P
harka harka skrev:
hoppas det är OK att sticka in en liten teknisk kommentar i flödet ;)
Tack, men jag tror att jag har hyfsat bra koll på historien när det gäller kärnkraftsuppbyggnaden i Sverige (som åtminstone i början var tätt sammankopplad med utvecklingen av en svensk atombomb). Vad jag undrar över är mer hur man gjorde bra investeringsbeslut som skulle producera el i 25-60 år (vilket var din fundering i inlägg #6626).
Jag har en viss aning, men om jag skriver att det, åtminstone delvis, byggde på socialdemokraternas "maktmonopol" så svär jag väl i kyrkan.

P
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Hej, jag har skapat en ny tråd om allt som rör Ukrainakrisen. Välkomna att fortsatta diskussionen där.
Länken fungerar inte.

P pmd skrev:
Tack, men jag tror att jag har hyfsat bra koll på historien när det gäller kärnkraftsuppbyggnaden i Sverige (som åtminstone i början var tätt sammankopplad med utvecklingen av en svensk atombomb). Vad jag undrar över är mer hur man gjorde bra investeringsbeslut som skulle producera el i 25-60 år (vilket var din fundering i inlägg #6626).
Jag har en viss aning, men om jag skriver att det, åtminstone delvis, byggde på socialdemokraternas "maktmonopol" så svär jag väl i kyrkan.
:) men man hade väl bara två alternativ att välja bland, så om det blev något som ska stå i 60 år (och inga andra alternativ vid horisonten) så kunde man väl bara säga "så här blir det" – och dess livslängd blir i samma magnitud som den övriga produktionen (vattenkraften)... långsiktigt, stabilt, tryggt och bra....

P
P pmd skrev:
Hur mycket jag än kisar så ser jag inga stora truppansamlingar från Europas arméer på gränsen till Ryssland (eller ens på gränsen till grannländer till Ryssland).
Vart skrev jag det?
Detta handlar om parlamentet... :rolleyes:

P pmd skrev:
Svängningarna beror väl på att ingen kan styra vinden, medan nivån beror på Putin?
Antagligen...

Maskintok skrev:
Ja men är det idé att skriva sida upp och sida ner när någon inte ens vill begripa vad som står på spel, vem som börjat med aggressionen, varför det kommer bli svårt för biden att fixa detta?
Jo och sen MÅSTE man då även koppla ihop det här med gasleveranser till Europa hur illa man än tycker om P.
Sen är det mycket olyckligt att det här sker när hela världen är möra av en två år lång pandemi.

• Gilla
1
  • Laddar…
P
P paralun skrev:
Jo och sen MÅSTE man då även koppla ihop det här med gasleveranser till Europa hur illa man än tycker om P.
Sen är det mycket olyckligt att det här sker när hela världen är möra av en två år lång pandemi.
Gasen är inget större problem bara Ukraina låter bli att pilla där..

Och Putin har inte stängt något flöde eller stoppat någon från att köpa..
tvärtom..

• Gilla
1
  • Laddar…
P
P paralun skrev:
Nu förenklar du igen!
[länk]
Läs länken och fundera över utmaningen!
Här behövs då riktig real-politik samt respekt för varandra.
Den där läste jag för ett tag sedan. ;)
jag hade skrivit ett långt inlägg men insåg sedan att det inte är någon idé att göra annat än att hålla detta kort här.. Och förenklat..
Det blir bara dålig stämning och sidospår annars..

