Jag har en viss aning, men om jag skriver att det, åtminstone delvis, byggde på socialdemokraternas "maktmonopol" så svär jag väl i kyrkan.
P pmd skrev:Tack, men jag tror att jag har hyfsat bra koll på historien när det gäller kärnkraftsuppbyggnaden i Sverige (som åtminstone i början var tätt sammankopplad med utvecklingen av en svensk atombomb). Vad jag undrar över är mer hur man gjorde bra investeringsbeslut som skulle producera el i 25-60 år (vilket var din fundering i inlägg #6626).
Jag har en viss aning, men om jag skriver att det, åtminstone delvis, byggde på socialdemokraternas "maktmonopol" så svär jag väl i kyrkan.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 938 inlägg
Jo och sen MÅSTE man då även koppla ihop det här med gasleveranser till Europa hur illa man än tycker om P.Maskintok skrev:
Sen är det mycket olyckligt att det här sker när hela världen är möra av en två år lång pandemi.
Gasen är inget större problem bara Ukraina låter bli att pilla där..P paralun skrev:
Och Putin har inte stängt något flöde eller stoppat någon från att köpa..
tvärtom..
Nu förenklar du igen!Maskintok skrev:
https://www.reuters.com/world/europ...gas-puts-europe-bind-over-ukraine-2022-01-26/
Läs länken och fundera över utmaningen!
Här behövs då riktig real-politik samt respekt för varandra.
Den där läste jag för ett tag sedan.P paralun skrev:
jag hade skrivit ett långt inlägg men insåg sedan att det inte är någon idé att göra annat än att hålla detta kort här.. Och förenklat..
Det blir bara dålig stämning och sidospår annars..
Men Europa skulle själva kunna hålla flödet under bevakning genom avtal med Putin.
Dock har de inte varit intresserade av detta tidigare..
Och Ukraina som de flesta vet är ett ganska vanligt land för korruption..
Så det är mycket därför inte Ukrainas ledning vill ha utländsk övervakning på plats..
vid några tillfällen har Ukraina stängt av gasen eller uppgett att de ingen fått trots att de använt gas.. detta har sedan uppdagats och blivit till ett jäkla liv... underskatta inte ryssar och den mängd av något de säljer...
Det finns många olika sätt att se på detta men om nu Europa är så förtjust i sin gas... Då borde de säkra dess flöde också...
Nej Putin har inget med några nivåer att göra.P pmd skrev:
Det är andra saker som har med nivån av gas till Europa att göra.. Men ryssarna har inte vridit åt kranen... Det vore idiotiskt och ger Tyskland m, fl anledning till att ansluta sig i leden emot Ryssland... Vilket jag inte tror de gör mer än att tillhandahåller material eller fordon...
Jo men vi kanske ska nöja oss med att ta in fakta utan några enkla slutsatser.Maskintok skrev:Den där läste jag för ett tag sedan.
jag hade skrivit ett långt inlägg men insåg sedan att det inte är någon idé att göra annat än att hålla detta kort här.. Och förenklat..
Det blir bara dålig stämning och sidospår annars..
Men Europa skulle själva kunna hålla flödet under bevakning genom avtal med Putin.
Dock har de inte varit intresserade av detta tidigare..
Och Ukraina som de flesta vet är ett ganska vanligt land för korruption..
Så det är mycket därför inte Ukrainas ledning vill ha utländsk övervakning på plats..
vid några tillfällen har Ukraina stängt av gasen eller uppgett att de ingen fått trots att de använt gas.. detta har sedan uppdagats och blivit till ett jäkla liv... underskatta inte ryssar och den mängd av något de säljer...
Det finns många olika sätt att se på detta men om nu Europa är så förtjust i sin gas... Då borde de säkra dess flöde också...![]()
Det här sitter man och diskuterar och det vete tusan hur det går?
I Sverige så får vi ju sedan hela tiden en förenklad bild av allt som sker.
Reuters är då en av de stora nyhetsbyråerna i världen och de svenska medierna ska ju vara politiska korrekta hela tiden.
Jag tycker det är fascinerande hur man kan se folk argumentera för ståndpunkter som så tydligt bygger på halvsanningar och med största sannolikhet har byggts ihopa i främmande makts trollfabriker, ser ju tom ledande politiker som svänger sig med dessa, både IRL och på sociala medier, dessa är dock förmodligen medvetna om att de är fabricerade men tar tacksamt emot den lilla knuffen från Putin.P pmd skrev:
Det var säkert så men sammanhanget var helt annorlunda, dels så har vi utvecklat våra metoder inom alla fält så prövningar och granskningar av alla de slag tar längre tid och är mer heltäckande, bla har finansmarknaderna förändrats enormt och det gör såna här lokala dyra investeringar relativt mindre attraktiva än då, när alternativen var färre.P pmd skrev:Tack, men jag tror att jag har hyfsat bra koll på historien när det gäller kärnkraftsuppbyggnaden i Sverige (som åtminstone i början var tätt sammankopplad med utvecklingen av en svensk atombomb). Vad jag undrar över är mer hur man gjorde bra investeringsbeslut som skulle producera el i 25-60 år (vilket var din fundering i inlägg #6626).
Sen hade vi ju en annan uppfattning om beredskap, självförsörjning osv, som är svår att föreställa sig idag. Som det är idag svälter vi ju ganska snabbt vid minsta störning, bara ett exempel, det var otänkbart då att sätta Sverige i den sitsen.
Vad har Europa bidragit med som gör att de förtjänar respekt?D djac skrev:
sabbat sina och vårat elnät och system?
Putin leverar gas och ledningar trots att alla skäller på honom..
Sedan att han är en taktiker och en smart herre gör honom svår att veta vart nästa steg blir....men vad har EU gett oss förutom huvudvärk?