Men Europa skulle själva kunna hålla flödet under bevakning genom avtal med Putin.
Dock har de inte varit intresserade av detta tidigare..
Och Ukraina som de flesta vet är ett ganska vanligt land för korruption..
Så det är mycket därför inte Ukrainas ledning vill ha utländsk övervakning på plats..

vid några tillfällen har Ukraina stängt av gasen eller uppgett att de ingen fått trots att de använt gas.. detta har sedan uppdagats och blivit till ett jäkla liv... underskatta inte ryssar och den mängd av något de säljer... ;)

Det finns många olika sätt att se på detta men om nu Europa är så förtjust i sin gas... Då borde de säkra dess flöde också... :thinking:

P
P pmd skrev:
Svängningarna beror väl på att ingen kan styra vinden, medan nivån beror på Putin?
Nej Putin har inget med några nivåer att göra.
Det är andra saker som har med nivån av gas till Europa att göra.. Men ryssarna har inte vridit åt kranen... Det vore idiotiskt och ger Tyskland m, fl anledning till att ansluta sig i leden emot Ryssland... Vilket jag inte tror de gör mer än att tillhandahåller material eller fordon...

Maskintok skrev:
Den där läste jag för ett tag sedan. ;)
jag hade skrivit ett långt inlägg men insåg sedan att det inte är någon idé att göra annat än att hålla detta kort här.. Och förenklat..
Det blir bara dålig stämning och sidospår annars..

Men Europa skulle själva kunna hålla flödet under bevakning genom avtal med Putin.
Dock har de inte varit intresserade av detta tidigare..
Och Ukraina som de flesta vet är ett ganska vanligt land för korruption..
Så det är mycket därför inte Ukrainas ledning vill ha utländsk övervakning på plats..

vid några tillfällen har Ukraina stängt av gasen eller uppgett att de ingen fått trots att de använt gas.. detta har sedan uppdagats och blivit till ett jäkla liv... underskatta inte ryssar och den mängd av något de säljer... ;)

Det finns många olika sätt att se på detta men om nu Europa är så förtjust i sin gas... Då borde de säkra dess flöde också... :thinking:
Jo men vi kanske ska nöja oss med att ta in fakta utan några enkla slutsatser.
Det här sitter man och diskuterar och det vete tusan hur det går?
I Sverige så får vi ju sedan hela tiden en förenklad bild av allt som sker.
Reuters är då en av de stora nyhetsbyråerna i världen och de svenska medierna ska ju vara politiska korrekta hela tiden.;)

D
P pmd skrev:
Enklare uttryckt: mata inte trollet.
Jag tycker det är fascinerande hur man kan se folk argumentera för ståndpunkter som så tydligt bygger på halvsanningar och med största sannolikhet har byggts ihopa i främmande makts trollfabriker, ser ju tom ledande politiker som svänger sig med dessa, både IRL och på sociala medier, dessa är dock förmodligen medvetna om att de är fabricerade men tar tacksamt emot den lilla knuffen från Putin.

D
P pmd skrev:
Det var säkert så men sammanhanget var helt annorlunda, dels så har vi utvecklat våra metoder inom alla fält så prövningar och granskningar av alla de slag tar längre tid och är mer heltäckande, bla har finansmarknaderna förändrats enormt och det gör såna här lokala dyra investeringar relativt mindre attraktiva än då, när alternativen var färre.

Sen hade vi ju en annan uppfattning om beredskap, självförsörjning osv, som är svår att föreställa sig idag. Som det är idag svälter vi ju ganska snabbt vid minsta störning, bara ett exempel, det var otänkbart då att sätta Sverige i den sitsen.

• Gilla
1
  • Laddar…
D
P paralun skrev:
Nu förenklar du igen!
[länk]
Läs länken och fundera över utmaningen!
Här behövs då riktig real-politik samt respekt för varandra.
Detta ortensnack om respekt är underhållande, vad tycker du att Putin har bidragit med som gör att han förtjänar respekt? :crysmile::crysmile::crysmile:

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Detta ortensnack om respekt är underhållande, vad tycker du att Putin har bidragit med som gör att han förtjänar respekt? :crysmile::crysmile::crysmile:
Vad har Europa bidragit med som gör att de förtjänar respekt?
sabbat sina och vårat elnät och system?
Putin leverar gas och ledningar trots att alla skäller på honom..
Sedan att han är en taktiker och en smart herre gör honom svår att veta vart nästa steg blir....men vad har EU gett oss förutom huvudvärk?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.